سایه آنتون چخوف بر ادبیات نمایشی معاصر ایران (بر اساس نمایشنامههای آنتون چخوف و اکبر رادی)
چکیده
آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامهنویس روسی، تأثیر بهسزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردانهای تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایشنامههای منحصر بهفرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامههای رادی و چخوف میپردازد و ضمن مقایسة تفاوتها و شباهتهای کلی آثار آنها، بهطور ضمنی امکان اثبات تأثیر نمایشنامههای چخوف بر دنیای هنری رادی را فراهم میسازد که این میتواند وسیلة مؤثری برای درک دقیقتر آثار هر دو نویسنده و روشن ساختن جنبههای مشترک نمایشنامههای آنها باشد. از آنجا که نمایشنامهنویسی در ایران از تحلیلهای جدی در سطح جهانی به دور مانده است، با مقایسة شباهتهای موجود در نمایشنامههای اکبر رادی با نمایشنامههای آنتون چخوف که در سطح جهانی مطرح میباشند، تلاش کردهایم، حق نمایشنامهنویسی در ایران را در سطحی گستردهتر از آنچه شاهد بودهایم، پاس بداریم و بازتاب ایدههای جهانی را در آثار اصیل یک نویسنده ایرانی بررسی نماییم. از مهمترین ویژگیهای آثار دو نویسنده، گرایش هر دو به کاوشهای روحی قهرمانان و تلاش آنان برای پیدا کردن جایگاهشان در اجتماع، انزوا و تنهایی انسان معاصر و تضاد و تقابل وی با دنیای پیرامون اوست.
نویسنده : مرضیه یحییپور؛ زینب صادقی آنتون پاولویچ چخوف، نویسنده و نمایشنامهنویس روسی، تأثیر بهسزایی در گسترش ادبیات جهان و از جمله ایران، داشته است. بسیاری از منتقدان و کارگردانهای تئاتر ایران، بر این باورند که اکبر رادی، تحت تأثیر آثار آنتون چخوف و با گسترش دستاوردهای وی، نمایشنامههای منحصر بهفرد و اصیلی نگاشته است. این مقاله به بررسی ویژگیهای کلی نمایشنامههای رادی و چخوف میپردازد و ضمن مقایسة تفاوتها و شباهتهای کلی آثار آنها، بهطور ضمنی امکان اثبات تأثیر نمایشنامههای چخوف بر دنیای هنری رادی را فراهم میسازد که این میتواند وسیلة مؤثری برای درک دقیقتر آثار هر دو نویسنده و روشن ساختن جنبههای مشترک نمایشنامههای آنها باشد. از آنجا که نمایشنامهنویسی در ایران از تحلیلهای جدی در سطح جهانی به دور مانده است، با مقایسة شباهتهای موجود در نمایشنامههای اکبر رادی با نمایشنامههای آنتون چخوف که در سطح جهانی مطرح میباشند، تلاش کردهایم، حق نمایشنامهنویسی در ایران را در سطحی گستردهتر از آنچه شاهد بودهایم، پاس بداریم و بازتاب ایدههای جهانی را در آثار اصیل یک نویسنده ایرانی بررسی نماییم. از مهمترین ویژگیهای آثار دو نویسنده، گرایش هر دو به کاوشهای روحی قهرمانان و تلاش آنان برای پیدا کردن جایگاهشان در اجتماع، انزوا و تنهایی انسان معاصر و تضاد و تقابل وی با دنیای پیرامون اوست.
تعداد صفحه : 17
مشخصات فایل : 260KB / PDF
قیمت : رایگان
