رمزپردازی زن در ادب عرفانی
چکیده
ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدانِ این مطالعه، شعر و نثرِ عرفانی است. از مجموعهی شعر عرفانی، اشعار مولانا جلالالدین را در دیوان و مثنوی مطالعه کردهایم. جز او از آثار سنایی غزنوی و عطار هم سود جستهایم. در حوزهی نثرِ عرفانی کتاب تذکرهالاولیاء و صفهالصفوه را مطالعه نمودهایم، اما به مناسبت از کتابهایی چون کشفالحقایق نسفی هم سود بردهایم. روش تحقیق، تحلیلِ محتوا است. در این راستا آثار عرفانی را مطالعه و از آنها نمونهبرداری کردهایم. در پایان، مقایسهای تحلیلی بین ادب عرفانی فارسی و عربی و شعر ابنعربی و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نیز بعضی از جلوههای واژهی زن را با مفهوم آنیما در روانشناسی یونگ تطبیق دادیم. نتیجهی این مطالعه نشان می-دهد که در رمزپردازی واژهی زن در ادبیات فارسی و سمبولیسمِ استفاده از این واژه فاصلهای بسیار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازی این واژه گاهی نمایشی ابلیسوار از زن ارایه میدهد و او را سرمنشأِ گناه و خطا میداند که بشریت تحت تسلط بدخوییهای اوست. از سوی دیگر، نمادپردازیِ الهیِ این واژه آنرا تا حد توحید و یکی شدن با خداوند بالا میبرد. زن، نمونهی تجلیِ حق و در شکل عروسهای شعری یا مادرِ طبیعت و جهان ظاهر میشود. این سمبولِ دوم زیباترین تصویرهای ممکن را از زن ارایه میدهد. درست برخلاف تصویر پیشینِ زن که گمراهکننده و مضلّ است، در اینجا زنانی در سیمای دختر ترسا و لیلی، هادی و راهنمای سالک بهسوی حقیقتِ حق میشوند.
نویسنده : مریم حسینی ادبیات عرفانی حوزهای وسیع و گسترده از رمزپردازی را پیش چشم خوانندهی رمزجو میگشاید. خاصیت رمز، دوسوگراییِ آن است. رمزهای عرفانی از دو ساحتِ متقابلِ آسمانی و زمینی برخوردار هستند. واژهی زن در ادب فارسی از کلمههایی است که دستمایهی رمزپردازی و سمبولیسم قرار گرفته است. مقالهی حاضر تلاش میکند تا وجوه مختلف این سمبولیسم را مطالعه کند. میدانِ این مطالعه، شعر و نثرِ عرفانی است. از مجموعهی شعر عرفانی، اشعار مولانا جلالالدین را در دیوان و مثنوی مطالعه کردهایم. جز او از آثار سنایی غزنوی و عطار هم سود جستهایم. در حوزهی نثرِ عرفانی کتاب تذکرهالاولیاء و صفهالصفوه را مطالعه نمودهایم، اما به مناسبت از کتابهایی چون کشفالحقایق نسفی هم سود بردهایم. روش تحقیق، تحلیلِ محتوا است. در این راستا آثار عرفانی را مطالعه و از آنها نمونهبرداری کردهایم. در پایان، مقایسهای تحلیلی بین ادب عرفانی فارسی و عربی و شعر ابنعربی و نگاه او نسبت به زن انجام شد و نیز بعضی از جلوههای واژهی زن را با مفهوم آنیما در روانشناسی یونگ تطبیق دادیم. نتیجهی این مطالعه نشان می-دهد که در رمزپردازی واژهی زن در ادبیات فارسی و سمبولیسمِ استفاده از این واژه فاصلهای بسیار، از ملکوت تا ملک و از عرش تا فرش، وجود دارد. نمادپردازی این واژه گاهی نمایشی ابلیسوار از زن ارایه میدهد و او را سرمنشأِ گناه و خطا میداند که بشریت تحت تسلط بدخوییهای اوست. از سوی دیگر، نمادپردازیِ الهیِ این واژه آنرا تا حد توحید و یکی شدن با خداوند بالا میبرد. زن، نمونهی تجلیِ حق و در شکل عروسهای شعری یا مادرِ طبیعت و جهان ظاهر میشود. این سمبولِ دوم زیباترین تصویرهای ممکن را از زن ارایه میدهد. درست برخلاف تصویر پیشینِ زن که گمراهکننده و مضلّ است، در اینجا زنانی در سیمای دختر ترسا و لیلی، هادی و راهنمای سالک بهسوی حقیقتِ حق میشوند.
تعداد صفحه : 17
مشخصات فایل : 193KB / PDF
قیمت : رایگان
