سوالات مرتبط دکتری سراسری نیمه متمرکز فلسفه و کلام اسلامی (مذاهب کلامی - شیعه شناسی - حکمت متعالیه - کلام امامیه و شیعه - وهابیت شناسی - فلسفه و کلام اسلامی - تقریب)
نمونه سوالات فلسفه و کلام اسلامی، شامل دروس زبان عربی – فلسفه – کلام اسلامی - منطق، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری
- سوال 1 فلسفه و کلام اسلامی
- طبق گزارش ابن سینا، کدام مورد از نقدهای متکلمین بر دیدگاه فلاسفه درباره نیازمندی معلول به علت در بقا، محسوب نمی شود؟
1) تسلسل
2) تحصیل حاصل
3) مخالفت با وجدان
4) عدم نیاز معلول به علت در بقا در بسیاری از موارد
- تست 2 فلسفه و کلام اسلامی
- ابن سینا معتقد است که «امکان وجود هر امر حادث قبل از وجود یافتن آن، حاصل شده است.» امکان در این عبارت و در مورد موجودات مادی بیانگر کدام مورد است؟
1) امکان استعدادی و قدرت قادر
2) قدرت قادر و وجود ماده مناسب
3) وجود ماده و موضوع مناسب و امکان استعدادی
4) گزینه 2 و 3
- پرسش 3 فلسفه و کلام اسلامی
- مطابق دیدگاه ابن سینا ماهیت یک شی (ممکن الوجود) نمی تواند سبب وجود آن باشد، دلیل او کدام است؟
1) ماهیت آن غیر از وجودش و موخر از آن است.
2) ماهیت آن شانی برای سببیت ندارد.
3) ماهیت آن، جزء علل اربعه نیست.
4) ماهیت، خود به وسیله عقول ایجاد می شود.
- آزمون 4 فلسفه و کلام اسلامی
- «صدور کثیر از واحد» در کدام صورت درست است؟
1) صدور کثرات از واحد در طول هم باشد.
2) صدور کثرات مقوم ذات واحد باشد.
3) صدور کثرات از لوازم ذات واحد باشد.
4) صدور کثرات از واحد، عرضی باشد.
- سئوال 5 فلسفه و کلام اسلامی
- برهان صدیقین ابن سینا از چه طریقی بر وجود خداوند، استدلال می کند؟
1) شهود نیازمندی موجودات
2) نظر کردن به امکان ذاتی موجودات
3) نظر کردن به فقر ذاتی موجودات
4) نظر کردن به حدوث زمانی موجودات
- سوال 6 فلسفه و کلام اسلامی
- نظر ملاصدرا در خصوص طبایع کلی عقلی به لحاظ کلیتشان و به لحاظ وجودشان در نفس، به ترتیب کدام است؟
1) در مقوله ای مندرج نیستند – مندرج در مقوله کیف هستند.
2) مندرج در مقوله کیف هستند – در مقوله ای مندرج نیستند.
3) در یکی از مقوله های عرضی مندرج هستند – در مقوله جوهر اندراج دارند.
4) در مقوله جوهر اندراج دارند – در یکی از مقوله های عرضی مندرج هستند.
- تست 7 فلسفه و کلام اسلامی
- از دیدگاه ملاصدرا، مراد از «علم به علت» در قاعده فلسفی «علم تام به علت تامه موجب علم تام به معلول است.» کدام است؟
1) علم به مفهوم علیت
2) علم به علت از جهتی که علت است.
3) علم به ذات علت به خودی خودش
4) علم به علت از همه جهات و حیثیات
- پرسش 8 فلسفه و کلام اسلامی
- از نظر ملاصدرا، اتحاد وجود و ماهیت، در قالب کدام یک از تشبیهات بهتر قابل بیان است؟
1) دو متضایف
2) ماده و صورت
3) شخص و سایه اش
4) موضوع و عرض
- آزمون 9 فلسفه و کلام اسلامی
1) مساوی بودن
2) مکمل بودن
3) متمایز بودن
4) معارض بودن
- سئوال 10 فلسفه و کلام اسلامی
- طبق نظر آلستون، کدام مورد درست است؟
1) شر، قرینه ای بر ضد وجود خداوند است.
2) تجربه دینی پایه و اساس معرفت ما به خداست.
3) هر جهان ممکن، یک وضعیت امور ممکن کامل است.
4) هدف نهایی دین منحصرا در یک دین خاص وجود دارد.
- سوال 11 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام فعل مشترک و کدام فعل مختص است؟
1) مباشر و مخترع و متولد مختص است.
2) مباشر و مخترع و متولد مشترک است.
3) مباشر و مخترع مختص و متولد مشترک است.
4) مباشر و متولد مشترک و مخترع مختص است.
- تست 12 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد درباره «تکلیف کافر» درست است؟
1) حسن دارد، ضرر به خاطر سوء اختیار کافر است.
2) حسن دارد، مفسده لازمه تکلیف منتفی است.
3) حسن ندارد، مفسده لازمه تکلیف منتفی نیست.
4) حسن ندارد، تکلیف مشتقت و عذاب اخروی کافر هم مضاعف است.
- پرسش 13 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام دیدگاه از نظر ابن سینا درست است؟
1) منطق هم جزء فلسفه به معنای هستی شناسی و هم ابزار فلسفه به معنای پژوهش نظری است.
2) منطق هم جزء فلسفه به معنای پژوهش نظری و هم ابزار فلسفه به معنای هستی شناسی است.
3) منطق صرفا ابزار فلسفه به معنای پژوهش نظری است.
4) منطق صرفا جزء فلسفه به معنای هستی شناسی است.
- آزمون 14 فلسفه و کلام اسلامی
- دیدگاه ابن سینا درباره تعریف متضایفان، کدام است؟
1) متضایفان با هم تعریف پذیرند، نه به هم.
2) تعریف متضایفان متضمن دور ناگزیر است.
3) هر یک از متضایفان به وسیله دیگری قابل تعریف است.
4) هریک از متضایفان را می توان بدون توجه به دیگری تعریف کرد.
- سئوال 15 فلسفه و کلام اسلامی
- دیدگاه ابن سینا درباره دو شرط زیر برای شکل دوم قیاس ، کدام است؟
الف: مقدمه سالبه دارای نقیض هم جنس باشد.
ب: مقدمه سالبه عکس پذیر باشد.
1) احد هما شرط است.
2) فقط الف شرط است.
3) فقط ب شرط است.
4) هر دو با هم شرط هستند.
- سوال 16 فلسفه و کلام اسلامی
- دو قضیه «اگر هیچ الف ب نیست آنگاه هر ب ج است» و «ار هر د الف است آنگاه بعضی دب است» دو شرطی متصل اتفاقی به معنای اعم (اتفاقی عام) و صادق هستند. براین اساس قطعا می توانیم ادعا کنیم که کدام قضیه می تواند شرطی صادق اتفاقی به معنای اخص (اتفاقی خاص) باشد؟
1) اگر هر د الف است آنگاه هیچ الف ب نیست.
2) اگر بعضی د الف است آن گاه بعضی الف د است.
3) اگر بعضی ج ب است آنگاه بعضی ج د است.
4) اگر هیچ ب الف نیست آنگاه بعضی د ج است.
- تست 17 فلسفه و کلام اسلامی
- نسبت میان «قاعده الواحد» و «اصل سنخیت علت و معلول» کدام است؟
1) تباین
2) تساوی
3) عموم و خصوص مطلق
4) عموم و خصوص من وجه
- پرسش 18 فلسفه و کلام اسلامی
- پاسخ به این استدلال که «اگر حادثی مسبوق به ماده و امکان استعدادی باشد، نفس باید در ماده و بدن حلول کند و التالی باطل» کدام است؟
1) ماده زمینه ساز اصل وجود و ذات نفس است.
2) تعلق نفس به بدن همان حلول نفس در بدن است.
3) در نفس ماده فقط حامل استعداد است نه خود نفس
4) ماده برای صورت جسمیه حامل استعداد و خود صورت جسمیه است.
- آزمون 19 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد دلیلی برای نفی مجعولیت بالذات ماهیت و اثبات مجعولیت بالذات وجود نیست؟
1) اگر ماهیت مجعول بالذات باشد باید شخصی و جزئی باشد و التالی باطل
2) اگر جعل به ماهیت تعلق بگیرد نباید ماهیت قابل تصور باشد و التالی باطل
3) اگر ماهیت مجعول بالذات باشد، همه ماسوی الله اموری حقیقی خواهند بود و التالی باطل
4) اگر ماهیت مجعول بالذات باشد باید حمل مجعولیت بر ماهیت حمل اولی باشد و التالی باطل
- سئوال 20 فلسفه و کلام اسلامی
- در این عبارت: «واجب الوجود لانقسم فی المعنی و الکم»، مقصود از عدم تقسیم در معنا کدام است؟
1) واجب الوجود تقسیم به ماده و صورت ندارد.
2) واجب الوجود تقسیم به جنس و فصل ندارد.
3) واجب الوجود تقسیم به ماهیت و وجود ندارد.
4) واجب الوجود تقسیم به معنای مختلف نمی شود.
نمونه سوالات دکتری سراسری نیمه متمرکز
نمونه سوالات فلسفه و کلام اسلامی، شامل دروس زبان عربی – فلسفه – کلام اسلامی - منطق، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری
- سوال 1 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام استنتاج معتبر است و اثبات اعتبار آن به منطق محمولات نیازمند است؟
1) اگر کسی همه را دوست بدارد، خود را دوست دارد. کسی هست که خود را دوست دارد. پس کسی هست که همه را دوست دارد.
2) اگر کسی هست که همه را دوست دارد، کسی هست که خود را دوست دارد. کسی هست که کسی را دوست دارد. کسی هست که خود را دوست دارد.
3) اگر کسی هست که همه را دوست دارد، کسی هست که خود را دوست دارد. کسی هست که همه را دوست دارد. پس، کسی هست که خود را دوست دارد.
4) اگر کسی همه را دوست بدارد، خود را دوست دارد. کسی هست که همه را دوست دارد. پس، کسی هست که خود را دوست دارد.
- تست 2 فلسفه و کلام اسلامی
- نقیض قضیه A نمی تواند در شکل سوم صغری باشد. نقض محمول عکس مستوی A کدام است؟
1) سالبه کلیه
2) سالبه جزئیه
3) موجبه کلیه
4) موجبه جزئیه
- پرسش 3 فلسفه و کلام اسلامی
- باتوجه به اینکه نسبت میان الف و ب عموم و خصوص من وجه است و نسبت میان الف وغیر ج تباین، کدام جمله صادق است؟
1) بعضی ج ب نیست.
2) بعضی ب ج نیست.
3) هیچ ب ج نیست.
4) هیچ ج ب نیست.
- آزمون 4 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد درباره جایگاه مقولات در منطق، درست نیست؟
1) فخر رازی به کلی با دیدگاه ابن سینا موافق است.
2) فخر رازی و خواجه نصیر به کلی با دیدگاه ابن سینا مخالف اند.
3) ابن سینا مبحث مقولات را متافیزیکی و خارج از قلمرو منطق می داند.
4) خواجه نصیر با دیدگاه ابن سینا موافق است ولی از جنبه های کاربردی با حذف مقولات از منطق مخالف است.
- سئوال 5 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد درباره تشخص موجود از نظر صدرا، درست است؟
1) هر تشخصی قائم به ماهیت شی ء است.
2) هر تشخصی قائم به فاعل تشخص است.
3) هر تشخصی قائم به نفس شی ء متشخص است.
4) هر تشخصی قائم به ماهیت مشترکه و عوارض مشخصه است.
- سوال 6 فلسفه و کلام اسلامی
- ابن سینا در اثبات نقس در فرض انسان معلق در فضا، از چه راهی استفاده کرده است؟
1) از طریق فعل تفکر« می اندیشم پس هستم»
2) از علم حضوری نفس به خودش
3) از طریق ارتسام صورت نفس در قوۀ عقل
4) از طریق علم حصولی و وساطت ذات برای ذات
- تست 7 فلسفه و کلام اسلامی
- از نگاه ملاصدرا، کدام مورد درباره حرکات عناصر درست است؟
1) حرکت عناصر دلالت بر وجود ملائکه عقلی دارد.
2) حرکت عناصر دلالت بر وجود نفس عنصری دارد.
3) حرکت عناصر دلالت بر وجود علت فاعلی عقلی دارد.
4) حرکت عناصر دلالت بر حرکت جوهری به عنوان غایت حرکت دارد.
- پرسش 8 فلسفه و کلام اسلامی
- اشکال اتحاد جوهر و عرض (مثلا کم) در وجود ذهنی را چگونه در حکمت متعالیه ملاصدرا پاسخ داده اند؟
1) اتحاد
2) نظریه اشباح
3) نظریه انقلاب
4) تفکیک در حمل
- آزمون 9 فلسفه و کلام اسلامی
- دیدگاه ابن سینا درباره ماهیت علم، کدام است؟
1) اتحاد جنس و فصل
2) اتحاد جوهر و عرض
3) اتحاد ماده و صورت
4) اتحاد عاقل و معقول
- سئوال 10 فلسفه و کلام اسلامی
- ملاک «نسبت به مبدأ محدود»، ملاک کدام تقدم و تاخر است؟
1) بالطبع
2) بالشرف
3) بالرتبه
4) بالعلیه
- سوال 11 فلسفه و کلام اسلامی
- «علم اجمالی در عین کشف تفصیلی»، مربوط به کدام نوع فاعل است؟
1) بالرّضا
2) بالعنایة
3) بالتّجلی
4) بالتّسخیر
- تست 12 فلسفه و کلام اسلامی
-کدام کیف، در مادیات و مجردات مثالی هر دو یافت می شود؟
1) نفسانی
2) ملکات راسخه
3) استعدادی
4)مختص به کم
- پرسش 13 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد مفاد نظر میرداماد در حدوث دهری نیست؟
1) عدم معلول در مرثبه علت متقرر است.
2) معلول مسبوق به عدم خویش در مرتبه علت است.
3) قبلیت و بعدیت در حدوث دهری غیرمجامع نیست.
4) وجود خاص معلول از مرتبه علت قابل سلب است.
- آزمون 14 فلسفه و کلام اسلامی
- کدام مورد از تفاوت مولفه های قدرت در مورد خدای متعال و انسان نیست؟
1) اختیار
2) اراده همراه با مراد
3) مبدئیت برای انجام کار
4) علم به کمال و خیر بودن فعل
- سئوال 15 فلسفه و کلام اسلامی
- از نظر ابن سینا، کدام مورد، دلالت بر وجود و اقوی بودن لذات باطنی و غیرحسی، نمی کند؟
1) لذت ناشی از پیروژی بر خصم
2) لذت انسان کریم هنگام ایثار
3) لذت ناسی از تلاش برای حفظ آبرو
4) لذت ناشی از دست یابی به آرزوها در تخیل
- سوال 16 فلسفه و کلام اسلامی
- ابن سینا در نمط ششم اشارات، درصدد اثبات کدام مطلب نیست؟
1) اثبات مبادی غایات
2) اثبات غایت در حرکت افلاک
3) نفی غایت در افعال مبادی عالیه
4) اثبات غایت در افعال مبادی عالیه
- تست 17 فلسفه و کلام اسلامی
- بنابر دیدگاه ابن سینا، مرجح حدوث نفس انسانی کدام است؟
1) ارادۀ الهی
2) حدوث بدن
3) ارادۀ موجود مجرّد
4) استعداد نفس انسانی
- پرسش 18 فلسفه و کلام اسلامی
- طبق نظر سهروردی، ویژگی خاص «نور مجرد» کدام است؟
1) وجود فی نفسه
2) ادراک ذات
3) وجود قائم بذات
4) ظهور لذاته و مظهر لغیره
- آزمون 19 فلسفه و کلام اسلامی
- از نظر فیلسوفان پیش از صدرالمتألهین، هر معلولی نسبت به علت فاعلی خویش وجود ......... است.
1) رابط
2) لغیره
3) رابطی
4) لنفسه
- سئوال 20 فلسفه و کلام اسلامی
- ابن سینا در عبارت «الاول معقول الذات قائمها فهو قیوم و ما هذا حکمه فهو عاقل لذاته معقول لذاته»، چه مطلبی را اثبات می کند؟
1) علم واجب الوجود
2) قیوم بودن واجب الوجود
3) اتحاد علم با معلوم در واجب الوجود
4) قائم بالذات بودن واجب الوجود
تاریخ : 1397-11-18