دو مضمون آب و آتش در همنوایی شبانه ارکستر چوبها
چکیده نقد مضمونی، رویکردی نو در نقد ادبی است که در دهة پنجاه میلادی شکل گرفت و سرآغاز نقد نو محسوب میشود. بانی این نوع نقد را گاستون باشلار و نقد
دنیای خیالش میدانند. گاستونباشلار به بررسی تصاویر ناخودآگاهی که در متن با تخیل بر روی ماده شکل گرفتهاند، میپردازد. به نظر باشلار این عناصر چهارگانهاند که به خیالپردازیهای آدمی پر و بال میدهند. در مقالة حاضر، با رویکرد باشلار به بررسی مضمون آب و آتش در رمان همنوایی شبانة ارکستر چوبها میپردازیم. در حالی که آب در این رمان دو نقش متضاد مرگآفرینی و زایندگی دارد. آتش نیز بیانگر تصاویر مرگ، ویرانی و نیز مجازات است. ولی مثالهای مربوط به مرگآفرینی آب نیز از چیرگی این بعد و همسویی آن با موتیف مرگ که از مضامین غالب این رمان است، نشان دارد. بررسی غریزههای مرگ و حیات در راستای تبیین و توضیح مضامین از طریق نقد روانکاوانه گویای کشش به سوی مرگ و خودویرانگری راوی داشته و با مرگآفرینی مضامین آب و آتش همخوانی دارد.
نویسنده : الهه هاشمی، ژاله کهنموییدنیای خیالش میدانند. گاستونباشلار به بررسی تصاویر ناخودآگاهی که در متن با تخیل بر روی ماده شکل گرفتهاند، میپردازد. به نظر باشلار این عناصر چهارگانهاند که به خیالپردازیهای آدمی پر و بال میدهند. در مقالة حاضر، با رویکرد باشلار به بررسی مضمون آب و آتش در رمان همنوایی شبانة ارکستر چوبها میپردازیم. در حالی که آب در این رمان دو نقش متضاد مرگآفرینی و زایندگی دارد. آتش نیز بیانگر تصاویر مرگ، ویرانی و نیز مجازات است. ولی مثالهای مربوط به مرگآفرینی آب نیز از چیرگی این بعد و همسویی آن با موتیف مرگ که از مضامین غالب این رمان است، نشان دارد. بررسی غریزههای مرگ و حیات در راستای تبیین و توضیح مضامین از طریق نقد روانکاوانه گویای کشش به سوی مرگ و خودویرانگری راوی داشته و با مرگآفرینی مضامین آب و آتش همخوانی دارد.
تعداد صفحه : 17
مشخصات فایل : 274KB / PDF
قیمت : رایگان
