سوالات مرتبط دکتری سراسری نیمه متمرکز علوم قرآن و حدیث (علوم و معارف نهج البلاغه - تفسیر تطبیقی)
نمونه سوالات علوم قرآن و حدیث، شامل دروس زبان عربی – علوم قرآنی – تفسیر - حدیث، جهت آشنایی داوطلبان با سوالات دکتری سراسری
- سوال 1 علوم قرآن و حدیث
- کدام مورد، از جمله آن دسته از توثیقات عامه است که آیت الله خویی (ره) آن ها را نپذیرفته است؟
1) مشایخ روایی نجاشی
2) روایات صفوان و هم ردیفان او
3) مشایخ علی بن ابراهیم در تفسیر القمی
4) روایان ابن قولویه در اسناد زیارت «کامل الزیارات»
- تست 2 علوم قرآن و حدیث
- آیت الله خویی (ره)، کدام پاسخ را به عنوان یکی از طرق اثبات وثاقت و حسن راویان نپذیرفته است؟
1) تصریح یکی از بزرگان متقدم
2) تصریح یکی از بزرگان متاخر
3) ادعای اجماع از سوی اقدمین
4) تصریح یکی از معصومان (ع)
- پرسش 3 علوم قرآن و حدیث
- علی بن مهزیار اهوازی و حسن بن علی بن فضال، در کدام طبقه قرار دارند؟
1) معاصرین
2) متاخرین
3) اقدمین
4) متقدمین
- آزمون 4 علوم قرآن و حدیث
- کدام مورد در بردارنده اوصافی برای راوی است که برعدم اشتراط آن ها در قبول روایت تصریح شده است؟
1) ذکوریت – بصر – اسلام – ضبط – معروفیت نسب
2) بلوغ – ذکوریت – علم به عربیت – معروفیت نسب - بصر
3) ذکوریت – بصر – قدرت بر کتابت – معروفیت نسب - ضبط
4) ذکوریت – بصر – قدرت بر کتابت – علم به عربیت – معروفیت نسب
- سئوال 5 علوم قرآن و حدیث
- حکم به جعل «برخی از روایات فضائل القرآن»، «روایت طواف کشتی نوح به دور خانه خدا»، «حدیث شرور بودن معلمان»، به ترتیب بر مبنای کدام دسته از قواعد است؟
1) ثواب مبالغه آمیز، مخالفت با حس، اقرار جاعل حدیث
2) اقرار جاعل، خلاف مشاهدات، مخالفت با قرآن
3) اقرار جاعل، مخالفت با عقل، شهرت راوی به دروغگویی
4) شهرت راوی به دروغگویی، اقرار جاعل، مخالفت با عقل
- سوال 6 علوم قرآن و حدیث
- قرائت کدام یک از مصاحبه قرائت اهل بیت (ع) نزدیک تر است؟
1) زید بین ثابت
2) ابن عباس
3) ابن مسعود
4) ابی بن کعب
- تست 7 علوم قرآن و حدیث
- ابن جزری، کدام شرط را در مورد «قرائت صحیح قرآن کریم» ذکر نکرده است؟
1) موافقت با یکی از مصاحف عثمانی
2) داشتن سند صحیح
3) موافقت با عربیت
4) تواتر نقل
- پرسش 8 علوم قرآن و حدیث
- کتاب «المصاحف و الهجاء» تالیف کیست؟
1) ابن اشته اصفهانی
2) محمد بن عیسی اصفهانی
3) خلف بن هشام
4) ابن ابی داود سجستانی
- آزمون 9 علوم قرآن و حدیث
- کدام مورد درباره باور به آخرت و رستاخیز در عهدین درست است؟
1) مطابق آموزه های عهدین، بهشت و جهنم 9 طبقه دارند.
2) در عهدین به زندگی در بزرخ اشاره ای نشده است و این باور منحصرا از آموزه های قرآنی است.
3) باور به رستاخیز مردگان از اصول ایمان یهودیان است که در اسفار پنح گانه تورات به آن تصریح نشده است.
4) باتوجه به آن که بحث رستاخیز و آخرت در عهد قدیم نیامده است، یهودیان عقوبت افراد را منحصر به این دنیا می دانند.
- سئوال 10 علوم قرآن و حدیث
- در کتاب «البیان» حدیث ابن سکیت در باب مشابهت معجزات انبیاء با علوم عصری از کدام امام نقل شده است؟
1) امام کاظم (ع)
2) امام جواد (ع)
3) امام هادی (ع)
4) امام رضا (ع)
- سوال 11 علوم قرآن و حدیث
- واژه «ام» در قرآن کریم به کدام معنا به کار نرفته است؟
1) اصل
2) دایه
3) محور
4) مرجع
- تست 12 علوم قرآن و حدیث
- کتاب «الاشباه و النظائر فی القرآن» اثر کیست؟
1) عبدالرحمن بن جوزی
2) مقاتل بن سلیمان
3) هارون بن موسی ازدی
4) ابوعبید قاسم بن سلام
- پرسش 13 علوم قرآن و حدیث
- سبب مجمل بودن آیه شریفه «یلقون السمع» چیست؟
1) غرابه اللفظ
2) قلب المنقول
3) اشتراک المعنی
4) عدم اکثره الاستعمال
- آزمون 14 علوم قرآن و حدیث
- موضوع کتاب های «الانوار النعمانیه»، «روضه الشهداء»، «الجنه الواقیه» و «الحبل المتین» به ترتیب چیست؟
1) عرفان، مصائب اهل بیت (ع)، زیارات، مناقب
2) اخلاق، مناقب، ادعیه، احکام فقهی
3) احکام فقهی، سیره شهدا، زیارات، قرآن
4) اخلاق، تراجم، ادعیه، احکام فقهی
- سئوال 15 علوم قرآن و حدیث
- سخن: «جلیل القدر عظیم المنزله فینا و عند المخالفین» از کیست و درباره چه کسی است؟
1) نجاشی، محمد بن ابی عمیر
2) کشی، حسن بن علی بن فضال
3) شیخ طوسی، صفوان بن یحیی
4) برقی، احمد بن محمد بن ابی نصر بزنطی
- سوال 16 علوم قرآن و حدیث
- از آثار ابوالحسن دارقطنی، کدام مورد در حکم مستدرک و یا نقد بر صحیحین به شمار می روند؟
1) السنن و التتبع
2) السنن و العلل
3) الالزامات و التتبع
4) الالزامات و الافراد
- تست 17 علوم قرآن و حدیث
- نظر صحیح و محققانه در نسبت دو حدیث: «افطر الحاجم و المحجوم» و «ان النبی احتجم و هو محرم صائم» چیست؟
1) مجمل و مبین
2) منسوخ و ناسخ
3) عام و خاص
4) مطلق و مفید
- پرسش 18 علوم قرآن و حدیث
- کدام مورد، درباره نقل به معنا در روایات و تقطیع احادیث از ناحیه محدثان، درست است؟
1) اختلاف در جواز نقل به معنا در ادعیه و امور مستحبی است اما در عدم جواز تقطیع روایت در نقل شفاهی اختلافی نیست.
2) محدثان بزرگ شیعه از تقطیع روایات در مصنفاتشان پرهیز داشته اند اما نقل به معنا در ادعیه به دلیل ارتباط فردی با خدا جایز است.
3) اختلاف در جواز نقل به معنا در مصنفات است لکن اگر راوی به زبان و کاربرد و معانی آن عالم باشد، در جواز نقل به معنا و حتی تقطیع روایات اختلافی نیست.
4) اختلاف در جواز نقل به معنا در روایات احکام است، محدثان بزرگ شیعه و اهل سنت در مصنفاتشان به تقطیع روایات مبادرت کرده اند.
- آزمون 19 علوم قرآن و حدیث
- کدام پاسخ از سوی آیت الله خویی (ره) در جایگاه رد «طلب آمرزش یکی از از بزرگان متقدم» به عنوان یکی از «توثیقات عامه» اظهار نشده است؟
1) نجاشی، حسن بن محمد بن یحیی و حسین بن حمدان حضینی را که هر دو از مشایخ اجازه بوده اند، بدون طلب مغفرت تضعیف کرده است.
2) امام صادق (ع) برای همه زائران حرم حسینی به وصف عام، طلب آمرزش و مغفرت کرده است.
3) امام صادق (ع) گاه به دلایلی برای کسانی مانند امساعیل حمیری طلب مغفرت کرده است که به فسق و گناهکاری مشهور بوده اند.
4) نجاشی با علم به اینکه مشایخ وی محمد بن عبدالله بن بهلول را تضعیف کرده اند، برای او طلب مغفرت کرده است.
- سئوال 20 علوم قرآن و حدیث
- کتب رجالی «الکمال فی معرفه الرجال»، «تهذیب الکمال» و «تهذیب التهذیب» به ترتیب از چه کسانی است؟
1) محمد بن طاهر مقدسی، یوسف بین زکی مزی، شمس الدین ذهبی
2) مقدسی جماعیلی، محمد بن طاهر مقدسی، ابن حجر عسقلانی
3) مقدسی جماعیلی، یوسف بن زکی مزی، شمس الدین ذهبی
4) یوسف بن زکی مزی، مقدسی جماعیلی، ابن حجر عسقلانی
تاریخ : 1397-11-10