افسون صوت و معنا در دعای آغازین سال نو به منزلة اثری ادبی
چکیده
این جستار، دعای سال نو را به منزلة اثری ادبی در نظر میگیرد. ابتدا به چند الگوی ارتباطی از جمله الگوی یاکوبسن، اشاره میشود. در این الگوها جایی برای موقعیت ارتباطی دین شناختی متصور نیست. این مقاله سرآغاز ورود به حیطة گفتمان دینی از جمله ادعیه است. ابتدا از پیشینة ادعیه به منزلة آثار ادبی سخن به میان میآید. بعد، به ویژگیهای زبان ادعیه اشاره میشود. سپس نقش شعری دعا در پرتو ساختار و کارکرد زبان دعا از نزدیک بررسی میشود. در این بخش مؤلفههای ساختاری آواشناختی از قبیل همگونی آوایی، تناسب لفظ و معنا، بازی کلامی، قافیه و وزن زیر چهار گونة موسیقی کلام بررسی میشوند: موسیقی حروف، کلمات، جملهها و متن.
نویسنده : ابوالفضل حریاین جستار، دعای سال نو را به منزلة اثری ادبی در نظر میگیرد. ابتدا به چند الگوی ارتباطی از جمله الگوی یاکوبسن، اشاره میشود. در این الگوها جایی برای موقعیت ارتباطی دین شناختی متصور نیست. این مقاله سرآغاز ورود به حیطة گفتمان دینی از جمله ادعیه است. ابتدا از پیشینة ادعیه به منزلة آثار ادبی سخن به میان میآید. بعد، به ویژگیهای زبان ادعیه اشاره میشود. سپس نقش شعری دعا در پرتو ساختار و کارکرد زبان دعا از نزدیک بررسی میشود. در این بخش مؤلفههای ساختاری آواشناختی از قبیل همگونی آوایی، تناسب لفظ و معنا، بازی کلامی، قافیه و وزن زیر چهار گونة موسیقی کلام بررسی میشوند: موسیقی حروف، کلمات، جملهها و متن.
تعداد صفحه : 23
مشخصات فایل : 338KB / PDF
قیمت : رایگان