حاکمیت شب، نگاهی به دو شعر از نیما یوشیج و عبدالوهاب البیاتی
چکیده
نیما و بیاتی در ادبیات معاصر فارسی و عربی از پیشگامان شعر نو به شمار میآیند. گرچه میان این دو شاعر ارتباط و پیوندی نبوده است، اما هم زمانی و زیستن در شرایط سیاسی ـ اجتماعی مشابه و زیر سلطة استبداد و اختناق، داشتن تعهد اجتماعی همراه با روحی سرکش و معترض به وضع موجود و جبهه گیری در برابر آن، آشنایی با آثار شاعران نمادگرای فرانسه و گرایش به سمبولیسم، جنبه های مشترکی به شعر آن دو بخشیده است. از آن جمله میتوان به حضور سهمگین شب در اشعار ایشان به عنوان نماد استبداد و سیاهی و خفقان اشاره کرد. این مقاله ضمن اشاره به کارکرد نماد شب در شعر معاصر، به تحلیل دو شعر "هست شب" و "اللیل فی کلِّ مکان" از نیما و بیاتی میپردازد؛ سپس وجوه تشابه و افتراق آن دو را بیان میکند.
نویسنده : ابوالحسن امین مقدسی؛ شهریار گیتی نیما و بیاتی در ادبیات معاصر فارسی و عربی از پیشگامان شعر نو به شمار میآیند. گرچه میان این دو شاعر ارتباط و پیوندی نبوده است، اما هم زمانی و زیستن در شرایط سیاسی ـ اجتماعی مشابه و زیر سلطة استبداد و اختناق، داشتن تعهد اجتماعی همراه با روحی سرکش و معترض به وضع موجود و جبهه گیری در برابر آن، آشنایی با آثار شاعران نمادگرای فرانسه و گرایش به سمبولیسم، جنبه های مشترکی به شعر آن دو بخشیده است. از آن جمله میتوان به حضور سهمگین شب در اشعار ایشان به عنوان نماد استبداد و سیاهی و خفقان اشاره کرد. این مقاله ضمن اشاره به کارکرد نماد شب در شعر معاصر، به تحلیل دو شعر "هست شب" و "اللیل فی کلِّ مکان" از نیما و بیاتی میپردازد؛ سپس وجوه تشابه و افتراق آن دو را بیان میکند.
تعداد صفحه : 20
مشخصات فایل : 425KB / PDF
قیمت : رایگان