سوبژکتیویتة آمریکاییهای آفریقاییتبار در رمان محبوب اثر تونی موریسن
چکیده در این پژوهش کوشیدهایم با انطباق نظریههای سوبژکتیویته بر رمان محبوب، اثر تونی موریسون، به تعریفی از سوبژکتیویتة آفریقاییهای ساکن آمریکا دست بیابیم. از آنجاییکه موریسن در رمان محبوب، زندگی گروهی از بردههای تازه آزاد شده را که زندانی تلخ بردگیاند، به تصویر میکشد، سوبژکتیویتة اینان را میتوان در قالب رابطة استعمارگر و استعمارشده توصیف کرد. رفتارهای غیر انسانی سفیدپوستان نیروی خودباوری و منیت را در بردگان میکشد. با اینحال ایستادگی بردگان در برابر سازوکارها و گفتمانهای مطیعکنندة نظام بردهداری نشان از خودآگاهی و عاملیت آنهاست. در این مقاله کوشیدهایم با بهرهبری از نظریههای منتقدان پسا-استعمار مانند هومی بابا، فرانتز فانون و ادوارد سعید و همچنین نظرات گلوریا انزالدوا، منتقد و فمینیست معاصر که شرایطی استعمارگونه را تجربه کرده، به این پرسشها پاسخ دهیم که چگونه بردگان قادر به حفظ احساس هویت و خودآگاهی در نظام بردهداریاند و تا چهاندازه عاملیت کارهایشان به خود آنها باز میگردد. در ادامه، سوبژکتیویته سیاهان در دوران آزادی نیز بررسی شده است و اهمیت حفظ روابط قومی و اتحاد بین سیاهپوستان در رهایی از سوبژکتیویتة کالا شدة شکلگرفته در دوران بردگی و رشد سوبژکتیویتهای قدرتمند و پویا نشان داده شدهاست.
نویسنده : اعظم رضایی، محمد مرندیتعداد صفحه : 21
مشخصات فایل : 291KB / PDF
قیمت : رایگان
