جمالزاده و راوی چند چهره
چکیده
از میان مجموعه داستانهای کهنه و نو محمدعلی جمالزاده، داستان «نمک گندیده» از نظر روایی و شیوة بهکارگیری راوی، از ویژگیهای خاصی برخوردار است که با بهرهگیری از نظریههای دو نظریهپرداز روایتگری، ژنت و وارهول، این ویژگیها قابل بررسی و مطالعة بیشتر است. با توجه به معیارهای ارائه شده توسط ژنت، راوی چند چهرة «نمک گندیده»، آنقدر تغییر سطح و فاصله میدهد که به گزارة وارهول و با توجه به معیارهای او، جنسیت راوی هم تغییر میکند. در جایی صدای راوی زنانه و بخشی دیگر مردانه است و چنین به نظر میرسد که علاوه بر جمالزاده، بخشی از داستان هم، توسط نویسندهای زن نگاشته شده، این در حالی است که میدانیم «نمک گندیده» را جمالزاده نگاشته است که با بررسی بیشتر، هدف نویسنده از بهکار گیری این دو نوع متفاوت از راوی مشخص میشود.
نویسنده : سمیرا ساسانیاز میان مجموعه داستانهای کهنه و نو محمدعلی جمالزاده، داستان «نمک گندیده» از نظر روایی و شیوة بهکارگیری راوی، از ویژگیهای خاصی برخوردار است که با بهرهگیری از نظریههای دو نظریهپرداز روایتگری، ژنت و وارهول، این ویژگیها قابل بررسی و مطالعة بیشتر است. با توجه به معیارهای ارائه شده توسط ژنت، راوی چند چهرة «نمک گندیده»، آنقدر تغییر سطح و فاصله میدهد که به گزارة وارهول و با توجه به معیارهای او، جنسیت راوی هم تغییر میکند. در جایی صدای راوی زنانه و بخشی دیگر مردانه است و چنین به نظر میرسد که علاوه بر جمالزاده، بخشی از داستان هم، توسط نویسندهای زن نگاشته شده، این در حالی است که میدانیم «نمک گندیده» را جمالزاده نگاشته است که با بررسی بیشتر، هدف نویسنده از بهکار گیری این دو نوع متفاوت از راوی مشخص میشود.
تعداد صفحه : 21
مشخصات فایل : 288KB / PDF
قیمت : رایگان
