نمونه سوالات آزمون / دکتری سراسری نیمه متمرکز جزوات سوالات PHD مجموعه الهیات علوم قرآن حدیث دکتری سراسری نیمه متمرکز 1392 به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

دکتری سراسری نیمه متمرکز جزوات سوالات PHD مجموعه الهیات علوم قرآن حدیث دکتری سراسری نیمه متمرکز 1392

دانلود سوال های دروس اختصاصی و عمومی سال 1392 -

رشته علوم قرآن و حدیث (علوم و معارف نهج البلاغه - تفسیر تطبیقی) دکتری سراسری نیمه متمرکز شامل گرایش علوم قرآن و حدیث می باشد. تمامی فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های علوم قرآن و حدیث، علوم قرآنی، علوم حدیث امکان شرکت در آزمون دکتری رشته علوم قرآن و حدیث (علوم و معارف نهج البلاغه - تفسیر تطبیقی) را دارند.


آزمون سال 1392 برای مقطع دکتری سراسری نیمه‌متمرکز در تاریخ 18 اسفند 1391 برگزار شده است. در مقطع کارشناسی ارشد سراسری، ثبت نام از تاریخ 9 آبان ماه آغاز شده و آزمون در روزهای 18، 19 و 20 بهمن 1391 برگزار شده است. آزمون کنکور سراسری در روزهای 30 و 31 خرداد و 1 تیر ماه 1392 برگزار شده است. آزمون دکتری آزاد روزهای 3 و 4 اسفند 1391 و آزمون کارشناسی ارشد آزاد در تاریخ‌های 9، 10 و 11 خرداد 1392 برگزار شده‌اند. همچنین، تاریخ برگزاری آزمون کاردانی به کارشناسی ناپیوسته، 24 مرداد 1392 بوده است. آزمون ارشد وزارت بهداشت نیز در تاریخ‌های‌ 9 و 10 خرداد 1392 برگزار شده است. تاریخ برگزاری آزمون کاردانی نظام جدید فنی حرفه‌ای نیز 25 مرداد 1392 و تاریخ آزمون دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی 11 اسفند 1391 بوده است. تاریخ برگزاری آزمون کاردانی نظام جدید فنی حرفه‌ای نیز 25 مرداد 1392 و تاریخ آزمون دوره‌های مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای ارشد دانشگاه جامع علمی کاربردی 11 اسفند 1391 بوده است. زمان برگزاری آزمون‌های دانشگاه پیام نور شامل آزمون‌های کاردانی به کارشناسی (کارشناسی ناپیوسته) فراگیر پیام نور و کارشناسی فراگیر پیام نور در تاریخ 24 آذر 1391، و آزمون کارشناسی ارشد فراگیر پیام نور در تاریخ‌ 29 آذر 1392 بوده است.
دکتری سراسری نیمه متمرکز جزوات سوالات PHD مجموعه الهیات علوم قرآن حدیث دکتری سراسری نیمه متمرکز 1392
مشاهده نمونه دفترچه

سال : 1392
گروه : ---
مشخصات فایل : 368KB / PDF
قیمت : 50,000 ريال
انتقال به صفحه دانلود

آزمون های برگزار شده

عنوان
سال
گروه
قیمت
حجم فایل

نمونه تست

نمونه سوالات دکتری سراسری نیمه متمرکز

نمونه سوالات علوم قرآن و حدیث، شامل دروس زبان عربی – علوم قرآنی – تفسیر - حدیث، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری

 

- سوال 1 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد در شمار معانی «تفویض» نیست؟

1) تقویض افعال عباد

2) تفویض در امر دین

3) تفویض در اعطاء و منع

4) تفویض داوری در روز قیامت

 

- تست 2 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد در شمار ادراج محسوب می شود؟

1) بخشی از متن حدیث را با بخش دیگر آن جابه جا کند.

2) بخشی از یک حدیث به مشابه آن تغییر کرده باشد.

3) دو متن را که به دو سند رسیده ، به یک سند نقل کند.

4) یک حدیث را با دو متن مختلف نقل کنند که اعتبار هر دو یکی باشد.

 

- پرسش 3 علوم قرآن و حدیث

- کدام پاسخ از جمله دلایل نیاز به علم به شمار می رود؟

1) حجیت خبر ثقه براساس آیۀ ششم از سوره حجرات

2) اختلاف نظر علمای شیعه در باب معنای عدالت و فسق

3) عدم وجود شرایط صحت «شهادت» در گزارش های رجالی

4) مخالفت بدگویی از راویان حدیث با اصول اخلاقی اسلام

 

- آزمون 4 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد نمی تواند همواره با گزینه های دیگر رابطه تساوی داشته باشد؟

1) مفرد مطلق

2) مفرد نسبی

3) غریب المتن

4) غریب الإسناد والمتن

 

- سئوال 5 علوم قرآن و حدیث

- کدام یک از شارحان الکافی در شرح قرار داده اند؟

1) محمدباقر مجلسی، محمدصالح مازندرانی

2) ملاخلیل قزوینی، یعقوب بن ابراهیم حویزی

3) محمدباقرمجلسی، محمدهادی بن محمدصالح مازندرانی

4) محمدصالح مازندرانی، محمدباقر بن محمدحسین استرآبادی

 

- سوال 6 علوم قرآن و حدیث

- مؤلف کتاب التطبیق بین السفینة و البحاربالطبع الجدیده کیست و موضوع آن چیست؟

1) شیخ علی نمازی، استدراک سفینة البحار

2) سیدجواد مصطفوی، استدراک سفینة البحار

3) شیخ علی نمازی، فهرست نگاری بحارالانوار

4) سید جواد مصطفوی، فهرست نگاری بحارالانوار

 

- تست 7 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد موجب نقد ابن حجر عسقلانی به اعتقاد ابن جوزی در ورود احادیث جعلی به کتب معتبر شده است؟

1) وجود 24 حدیث جعلی در مسند احمد بن حنبل و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

2) وجود یک حدیث جعفی در صحیح مسلم و 24 حدیث جعلی در مسند احمد بن حنبل

3) وجود یک حدیث جعلی در صحیح بخاری و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

4) وجود چند حدیث جعلی در صحیحین و بیست و چند حدیث جعلی در سنن اربعه

 

- پرسش 8 علوم قرآن و حدیث

- به عقیده صبحی صالح، روش علمی حافظانی چون سفیان ثوری، عاصم بن ضمره و خالد الحذاء در حفظ روایات چگونه بوده است؟

1) ابتدا روایات را حفظ کرده و سپس آن ها را می نوشتند و نوشته ها را حفظ می کردند.

2) ابتدا روایات را نوشته و سپس به حافظه می سپردند و نوشته ها را از بین می برده اند.

3) به حفظ حدیث و کتابت آن در عرض هم پرداخته و از نوشته های خود مراقبت می کردند.

4) ابتدا روایات را نوشته و سپس با کمک شاگردان روایات را در مجالس، سماع و قرائت مکرر می کردند.

 

- آزمون 9 علوم قرآن و حدیث

- کدام مورد معیار شناخت ضابط بودن راوی در قدیم بوده است؟

1) ترک روایات شاذ و منکر از ناحیه راوی

2) عدم مخالفت راوی با احادیث دیگر حافظان

3) موافقت احادیث راوی با احادیث دیگر موثقان ضابط

4) اجتناب راویاز نقل روایات افراد متهم به کذب و فراموشی

 

- سئوال 10 علوم قرآن و حدیث

- نظر شیخ طوسی در ابتدای کتاب الاستبصار در خصوص عمل کردن به خبر واحد مجرد از هرگونه قرینه،چیست؟

1) چنین خبری با شرایطی جهت عمل صلاحیت دارد.

2) چنین خبری ظنی است و صلاحیتی جهت عمل ندارد.

3) مکلف در عمل کردن یا عمل نکردن به آن مخیر است.

4) به شرط برخورداری حدیث از سند صحیح مبنای عمل خواهد شد.

 

- سوال 11 علوم قرآن و حدیث

- به عقیده صاحب مقباس الهدایه، کدام یک از فرق انحرافی به حق و صواب نزدیک تر بوده اند؟

1) واقفه

2) زیدیه

3) فطحیه

4) اسماعیلیه

 

- تست 12 علوم قرآن و حدیث

- چه کسی عمل نکردن صحابه را به آیۀ نجوا توجیه کرده است؟

1) رازی

2) غزالی

3) آیت الله خویی

4) جلال الدین سیوطی

 

- پرسش 13 علوم قرآن و حدیث

- کدام حدیث، به صیانت قرآن از تحریف دلالت ندارد؟

1) حدیث غدیر

2) حدیث ثقلین

3) مقبوله عمر بن حنظلة

4) صحیحه ابوبصیر در کافی

 

- آزمون 14 علوم قرآن و حدیث

- مؤلف کتاب «لباب النقول» کیست؟

1) ابن حجر

2) زرکشی

3)بیهقی

4) سیوطی

 

- سئوال 15 علوم قرآن و حدیث

- نخستین کسی که همزه و تشدید و روم و اشمام را در کتابت قرآن وضع کرد، چه نام داشت؟

1) یحیی بن یعمر

2) خلیل بن احمد

3) نصر بن عاصم

4) ابوالاسود دوئلی

 

- سوال 16 علوم قرآن و حدیث

- باتوجه به مبانی آیت الله خویی نظر ایشان در مورد دیدگاه های رجالی محدث نوری در جایی که باتوجه به قاعده مشایخ طاطری و مشایخ علی بن ابراهیم به وثاقت یک راوی نظر داده باشد که متقدمان در مورد او نظری نداده باشند، چیست؟

1) چون او از متأخران است، آن را نمی پذیرند.

2) چون متقدمان در مورد او اظهار نظر نکرده اند، آن را نمی پذیرند.

3) چون این دو قاعده مورد قبول آیت الله خویی است، آن را می پذیرند.

4) چون این دو قاعده مورد قبول آیت الله خویی نیست، آن را نمی پذیرند.

 

- تست 17 علوم قرآن و حدیث

- کدام پاسخ، سخن آیت الله خویی (ره) در ردّ روایات عددیّه نیست؟

1) روزه گرفتن دو ماه پی در پی که جمعا 58 روز باشد، ناقص نیست.

2) اگر ماه رمضان 29 روز باشد، نمی توان فریضه روزه آن را ناقص برشمرد.

3) نمازهای مسافر که شکسته به جا آورده می شوند، ناقص شمرده نمی شوند.

4) تسمیۀ ماه های 29 روزه قمری به ماه شرعی محل اشکال است وماه رمضان هیچ گاه 29 روزنیست.

 

- پرسش 18 علوم قرآن و حدیث

- کدام کتاب مستدرکی بر کتاب «اللائی المصنوعه فی الاحادیث الموضوعه» به شمار می رود؟

1) تحذیر الخواص من اکاذیب القصاص

2) الفوائد المجموعه فی الاحادیث الموضوعة

3) تنزیه الشریعة المرفوعة عن الاخبار الشنیعة الموضوعة.

4) تحذیرالمسلمین من الاحادیث الموضوعة علی سید المرسلین

 

- آزمون 19 علوم قرآن و حدیث

-روایات کدام کتاب ها بر پایه موضوع بندی روایات نیست؟

1)صحیح ابن حبان، مسند احمد بن حنبل، الموطا

2) معجم صغیرطبرانی، کنزالعمال، جامع الاصول

3)معجم کبیر طبرانی، صحیح ابن حبان، الجامع الکبیر

4) الجامع الصغیر، التاج الجامع للاصول، مصابیح السنه

 

- سئوال 20 علوم قرآن و حدیث

- نظر علمای رجال دربارۀ «سعد الخیر» کدام است؟

1) او از راویان امامان بود، لکن مرتفع القول است.

2) او از بنی امیه بود و همین سبب ذم و تضعیف اوست.

3) او از کاتبان و کارگزاران خلفا بود و تضعیف شده است.

4) او از اجلای عصر خود بود، لکن مخلّط یا مختلط بوده است.