اخبار / دانشگاهی / کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

کاهش پذیرش دانشجو در دانشگاه‌های کشور

معاون اداری مالی و مدیریت منابع وزیرعلوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه بنابر تعریف مشخص بالغ‌ بر 18000 شغل در جهان وجود دارد، گفت: تنها حدود 3000 شغل از این تعداد در ایران تعریف‌ شده و کشورمان حدود 15000 شغل از جهان فاصله دارد.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدحسین امید در نشست هم‌اندیشی با روسای دانشگاه‌های علمی کاربردی خراسان رضوی که در مجتمع شریعتی جهاد دانشگاهی مشهد برگزار شد، با اشاره به اینکه ایران 15000 شغل از جهان فاصله دارد، اظهار کرد: از این تعداد شغل در جهان شاید حدود 8000 شغل متناسب با فرهنگ و اقلیم ایران نباشد ولی شرایط 6000 شغل باقی‌مانده که ممکن است، فراهم باشد؛ بنابراین می‌توان با برنامه‌ریزی درست در راستای مهارت‌آموزی تعداد مشاغل را در کشور افزایش داد.

وی با تاکید براینکه امروز موضوع اشتغال جوانان، بزرگترین چالش دولت و نیاز مردم محسوب می‌شود، ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌هایی که در دانشگاه‌های علمی کاربردی فراهم کردیم، می‌توانیم افرادی را در مشاغل جدید به کار گیریم.

رییس دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور با انتقاد از اینکه آموزش عالی کشور در دوره‌ای بدون اطلاع از روند جمعیت کشور، در زمینه ظرفیت‌سازی مراکز عالی تندروی کرد، تصریح کرد: 20 سال گذشته حجم وسیعی در پشت کنکور داشتیم و به ازای هر صندلی دانشگاه، 10 نفر رقابت می‌کردند و در آن شرایط زیر نظام‌های آموزش عالی از وزارت علوم حکم گرفتند و توسعه کمی یافتند.

امید افزود: دانشگاه پیام نور طی سال‌های گذشته به دامنه نامحدودی از آموزش‌ها که در ماموریتش تعریف نشده بود، رسیده است و دانشگاه‌های غیرانتفاعی و آزاد به‌سرعت توسعه یافتند و امروز برخلاف گذشته به ازای هر دانشجو، سه صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد به‌گونه‌ای که در مقاطع مختلف با کمبود پذیرش در دانشگاه‌های متفاوت روبه‌رو هستیم که کمترین آن در دانشگاه‌های دولتی و بیشترین آن در دانشگاه‌های آزاد و جامع علمی کاربردی است.

وی بیان کرد: اگر بتوانیم دستگاه‌ها را قانع کنیم که می‌توانیم افرادی را تربیت کنیم که به معنای واقعی ماهر باشند، می‌توان تهدید به وجود آمده برای دانشگاه‌های کشور را به یک فرصت برای مراکز علمی و کاربردی تبدیل کرد.دامن زدن به مدرک گرایی دیگر فایده نداردرییس دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور تأکید کرد: کم کم کشور به این جمع‌بندی می‌رسد که دیگر تنها گرفتن مدرک فایده‌ای ندارد و باید به دنبال مهارت‌آموزی و کارآفرینی باشند. اکنون تمام نظام‌های آموزش عالی کشور با این چالش روبرو هستند ولی دانشگاه‌های علمی کاربردی می‌توانند در این شرایط کمترین آسیب را ببینند.

امید خاطرنشان کرد: در حال حاضر تعداد کسانی که با مدرک دکتری جذب موسسات دولتی می‌شوند، کمتر از 2000 نفر است و از طرفی تعداد خروجی فارغ‌التحصیلان دکتری در کشور بیش از 20 هزار نفر است همین امر باعث شده که مردم کم‌کم متوجه شوند مدرک‌گرایی دیگر فایده این دارد و باید به سمت مهارت‌آموزی پیش برویم.

وی از وجود 1050 مرکز علمی کاربردی در کشور خبر داد و عنوان کرد: در مهرماه سال جاری بیش از 850 هزار نفر ظرفیت در مراکز علمی کاربردی کشور اعلام کردیم درحالی‌که در سال تحصیلی جاری به ازای هر مرکز علمی کاربردی، 80 دانشجو وجود دارد و بیش از 98 درصد رشته‌های آن پذیرش کمتر از 40 نفر داشتند و این روند احتمالا تا انتهای برنامه هفتم توسعه ادامه دارد و پس از آن ممکن است این رشد منفی متوقف شود.

قائم‌مقام وزیر علوم بیان کرد: دانشگاه علمی کاربردی یک دانشگاه خودگردان است و اگر تعداد دانشجو در آن به حدنصاب نرسد نمی‌توانند هزینه‌های خود را تامین کنند و در نتیجه به ناچار باید دانشگاه‌ها را تعطیل کرد.

 نقش موثر دانشگاه علمی کاربردی در اشتغال‌زایی کشورامید با بیان اینکه ظرفیت و انعطاف‌پذیری که در دانشگاه‌های علمی و کاربردی وجود دارد، در سایر دانشگاه‌های کلاسیک کشور نیست، اضافه کرد: دانشگاه‌های علمی و کاربردی می‌تواند یک رشته جدید راه‌اندازی کرده و با جذب هزار نفر در آن رشته، در کشور اشتغال‌زایی کنند.

وی با تاکید بر اینکه گاهی گفته می‌شود که برای دانشگاه‌های علمی کاربردی کیفیت اهمیتی ندارد و شاید در برخی از مراکز علمی و کاربردی ظرفیت مطلوبی فراهم نبوده است، گفت: در خصوص افزودن مرکز علمی کاربردی جدید و افزایش رشته در این مراکز فعلا هیچ برنامه‌ای نداریم ولی ارتقای کیفیت، توسعه مراکز رشد و فناوری و تسهیلات ویژه را در مراکز علمی و کاربردی فراهم خواهیم کرد.

مراکز علمی کاربردی آموزش‌های ضمن خدمت را برعهده بگیرندرییس دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور با اشاره به اینکه دولت را قانع خواهیم کرد که مراکز علمی و کاربردی آموزش‌های ضمن خدمت کارمندان دولت را بر عهده بگیرند، ادامه داد: برخی اختیارات گسترش و برنامه‌ریزی دروس مهارتی به منطقه 9 کشوری شامل استان‌های خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و سمنان واگذار شده است و در این مناطق نمایندگانی از مراکز مختلف علمی کاربردی خواهند بود.

امید با بیان اینکه باید بتوانیم مشاغل جدید را شناسایی و تعریف کنیم، تصریح کرد: از مراکز علمی و کاربردی انتظار داریم که رشته‌های جدیدی راه‌اندازی کنند که می‌تواند طی سه سال آینده سالانه 50 تا 60 رشته جدید را به دنبال داشته باشد و با توجه به ظرفیت‌هایی که در خراسان رضوی وجود دارد، می‌تواند در این امر پیش‌قدم باشد.

 مراکز علمی کاربردی هویت ندارندوی با اشاره به اینکه مراکز علمی کاربردی ما هویت ندارند، اظهار کرد: برای مراکز علمی کاربردی که حداقل استاندارهای لازم را داشته باشند به‌زودی کارنامه وبرای روسای آن‌ها کارت شناسایی صادر خواهد شد و به آنان اختیارات تام داده می‌شود و سعی داریم هویت و ماموریت این دانشگاه‌ها را به اثبات برسانیم.

معاون اداری مالی وزیر علوم افزود: تکلیف نهایی کد رشته‌ها، تعداد و زمان پذیرش در هر یک از رشته‌های مراکز علمی کاربردی کشور تا سال آینده مشخص خواهد شد.

لزوم استفاده از نخبگان بدون مدرکامید با اعلام این‌که ما به دنبال استفاده از نخبگان هستیم، خاطرنشان کرد: ما دنبال استفاده از نخبگان بدون مدرک در بخشی از رشته‌های علمی و کاربردی نظیر جوشکاری هستیم. همچنین آئین‌نامه‌ای تدوین می‌شود که مدرسین مهارتی را جذب شوند.

وی بیان کرد: صدور مجوز برای مدرسان دانشگاه‌های علمی و کاربردی را متوقف کرده‌ایم زیرا این امر در بعضی از مواقع مورد سوء استفاده برخی از افراد قرار می‌گرفت. 

 مجوز افزودن مقطع کارشناسی ارشد در مراکز علمی و کاربردی را نداریمرییس دانشگاه‌ جامع علمی کاربردی کشور اضافه کرد: فعلا مجوز افزودن مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه‌های جامع علمی و کاربردی را نداریم ولی اگر احساس شود که نیاز به رشته‌های مهارتی خاصی وجود دارد، این رشته‌ها را در مقاطع کارشناسی ارشد ایجاد خواهیم کرد.

امید در خصوص پذیرش دانشجویان خارجی تاکید کرد: دررفت و آمدهایی که با کشورهای جهان پس از برجام صورت گرفت، برخی از این کشورها از جمله آلمان و ایرلند برای برگزاری دوره‌های مشترک اعلام آمادگی کرده‌اند و به دنبال این استقبال، ما ظرفیت و حمایت لازم را برای برگزاری دوره‌های مشترک فراهم خواهیم کرد.

وی یادآور شد: در حال حاضر مراکزی در اروپا برای برخی از رشته‌ها ازجمله زبان و ادبیات فارسی خواستار همکاری با دانشگاه‌های علمی و کاربردی کشور هستند؛ و ما نیز به دنبال برگزاری دوره‌های آموزشی مشترک با برخی از کشورهای همسایه هستیم. 

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه های 
مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر شنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۵