نمونه سوالات آزمون / سوالات دکتری علوم قرآن و حدیث 99 2129 به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات دکتری علوم قرآن و حدیث 99 2129

دانلود سوال های دروس اختصاصی و عمومی سال 1399 -

رشته علوم قرآن و حدیث (علوم و معارف نهج البلاغه - تفسیر تطبیقی) دکتری سراسری نیمه متمرکز شامل گرایش علوم قرآن و حدیث می باشد. تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های علوم قرآن و حدیث، علوم قرآنی، علوم حدیث امکان شرکت در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث (علوم و معارف نهج البلاغه - تفسیر تطبیقی) را دارند.

 

 

آزمون‌ سال 1399 برای مقطع دکتری سراسری نیمه‌متمرکز و دکتری آزاد بر اساس برنامه سازمان سنجش باید در یک نوبت و در تاریخ 9 اسفند 1398 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در تاریخ 9 مرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام این آزمون از تاریخ 6 آذر 1398 لغایت 12 آذر 1398 انجام گرفته است. در مقطع کارشناسی ارشد سراسری و کارشناسی ارشد آزاد، ثبت نام از تاریخ 16 آذر ماه آغاز شده و تا 25 آذر ماه ادامه داشته است. این آزمون مطابق برنامه سازمان سنجش باید در روزهای 28 و 29 فروردین 1399 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در تاریخ 15، 16 و 17 مرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام آزمون کنکور سراسری در تاریخ 16 بهمن 1398 تا 24 بهمن 1398 انجام گرفته و آزمون طبق برنامه زمان بندی سازمان سنجش باید در روزهای 12 و 13 تیر ماه 1399 برگزار می شده است، ولی به علت کرونا در روزهای 29، 30 و 31 مرداد و 1 شهریور 1399 برگزار شده است. همچنین، تاریخ ثبت نام آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، 17 اردیبهشت 1399 لغایت 23 اردیبهشت 1399 بوده و برگزاری آن در تاریخ 14 شهریور 1399 بوده است. زمان ثبت نام آزمون‌های دکتری تخصصی رشته‌های علوم پایه پزشکی، بهداشت و تخصصی، داروسازی و دندانپزشکی، از 16 بهمن 1398 لغایت 26 بهمن 1398 بوده است. این آزمون در تاریخ های 21، 22 و 23 خرداد 1399 برگزار شده است. ثبت نام آزمون ارشد وزارت بهداشت نیز از تاریخ 28 بهمن 1398 لغایت 10 اسفند 1398 بوده و در تاریخ‌های 26 و 27 تیر 1398 برگزار شده است. ثبت نام آزمون کاردانی نظام جدید فنی حرفه‌ای در روزهای 11 خرداد 1399 لغایت 18 خرداد انجام گرفته و در تاریخ 14 شهریور 1399 برگزار شده است. همچنین ثبت نام بیست و یکمین دوره آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور در تاریخ 5 آذر 1399 لغایت 12 آذر 1399 انجام گرفته و تاریخ برگزاری این آزمون 17 بهمن 1399 بوده است.

 

سوالات دکتری علوم قرآن و حدیث 99 2129
مشاهده نمونه دفترچه

سال : 1399
گروه : ---
مشخصات فایل : 2.16MB / PDF
قیمت : رایگان

انتقال به صفحه دانلود

آزمون های برگزار شده

عنوان
سال
گروه
قیمت
حجم فایل

نمونه تست

نمونه سوالات دکتری سراسری نیمه متمرکز

نمونه سوالات علوم قرآن و حدیث، شامل دروس زبان عربی – علوم قرآنی – تفسیر - حدیث، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری

 

- سوال 1 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد در شمار معانی «تفویض» نیست؟

1) تقویض افعال عباد

2) تفویض در امر دین

3) تفویض در اعطاء و منع

4) تفویض داوری در روز قیامت

 

- تست 2 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد در شمار ادراج محسوب می شود؟

1) بخشی از متن حدیث را با بخش دیگر آن جابه جا کند.

2) بخشی از یک حدیث به مشابه آن تغییر کرده باشد.

3) دو متن را که به دو سند رسیده ، به یک سند نقل کند.

4) یک حدیث را با دو متن مختلف نقل کنند که اعتبار هر دو یکی باشد.

 

- پرسش 3 علوم قرآن و حدیث

- کدام پاسخ از جمله دلایل نیاز به علم به شمار می رود؟

1) حجیت خبر ثقه براساس آیۀ ششم از سوره حجرات

2) اختلاف نظر علمای شیعه در باب معنای عدالت و فسق

3) عدم وجود شرایط صحت «شهادت» در گزارش های رجالی

4) مخالفت بدگویی از راویان حدیث با اصول اخلاقی اسلام

 

- آزمون 4 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد نمی تواند همواره با گزینه های دیگر رابطه تساوی داشته باشد؟

1) مفرد مطلق

2) مفرد نسبی

3) غریب المتن

4) غریب الإسناد والمتن

 

- سئوال 5 علوم قرآن و حدیث

- کدام یک از شارحان الکافی در شرح قرار داده اند؟

1) محمدباقر مجلسی، محمدصالح مازندرانی

2) ملاخلیل قزوینی، یعقوب بن ابراهیم حویزی

3) محمدباقرمجلسی، محمدهادی بن محمدصالح مازندرانی

4) محمدصالح مازندرانی، محمدباقر بن محمدحسین استرآبادی

 

- سوال 6 علوم قرآن و حدیث

- مؤلف کتاب التطبیق بین السفینة و البحاربالطبع الجدیده کیست و موضوع آن چیست؟

1) شیخ علی نمازی، استدراک سفینة البحار

2) سیدجواد مصطفوی، استدراک سفینة البحار

3) شیخ علی نمازی، فهرست نگاری بحارالانوار

4) سید جواد مصطفوی، فهرست نگاری بحارالانوار

 

- تست 7 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد موجب نقد ابن حجر عسقلانی به اعتقاد ابن جوزی در ورود احادیث جعلی به کتب معتبر شده است؟

1) وجود 24 حدیث جعلی در مسند احمد بن حنبل و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

2) وجود یک حدیث جعفی در صحیح مسلم و 24 حدیث جعلی در مسند احمد بن حنبل

3) وجود یک حدیث جعلی در صحیح بخاری و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

4) وجود چند حدیث جعلی در صحیحین و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

 

- پرسش 8 علوم قرآن و حدیث

- به عقیده صبحی صالح، روش علمی حافظانی چون سفیان ثوری، عاصم بن ضمره و خالد الحذاء در حفظ روایات چگونه بوده است؟

1) ابتدا روایات را حفظ کرده و سپس آن ها را می نوشتند و نوشته ها را حفظ می کردند.

2) ابتدا روایات را نوشته و سپس به حافظه می سپردند و نوشته ها را از بین می برده اند.

3) به حفظ حدیث و کتابت آن در عرض هم پرداخته و از نوشته های خود مراقبت می کردند.

4) ابتدا روایات را نوشته و سپس با کمک شاگردان روایات را در مجالس، سماع و قرائت مکرر می کردند.

 

- آزمون 9 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد معیار شناخت ضابط بودن راوی در قدیم بوده است؟

1) ترک روایات شاذ و منکر از ناحیه راوی

2) عدم مخالفت راوی با احادیث دیگر حافظان

3) موافقت احادیث راوی با احادیث دیگر موثقان ضابط

4) اجتناب راویاز نقل روایات افراد متهم به کذب و فراموشی

 

- سئوال 10 علوم قرآن و حدیث

- نظر شیخ طوسی در ابتدای کتاب الاستبصار در خصوص عمل کردن به خبر واحد مجرد از هرگونه قرینه،چیست؟

1) چنین خبری با شرایطی جهت عمل صلاحیت دارد.

2) چنین خبری ظنی است و صلاحیتی جهت عمل ندارد.

3) مکلف در عمل کردن یا عمل نکردن به آن مخیر است.

4) به شرط برخورداری حدیث از سند صحیح مبنای عمل خواهد شد.

 

- سوال 11 علوم قرآن و حدیث

- به عقیده صاحب مقباس الهدایه، کدام یک از فرق انحرافی به حق و صواب نزدیک تر بوده اند؟

1) واقفه

2) زیدیه

3) فطحیه

4) اسماعیلیه

 

- تست 12 علوم قرآن و حدیث

- چه کسی عمل نکردن صحابه را به آیۀ نجوا توجیه کرده است؟

1) رازی

2) غزالی

3) آیت الله خویی

4) جلال الدین سیوطی

 

- پرسش 13 علوم قرآن و حدیث

- کدام حدیث، به صیانت قرآن از تحریف دلالت ندارد؟

1) حدیث غدیر

2) حدیث ثقلین

3) مقبوله عمر بن حنظلة

4) صحیحه ابوبصیر در کافی

 

- آزمون 14 علوم قرآن و حدیث

- مؤلف کتاب «لباب النقول» کیست؟

1) ابن حجر

2) زرکشی

3)بیهقی

4) سیوطی

 

- سئوال 15 علوم قرآن و حدیث

- نخستین کسی که همزه و تشدید و روم و اشمام را در کتابت قرآن وضع کرد، چه نام داشت؟

1) یحیی بن یعمر

2) خلیل بن احمد

3) نصر بن عاصم

4) ابوالاسود دوئلی

 

- سوال 16 علوم قرآن و حدیث

- باتوجه به مبانی آیت الله خویی نظر ایشان در مورد دیدگاه های رجالی محدث نوری در جایی که باتوجه به قاعده مشایخ طاطری و مشایخ علی بن ابراهیم به وثاقت یک راوی نظر داده باشد که متقدمان در مورد او نظری نداده باشند، چیست؟

1) چون او از متأخران است، آن را نمی پذیرند.

2) چون متقدمان در مورد او اظهار نظر نکرده اند، آن را نمی پذیرند.

3) چون این دو قاعده مورد قبول آیت الله خویی است، آن را می پذیرند.

4) چون این دو قاعده مورد قبول آیت الله خویی نیست، آن را نمی پذیرند.

 

- تست 17 علوم قرآن و حدیث

- کدام پاسخ، سخن آیت الله خویی (ره) در ردّ روایات عددیّه نیست؟

1) روزه گرفتن دو ماه پی در پی که جمعا 58 روز باشد، ناقص نیست.

2) اگر ماه رمضان 29 روز باشد، نمی توان فریضه روزه آن را ناقص برشمرد.

3) نمازهای مسافر که شکسته به جا آورده می شوند، ناقص شمرده نمی شوند.

4) تسمیۀ ماه های 29 روزه قمری به ماه شرعی محل اشکال است وماه رمضان هیچ گاه 29 روزنیست.

 

- پرسش 18 علوم قرآن و حدیث

- کدام کتاب مستدرکی بر کتاب «اللائی المصنوعه فی الاحادیث الموضوعه» به شمار می رود؟

1) تحذیر الخواص من اکاذیب القصاص

2) الفوائد المجموعه فی الاحادیث الموضوعة

3) تنزیه الشریعة المرفوعة عن الاخبار الشنیعة الموضوعة.

4) تحذیرالمسلمین من الاحادیث الموضوعة علی سید المرسلین

 

- آزمون 19 علوم قرآن و حدیث

-روایات کدام کتاب ها بر پایه موضوع بندی روایات نیست؟

1)صحیح ابن حبان، مسند احمد بن حنبل، الموطا

2) معجم صغیرطبرانی، کنزالعمال، جامع الاصول

3)معجم کبیر طبرانی، صحیح ابن حبان، الجامع الکبیر

4) الجامع الصغیر، التاج الجامع للاصول، مصابیح السنه

 

- سئوال 20 علوم قرآن و حدیث

- نظر علمای رجال دربارۀ «سعد الخیر» کدام است؟

1) او از راویان امامان بود، لکن مرتفع القول است.

2) او از بنی امیه بود و همین سبب ذم و تضعیف اوست.

3) او از کاتبان و کارگزاران خلفا بود و تضعیف شده است.

4) او از اجلای عصر خود بود، لکن مخلّط یا مختلط بوده است.