تحلیل روایت ابی بصیر مبنی بر عدم بطلان خون مسلمان
چکیده
گرچه در قتل عمد، گرفتن دیه از قاتل منوط به رضایت او و ولیّ دم است (یعنی دیه، تصالحی است)، در روایت ابیبصیر دربارۀ قاتل عمدی که فرار کرده و به او دسترسی نیست، به گرفتن دیه از اموالش و در مرحلۀ بعد از اقارب او و در نهایت از بیتالمال حکم شده است. دربارۀ این روایات سؤالات متعددی مطرح شده، مثل اینکه آیا حکم این روایت، خاص مورد خودش است یا به موارد دیگر از جمله خودکشی یا کشته شدن قاتل توسط غیر ولیّ دم و بدون اذن او نیز تسری پیدا میکند؟ آیا در قتل شبهعمد هم میتوان در صورت عدم تمکن قاتل، از اقارب و در مرحلۀ بعد از بیتالمال دیه را گرفت؟ این مقاله به بررسی این روایت میپردازد.
نویسنده : احمد حاجی ده آبادیگرچه در قتل عمد، گرفتن دیه از قاتل منوط به رضایت او و ولیّ دم است (یعنی دیه، تصالحی است)، در روایت ابیبصیر دربارۀ قاتل عمدی که فرار کرده و به او دسترسی نیست، به گرفتن دیه از اموالش و در مرحلۀ بعد از اقارب او و در نهایت از بیتالمال حکم شده است. دربارۀ این روایات سؤالات متعددی مطرح شده، مثل اینکه آیا حکم این روایت، خاص مورد خودش است یا به موارد دیگر از جمله خودکشی یا کشته شدن قاتل توسط غیر ولیّ دم و بدون اذن او نیز تسری پیدا میکند؟ آیا در قتل شبهعمد هم میتوان در صورت عدم تمکن قاتل، از اقارب و در مرحلۀ بعد از بیتالمال دیه را گرفت؟ این مقاله به بررسی این روایت میپردازد.
تعداد صفحه : 32
مشخصات فایل : 254KB / PDF
قیمت : رایگان