تحلیل روانشناختی مرگ در اسکار و خانم رز
چکیده
مرگ، یکی از رازناکترین و بزرگترین رویدادهای زندگی است. بنمایة بسیاری از آثار ادبی نویسندگان جهان بر مرگگریزی نهاده شده است. اما اریک امانوئل نویسنــدة معاصر فرانسوی، نه تنها با نفرت به مرگ نمینگرد، که با نگرشی واقعگرایانه، میکوشد تا با کاربست عناصر معنوی مرگ، را به عنوان پدیداری متعارف از جهان هستی معرفی اثر برجستة داستانی او، روایت کودک کند. اسکار و خانم رز بیماری است که در آستانة مرگ است، ولی نویسنده با تسلط بر روان کودکانة او ، دنیایی خیالانگیز برای او میآفریند. از اینروست کـه دیگر مرگ نه چهرهای کریه که رخساری وسوسهانگیز دارد. در این جستـار سعی میشود به تحلیل روانشناختی مرگ در این اثر داستانی پرداخته شود تا بتوان برای پرسش زیر پاسخ مناسبی یافت: در این اثر، چه عواملی در پذیرش مرگ به عنوان واقعیتی انکارناپذیر مؤثرند؟ همچنین، با بررسی رویکردهای روانی شخصیتهای داستان، نشان خواهیم داد که اشمیت با دستهبندی افراد به «مرگگریز» و «مرگپذیر»، این مفهوم را که در فراسوی نمودهای عینی جای دارد، به عنوان پدیداری ملموس و قابل درک به مخاطب معرفی مینمایاند.
نویسنده : محبوبه فهیم، محمدرضا محسنیمرگ، یکی از رازناکترین و بزرگترین رویدادهای زندگی است. بنمایة بسیاری از آثار ادبی نویسندگان جهان بر مرگگریزی نهاده شده است. اما اریک امانوئل نویسنــدة معاصر فرانسوی، نه تنها با نفرت به مرگ نمینگرد، که با نگرشی واقعگرایانه، میکوشد تا با کاربست عناصر معنوی مرگ، را به عنوان پدیداری متعارف از جهان هستی معرفی اثر برجستة داستانی او، روایت کودک کند. اسکار و خانم رز بیماری است که در آستانة مرگ است، ولی نویسنده با تسلط بر روان کودکانة او ، دنیایی خیالانگیز برای او میآفریند. از اینروست کـه دیگر مرگ نه چهرهای کریه که رخساری وسوسهانگیز دارد. در این جستـار سعی میشود به تحلیل روانشناختی مرگ در این اثر داستانی پرداخته شود تا بتوان برای پرسش زیر پاسخ مناسبی یافت: در این اثر، چه عواملی در پذیرش مرگ به عنوان واقعیتی انکارناپذیر مؤثرند؟ همچنین، با بررسی رویکردهای روانی شخصیتهای داستان، نشان خواهیم داد که اشمیت با دستهبندی افراد به «مرگگریز» و «مرگپذیر»، این مفهوم را که در فراسوی نمودهای عینی جای دارد، به عنوان پدیداری ملموس و قابل درک به مخاطب معرفی مینمایاند.
تعداد صفحه : 14
مشخصات فایل : 312KB / PDF
قیمت : رایگان