تحلیل نگرة پدیدارشناسی در شناختشناسی شازده کوچولو
چکیده یکی از ابعاد مهم شازده کوچولو اثر آنتوان دو سنت اگزوپری (1944- 1900) نگرة پدیدارشناسی داستان است. گویا این رویۀاثرمورد توجه پژوهشگران داخل و خارج قرار نگرفته است. این پژوهش توصیفی- تحلیلی ثابت میکند که شازده کوچولو در واقع کودک فلسفی درون نویسنده (راوی) است. واکاوی رفتار، گفتار، سازمان ذهنی و شخصیت شازده کوچولو و شخصیتهای همسو و مثبت داستان و تصاویر ثابت میکند که این اثر تحت تأثیر نگرة پدیدارشناسی نگاشته شده است: تأکید بر نیروی طبیعی شناخت کودک، گذر از ظاهر(قشر) و تأکید شازده کوچولو بر پنهان بودن اصل، عدم انطباق دو تصویر کلاه و صندوق با مدلول مورد نظر،نقد آگاهی و توجه دادن خواننده به بازشناسی پدیدههای طبیعی و اجنماعی از نشانههای این نگرة است. همچنین کنش اهلی کردن، مکانهای نمادین داستان مانند سیاره و ستاره، افریقا، جنگل طبیعی، صحرا، آبادی و تعبیراتی مانند تنهایی نیز تحلیل پدیدارشناختی دارند.
نویسنده : علی اکبر سام خانیانتعداد صفحه : 18
مشخصات فایل : 287KB / PDF
قیمت : رایگان
