بینامتنیت دینی در غزلهای مادّی الشابّ الظریف
چکیده
«الشاب الظریف» از شاعران غزل سرای عصر انحطاط, یکّه تاز عرصة وامگیری دینی در چارچوپ غزل مادّی به شمار می رود، که غزل های او بافتی تأثیر پذیرفته از قرآن، متون دینی و تصوّف پدرش «عفیف الدین تلمسانی» است. این پژوهش با بررسی اشعار این شاعر غزل سرا, روابط بینامتنی فوق را مورد کنکاش و واکاوی قرار میدهد و چگونگی قدرت شاعر را در امتزاج متون دینی با غزل صریح که به ظاهر متناقض می نماید، آشکار میسازد و نشان میدهد که او در غزل های مادّی خود در وهلة نخست بیشترین تأثیر را از قرآن کریم، شعائر و مناسک و سپس اصطلاحات علوم دینی و مضامین صوفی و شخصیت های تاریخ دینی گرفته است. شاعر به طرز خارق العادهای میان مضامین دینی و غزل مادی ارتباطی عمیق برقرار میسازد و به بالاترین مرتبة بینامتنیت که نفی کلی است، دست می یابد. استخراج و کشف این لایه های تنیدة متون، به خوانش عمیق و رسیدن به درک نوینی از اثر ادبی کمک شایانی می کند.
نویسنده : محمود حیدری؛ نادیا دادپور؛ مریم السادات میرقادری«الشاب الظریف» از شاعران غزل سرای عصر انحطاط, یکّه تاز عرصة وامگیری دینی در چارچوپ غزل مادّی به شمار می رود، که غزل های او بافتی تأثیر پذیرفته از قرآن، متون دینی و تصوّف پدرش «عفیف الدین تلمسانی» است. این پژوهش با بررسی اشعار این شاعر غزل سرا, روابط بینامتنی فوق را مورد کنکاش و واکاوی قرار میدهد و چگونگی قدرت شاعر را در امتزاج متون دینی با غزل صریح که به ظاهر متناقض می نماید، آشکار میسازد و نشان میدهد که او در غزل های مادّی خود در وهلة نخست بیشترین تأثیر را از قرآن کریم، شعائر و مناسک و سپس اصطلاحات علوم دینی و مضامین صوفی و شخصیت های تاریخ دینی گرفته است. شاعر به طرز خارق العادهای میان مضامین دینی و غزل مادی ارتباطی عمیق برقرار میسازد و به بالاترین مرتبة بینامتنیت که نفی کلی است، دست می یابد. استخراج و کشف این لایه های تنیدة متون، به خوانش عمیق و رسیدن به درک نوینی از اثر ادبی کمک شایانی می کند.
تعداد صفحه : 21
مشخصات فایل : 1.07MB / PDF
قیمت : رایگان
