سوالات دکتری فقه و مبانی حقوق اسلامی 99 2130
رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی (فقه و حقوق جزا و خصوصی - فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام - مذاهب فقهی - فقه سیاسی) دکتری سراسری نیمه متمرکز شامل گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی می باشد. تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های فقه و مبانی حقوق اسلامی، حقوق جزا، حقوق خصوصی، فقه و اصول حوزوی (سطح سه) امکان شرکت در آزمون دکتری رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی (فقه و حقوق جزا و خصوصی - فقه و مبانی حقوق و اندیشه امام - مذاهب فقهی - فقه سیاسی) را دارند.
آزمون سال 1399 برای مقطع دکتری سراسری نیمهمتمرکز و دکتری آزاد بر اساس برنامه سازمان سنجش باید در یک نوبت و در تاریخ 9 اسفند 1398 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در تاریخ 9 مرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام این آزمون از تاریخ 6 آذر 1398 لغایت 12 آذر 1398 انجام گرفته است. در مقطع کارشناسی ارشد سراسری و کارشناسی ارشد آزاد، ثبت نام از تاریخ 16 آذر ماه آغاز شده و تا 25 آذر ماه ادامه داشته است. این آزمون مطابق برنامه سازمان سنجش باید در روزهای 28 و 29 فروردین 1399 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در تاریخ 15، 16 و 17 مرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام آزمون کنکور سراسری در تاریخ 16 بهمن 1398 تا 24 بهمن 1398 انجام گرفته و آزمون طبق برنامه زمان بندی سازمان سنجش باید در روزهای 12 و 13 تیر ماه 1399 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در روزهای 29، 30 و 31 مرداد و 1 شهریور 1399 برگزار شده است. همچنین، تاریخ ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، 17 اردیبهشت 1399 لغایت 23 اردیبهشت 1399 بوده و برگزاری آن در تاریخ 14 شهریور 1399 بوده است. زمان ثبت نام آزمونهای دکتری تخصصی رشتههای علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی، از 16 بهمن 1398 لغایت 26 بهمن 1398 بوده است. این آزمون در تاریخ های 21، 22 و 23 خرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت نیز از تاریخ 28 بهمن 1398 لغایت 10 اسفند 1398 بوده و در تاریخهای 26 و 27 تیر 1398 برگزار شده است. ثبت نام آزمون کاردانی نظام جدید فنی حرفهای در روزهای 11 خرداد 1399 لغایت 18 خرداد انجام گرفته و در تاریخ 14 شهریور 1399 برگزار شده است. همچنین ثبت نام بیست و یکمین دوره آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور در تاریخ 5 آذر 1399 لغایت 12 آذر 1399 انجام گرفته و تاریخ برگزاری این آزمون 17 بهمن 1399 بوده است.
مشاهده نمونه دفترچه
سال : 1399
گروه : ---
مشخصات فایل : 2.21MB / PDF
قیمت : رایگان
آزمون های برگزار شده
نمونه تست
نمونه سوالات دکتری سراسری نیمه متمرکز
نمونه سوالات فقه و مبانی حقوق اسلامی، شامل دروس زبان عربی – فقه - اصول، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری
- سوال 1 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- قول شیخ انصاری در مورد حجیت استصحاب، کدام است؟
1) حجیت استصخاب مطلقا
2) حجیت استصحاب در احکام شرعیه و عدم حجیت در امور خارجیه
3) حجیت استصحاب در شک در رافع و عدم حجیت در شک در مقتضی
4) حجیت استصحاب در احکام تکلیفیه و عدم حجیت استصحاب در احکام وضعیه
- تست 2 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نسبت قاعده قبح عقاب بلابیان با قاعده وجوب دفع ضرر محتمل بنابر نظر شیخ انصاری، کدام است؟
1) قاعده قبح عقاب بلابیان وارد بر قاعده وجوب دفع ضرر محتمل می شود.
2) قاعده وجوب دفع ضرر متحمل بیان عقلی است و وارد بر قاعده قبح عقاب بلابیان می شود.
3) قاعده قبح عقاب بلابیان موجب تخصیص قاعده وجوب دفع ضرر محتمل به موارد خاص می شود.
4) قاعده وجوب دفع ضررمحتمل یک حکم عقلی است و قبح عقاب و مؤاخذه را در صورت عدم احتیاط برمی دارد.
- پرسش 3 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- ثمره مسئله «اقتضاء امر بشی للنهی عن ضده» به ترتیب اختصاص به کدام ضد دارد و در چه موردی است؟
1) ضد خاص – فساد ضد عبادی بنابر قول به اقتضاء
2) ضد عام – فساد همه مصادیق عبادی ضد عام بنابر قول به اقتضاء
3) ضد خاص – معصیت تنها و عدم فساد ضد عیادی بنابر قول به اقتضاء
4) ضد عام – عدم معصیت و عدم فساد مصادیق عبادی ضد عام بنابر قول به اقتضاء
- آزمون 4 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- طبق دیدگاه مظفر، کدام مورد جزو موارد اختلافی جمع عرفی است؟
1) تقدیم عام بر خاص
2) تقدیم اظهر بر ظاهر
3) اخذ به قدر متیقن خارجی
4) حمل بر نسخ یا تخصیص در دوران بین آن دو
- سئوال 5 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- کدام مورد در خصوص دلالت آیه نفر درست است؟
1) موضوع آیه کریمه منحصرا برای جهاد است.
2) آیه کریمه از ناحیه اشتراط «انذار علم آور» مطلق است.
3) با عنایت به لفظ طائفه این آیه دلالتی بر حجیت خبر واحد ندارد.
4) آیه دلیل بر وجوب قبول فتوای مجتهد است و دلالتی بر حجیت خبر واحد ندارد.
- سوال 6 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- گزینه درست در باب منشأ دلالت شرط بر علیت منحصره، کدام است؟
1) دلالت وضعی
2) تبادر عُرفی
3) اطلاق و تمامیت مقدمات حکمت
4) انصراف جمله شرطیه به علیت منحصره
- تست 7 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- اگر شخصی اجمالا علم به خروج رطوبت مردد بین بول و منی داشته باشد و وضو بگیرد، بنابر نظر مظفر حکم جریان استصحاب کدام مورد است؟
1) مطلقا استصحاب جاری نمی شود.
2) استصحاب فقط نسبت به کلی حدث جاری می شود.
3) در صورت مقارنه اتفاقیه بین افراد کلی فقط نسبت به کلی حدث جاری می شود.
4) استصحاب هم نسبت به کلی حدث و هم نسبت به خصوصیت فرد جاری می شود.
- پرسش 8 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- در صورت تعدد شرط و وحدت جزاء، اصل عملی در تداخل مسببات کدام است؟
1) احتیاط
2) تخییر
3) برائت شرعیه
4) برائت عقلیه
- آزمون 9 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- بنابر نظر نهایی شیخ انصاری، مرتفع در «فی مالا یعلمون» کدام است؟
1) ایجاب التحفظ
2) ارتفاع مجازات
3) استحقاق مذمت
4) فعلیة عقاب
- سئوال 10 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- طبق دیدگاه مظفر، نتیجه دلیل انسداد کدام مورد است؟
1) حجیت ظن، مطلقا
2) رجوع به اصل عملی جاری در مسئله
3) عمل به احتیاطدر حدی که به عسر و حرج نینجامد.
4) حجیت مطلق ظن، به جز ظنون قطعی البطلان
- سوال 11 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- بنابرنظر مظفر، کدام قسم از شهرت جابر ضعف سند خبر ضعیف است؟
1) روایی
2) تقوایی
3) قعملی قدماء
4) عملی قدما و متأخرین
- تست 12 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- انصراف ناشی از کدام مورد، مانع از تمسک به اطلاق لفظ است؟
1) غلبه وجودی
2) سبب خارجی
3) غلبه به کارگیری لفظ
4) متعارف بودن ممارست خارجی
- پرسش 13 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- حجیت امارات در کدام فرض ها جعل شده است؟
1) انفتاح باب علم
2) انسداد باب علم
3) انسداد باب علم وانسداد باب علمی
4) انفتاح باب علم و انسداد باب علم
- آزمون 14 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- بنابر نظر شهید ثانی، شرط سقوط ضمان در صورت تعدی و تفریط مستعیر جایز است؟
1) خیر، چون مخالف با مقتضای عقد و شرع است.
2) خیر، چون تعدی و تفریط سبب ضمان است.
3) بله، چون مانند برائه ممّا لم یجب است.
4) بله، چون مانند اذن در اتلاف است.
- سئوال 15 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- نسبت به مفهوم «تفویض بُضع»، کدام مورد درست است؟
1) عدم ذکر مهر
2) اشتراط عدم مهر
3) برعهده زوج نهادن تعیین مهر
4) برعهده احد زوجین یا فرد ثالث نهادن تعیین مهر
- سوال 16 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- در کدام مورد، شریک در مالی می تواند شریک دیگر را مجبور به تقسیم کند؟
1) مطلقا می تواند.
2) اگر متضمن ضرر و رد نباشد.
3) در صورت عدم ضرر اگر چه متضمن رد باشد.
4) در صورت عدم رد اگرچه متضمن ضرر باشد.
- تست 17 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- کدام مورد درباره ضمان ایادی متعاقبه در غصب، درست است؟
1) جملگی ید ضمان اند، مطلقا
2) فقط در صورت علم به غصب، ید ضمان اند.
3) در هر صورت فقط ید نخست، ید ضمان است.
4) یکی از ایادی لاعلی التعیین ید ضمان است و با اختیار مالک تعیین می شود.
- پرسش 18 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- عده وفات در مورد زن حامله، کدام است؟
1) وضع حمل
2) چهار ماه و ده روز
3) ابعد الاجلین از وضع حمل و چهار ماه و ده روز
4) اقرب الاجلین از وضع حمل و چهار ماه و ده روز
- آزمون 19 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- حکم نفقه سفر در مضاربه، کدام است؟
1) از اصل سرمایه است و شرط عدم نفقه لازم الوفاست.
2) از اصل سرمایه است و شرط عدم نفقه صحیح نیست.
3) از سود مال است و شرط عدم نفقه لازم الوفاست.
4) از سود مال است و شرط عدم نفقه صحیح نیست.
- سئوال 20 فقه و مبانی حقوق اسلامی
- حکم خیارغبن اگر مشتری مغبون با جهل به غبن، مال منتقل شده به خودش را به دیگری بفروشد، کدام است؟
1) مشتری مخیر است بین فسخ بیع دوم و رد مبیع به بایع اول و بین رضایت به هر دو بیع
2) باتوجه به تصرف مشتری در مبیع و انجام عقد بیع بر روی آن خیار غبن او ساقط می شود.
3) مشتری می تواند اعمال خیارغبن کند و مثل یا قیمت مبیع را بدل از آن به بایع رد کند.
4) اگر عین باقی باشد مشتری می تواند بیع دوم را فسخ کند و با اعمال خیار غبن نسبت به بیع اول اصل مبیع را به بایع رد کند.