منابع آزمون / سوالات مرتبط دکتری سراسری نیمه متمرکز فقه شافعی به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سوالات مرتبط دکتری سراسری نیمه متمرکز فقه شافعی

نمونه سوالات فقه شافعی، شامل دروس زبان عربی – فقه - اصول، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری

 

- سوال 1 فقه شافعی

- مکلفی که مامور به انجام عبادتی در وقت معنی است، اگر آن را در وقت معین آغاز ولی فاسد گرداند و در همان وقت آن را انجام دهد، فعل او چه نامیده می شود؟

1) اداء و اعاده

2) فقط اداء

3) اداء و قضاء

4) فقط اعاده

 

- تست 2 فقه شافعی

- با لحاظ حدیث نبوی دال بر شهادت شخص غریق، حکم غسل و تکفین غریق کدام است؟

1) مانند میت است و غسل و تکفین دارد.

2) مانند شهید است و غسل و تکفین ندارد.

3) تکفین او لازم است ولی غسل او مانند شهید است.

4) غسل او لازم است ولی تکفین او لازم نیست.

 

- پرسش 3 فقه شافعی

- کدام گزینه درباره اعتکاف، درست است؟

1) اعتکاف در غیر مسجد، جایز است.

2) در صورت افساد اعتکاف، تتابع در قضاء شرط نیست.

3) حداقل مدت اعتکاف، به اندازه طمانینه در نماز است.

4) در اعتکاف، سکون در معتکف شرط است.

 

- آزمون 4 فقه شافعی

- شخصی که نیت روزه نکرده، در اول صبح در حال مضمضه بدون مبالغه آب از گلویش پایین رفته و وارد جوف او شده است. کمی بعد نیت روزه می کند. حکم روزه وی چیست؟

1) اگر روزه مستحبی باشد صحیح است.

2) روزه او مطلقا صحیح است چه فرض باشد چه مستحب.

3) چون قبل از نیت روزه، آب وارد جوف شده، روزه اش صحیح نیست.

4) روزه اش صحیح نیست چون نیت روزه باید قبل از طلوع فجر صادق باشد.

 

- سئوال 5 فقه شافعی

- در بحث زکات فطر، معسر کیست؟

1) کسی که در روز عید مالک نصاب نباشد.

2) کسی که در شب و روز عید مالک نصاب نباشد.

3) کسی که اضافه بر قوت خود افراد تحت تکفلش در روز عید چیزی نداشته باشد.

4) کسی که اضافه بر قوت خود و افراد و حیوانات تحت تکفلش، در شب و روز عید چیزی نداشته باشد.

 

- سوال 6 فقه شافعی

- در کدام عقد، «خیار مجلس» جریان ندارد؟

1) بیع صرف

2) عقد رهن

3) صلح معاوضه

4) بیع طعام به طعام

 

- تست 7 فقه شافعی

- کدام گزینه در مورد اقرار صحیح است؟

1) در حالت تندرستی و مرض مطلقا صحیح است.

2) در حالت تندرستی و مرض تا ثلث مال صحیح است.

3) در حالت تندرستی صحیح است ولی در حالت مرض صحیح نیست.

4) در حالت تندرستی در کل مال و در حالت مرض در ثلث مال صحیح است.

 

- پرسش 8 فقه شافعی

- کدام حکم فقهی صحیح است؟

1) رهن مال وقفی

2) رهن عین در مقابل عین

3) رهن عین در مقابل دین

4) رهن دین در مقابل دین

 

- آزمون 9 فقه شافعی

- کدام گزینه درباره «اقرار سفیه» درست است؟

1) پس از رفع حجر، از حیث دینی باید به مفاد اقرار خود عمل کند.

2) اقرار سفیه به خلع به دلیل آن که تصرف مالی است، پذیرفته نمی شود.

3) اقرار سفیه به اتلاف مال، معتبر است چون اقار به اتلاف در حکم اتلاف است.

4) اقرار او به قتل عمد پذیرفته نمی شود چون ممکن است عوافب مالی داشته باشد.

 

- سئوال 10 فقه شافعی

- فردی عین مستاجره را از مستاجر عاریه گرفته است. در حین استفاده بدون تعدی و تفریط، تلف شده است. حکم ضمان این عین چیست؟

1) هیچ یک از مستاجر و مستعیر ضامن نیستند.

2) مالک به مستاجر رجوع می کند و مستاجر به مستعیر.

3) مالک به مستعیر رجوع می کند چون برخلاف مستاجر، ید او ضمانی است.

4) مالک می تواند به هر کدام از مستاجر و مستعیر مراجعه و درخواست جبران کند.

 

- سوال 11 فقه شافعی

- فوری بودن «شفعه» ناظر به کدام موضوع است؟

1) قبض عرفی سهم شریک اول پس از تملک

2) اشهاد بر اراده استفاده از حق شفعه

3) تملک سهم مشتری جدید

4) مطالبه حق شفعه

 

- تست 12 فقه شافعی

- کدام گزینه در مورد مساقات، درست است؟

1) با قیاس بر قراض، توقیت، شرط است.

2) توقیت، شرط است به قیاس بر عقد اجاره.

3) توقیت در مساقات نه شرط است و نه مفسد عقد.

4) توقیت، مفسد عقد است چون زمان ثمردهی، پس و پیش می شود.

 

- پرسش 13 فقه شافعی

- حکم وقف بر «حمل» چیست؟

1) باطل است چون وقف، تملیک منجز است.

2) صحیح است به شرطی که حمل، زنده به دنیا بیاید.

3) به شرط نفخ روح در جنین در حین وقف، صحیح است.

4) صحیح است چون هدف از وقف، انتفاع فی الحال از موقوف نیست.

 

- آزمون 14 فقه شافعی

- اگر شخصی شاخه متعلق به خود را به درخت متعلق به دیگری پیوند زند، میوه آن شاخه متعلق به چه کسی است؟

1) مالک درخت زیرا صاحب شاخه غاصب است.

2) مالک شاخه زیرا میوه محصول آن شاخه است.

3) مالک درخت زیرا میوه، محصول درخت است.

4) مالک شاخه و درخت هر دو به تساوی زیرا میوه محصول شاخه و درخت است.

 

- سئوال 15 فقه شافعی

- حکم ولایت نکاح مرد مسلمان بر زن غیرمسلمان چیست؟

1) ولایت دارد زیرا از نوع سلطه غیرمسلمان بر مسلمان نیست.

2) ولایت دارد زیرا ولایت نکاح، موجب موالات بین آنان نمی شود.

3) ولایت ندارد مگر سلطان که از باب ولایت عامه مطلقا چنین حقی دارد.

4) ولایت ندارد مگر سلطان در صورتی که خود سلطان ولی خاص زن نباشد.

 

- سوال 16 فقه شافعی

- در کدام صورت کل مهر ساقط است؟

1) زوج به یکی از عیوب فسخ، نکاح را منحل کند.

2) زوج و زوجه بر طلاق خلعی توافق کنند و از هم جدا شوند.

3) زوج، طلاق را به زوجه، تفویض و زوجه خود را مطلقه نماید.

4) زوج، طلاق را به خروج زوجه از منزل معلق کند و زوجه از منزل خارج شود.

 

- تست 17 فقه شافعی

- مردی با همسر خود بر یک عین معین خلع می کند. قبل از قبض، عین، تلف می شود. در این صورت کدام گزینه درست است؟

1) زوج حق رجوع به مهرالمثل دارد.

2) زوج حق رجوع به مهرالمسمی دارد.

3) چون عین، معین بوده و تلف شده، خلع باطل است.

4) زوج به بدل (مثل یا قیمت) عین رجوع می کند.

 

- پرسش 18 فقه شافعی

- عقوبت سارق پس از سرقت بار پنجم چیست؟

1) تبعید ابد می شود.

2) حبس ابد می شود.

3) تعزیر می شود.

4) به عنوان مفسد فی الارض اعدام می شود.

 

- آزمون 19 فقه شافعی

- کدام مورد درباره «اجزاء» درست است؟

1) اجزاء، اختصاص به واجب دارد.

2) اجزاء اختصاص به واجب و مندوب دارد.

3) اجزاء به واجب و مندوب و عقد اختصاص دارد.

4) اجزاء به واجب، مندوب و اولی اختصاص دارد.

 

- سئوال 20 فقه شافعی

- کدام گزاره درباره «رخصت» درست است؟

1) اخذ به رخصت گاه می تواند مکروه تحریمی باشد.

2) رخصت، تغییر حکم است در حالی که سبب حکم اصلی، باقی است.

3) اخذ به رخصت، حداقل مباح است و حتی نمی تواند خلاف اولی باشد.

4) رخصت، رفع حرج است از مکلف در حالی که سبب عزیمت، منتفی است.


تاریخ : 1397-11-11