بررسی استعارۀ جهت گیرانه و طرح واره های تصویری در شعر شاملو
چکیده
استعاره مقولهای است که امروزه بیش از پیش، نگاه نظریهپردازانِ علوم مختلف بلاغی، زبان شناسی و فلسفی را به خود معطوف ساخته است. از جمله مکاتبی که نگاه ویژهای به استعاره دارد، مکتبِ شناختی است. معنیشناسی شناختی نیز شاخهای پاگرفته از مکتب شناختی است که هرگونه فهم و بیان مفاهیمِ انتزاعی در قالب مفاهیمِ ملموستر را کاربردی استعاری میداند. در این پژوهش، بعد از ارائۀ تعاریفی کلّی پیرامون این مبحث، اعمّ از نظریات کلاسیک و رمانتیک، به تشریح مبانی بیان شده از سوی معنی شناسانِ شناختی- به ویژه مفاهیم بنیادینی چون استعارههای جهتگیرانه و طرح وارههای تصویری- پرداخته خواهد شد؛ سپس به استخراج نمونهها و شاهد مثالهای مطابق با این مفهوم از اشعار احمد شاملو مبادرت ورزیده میشود.
نویسنده : احمدرضا بیابانی؛ یحیی طالبیان استعاره مقولهای است که امروزه بیش از پیش، نگاه نظریهپردازانِ علوم مختلف بلاغی، زبان شناسی و فلسفی را به خود معطوف ساخته است. از جمله مکاتبی که نگاه ویژهای به استعاره دارد، مکتبِ شناختی است. معنیشناسی شناختی نیز شاخهای پاگرفته از مکتب شناختی است که هرگونه فهم و بیان مفاهیمِ انتزاعی در قالب مفاهیمِ ملموستر را کاربردی استعاری میداند. در این پژوهش، بعد از ارائۀ تعاریفی کلّی پیرامون این مبحث، اعمّ از نظریات کلاسیک و رمانتیک، به تشریح مبانی بیان شده از سوی معنی شناسانِ شناختی- به ویژه مفاهیم بنیادینی چون استعارههای جهتگیرانه و طرح وارههای تصویری- پرداخته خواهد شد؛ سپس به استخراج نمونهها و شاهد مثالهای مطابق با این مفهوم از اشعار احمد شاملو مبادرت ورزیده میشود.
تعداد صفحه : 28
مشخصات فایل : 213KB / PDF
قیمت : رایگان