اخبار / وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری / کمترین فساد اداری و مالی در فضای دانشگاهی- تکالیف آموزش عالی بیش از توان است به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

کمترین فساد اداری و مالی در فضای دانشگاهی- تکالیف آموزش عالی بیش از توان است

رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: مجموعه نظام آموزش عالی در دانشگاه‌ها و سایر نقاط پژوهشی با کمترین تخلف روبرو است و حجم پرونده‌هایی که ما از این حوزه برای بررسی کیفری و قضایی به محاکم قضایی ارسال می‌کنیم ناچیز است. به گزارش خبرگزاری مهر ، حجت‌الاسلام مصطفی پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور با حضور در جمع مدیران وزارت علوم و همچنین رؤسای دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری سراسر کشور در محل سازمان پژوهش‌های علمی صنعتی ایران، ضمن تأکید بر اهمیت گسترش روحیه دانشوری و فناوری در کشور گفت: ما به عنوان بازرس وقتی به مجموعه نظام آموزش عالی در دانشگاه‌ها و سایر نقاط پژوهشی نگاه می‌کنیم، خوشبختانه با کمترین تخلف روبرو هستیم و حجم پرونده‌هایی که ما از این حوزه برای بررسی کیفری و قضایی به محاکم قضایی ارسال می‌کنیم ناچیز است. رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به فرا رسیدن ماه محرم‌الحرام گفت: مفتخریم که پیرو امام حسین(ع) و اهل بیت هستیم و آگاهیم که همه پیشرفت‌ها، توفیق‌ها و پیروزی‌های ما به برکت خون سیدالشهدا و یاران باوفای آن حضرت است.
  وی با ذکر حدیث نبوی «ان الحسین مصباح الهدی و سفینة النجاة» افزود: اگر هدایت معنوی و آموزه‌های راستین سیدالشهدا نبود، قطعاً ما نمی‌توانستیم از گردنه‌های صعب‌العبور زمانه به راحتی گذر کنیم.
  نقش آموزش عالی در پیشرفت علمی کشور  
پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ایجاد ظرفیت‌های فوق‌العاده در حوزه آموزش عالی به مثابه یکی از واضح‌ترین دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی گفت: اکنون بیش از چهار میلیون دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در رشته‌های مختلف در حال تحصیل هستند و این نکته‌ای است که به برکت انقلاب اسلامی رخ داده است.
  رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه با بررسی مصوبات مربوط به حوزه آموزش عالی در برنامه پنجم توسعه، گفت: قانون‌گذار بیش از توان و ظرفیت کشور برای حوزه آموزش عالی تعیین تکلیف کرده است.
  وی اضافه کرد: اگر چه قانون‌گذار تکالیف بسیار زیادی بر دوش دستگاه‌های متکفل امر علم، تحقیقات و فناوری کشور گذاشته است، اما احساس می‌شود که پیشرفت‌های روزافزون این حوزه نشان از قابل دسترس بودن اهداف قانون برنامه پنجم توسعه می‌دهد؛ البته این مهم در گرو برنامه‌ریزی منسجم، پرهیز از گسست میان نظر و عمل، عدم احساس ناکامی و ناتوانی و همچنین همت و کار مضاعف است.
پرهیز از مصوبات بی‌پشتوانه  
حجت‌الاسلام پورمحمدی با بسط این نقد خود به فضای کلی حاکم بر نظام برنامه‌ریزی کشور و اشاره به تجربه حضورش در بیش از پنجاه سفر استانی دولت نهم گفت: حجم مصوبات سفرهای استانی دولت، بسیار بیشتر از برنامه‌های توسعه و اصول حاکم بر برنامه و همچنین توان اجرایی و بودجه کشور بود و این مسئله‌ای است که نباید تنها دولت را مقصر آن دانست، بلکه نمایندگان مجلس و مسئولین سیاسی و مذهبی شهرستان‌ها نیز در به وجود آمدن فضای مصوبات بی‌پایه و اصول مقصر هستند. این چیزی است که نه تنها همه را در تنگنا قرار می‌دهد بلکه موجب اتلاف استعدادها و هزینه‌ها نیز می‌شود.
  محاسن و معایب آموزش عالی کشور  
رئیس سازمان بازرسی کل کشور با تأکید بر اهمیت و کارکرد امر نظارت و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور گفت: ما به عنوان بازرس وقتی به مجموعه نظام آموزش عالی در دانشگاه‌ها و سایر نقاط پژوهشی نگاه می‌کنیم، خوشبختانه با کمترین تخلف روبرو هستیم و حجم پرونده‌هایی که ما از این حوزه برای بررسی کیفری و قضایی به محاکم قضایی ارسال می‌کنیم ناچیز است.
  وی در ادامه با ستودن فضای سالم حاکم بر محیط‌های دانشگاهی و پژوهشی، به ذکر انتقاداتی در مورد این مجموعه‌ها پرداخت و گفت: آن چیزی که ما در برخورد با پرونده‌های مطروحه در سازمان بازرسی در باب مسائل مربوط به مجموعه وزارت علوم با آن روبرو هستیم، آسیب‌هایی است که می‌توان آن را انحراف از مقررات در اجرای تکالیف مصوب نامید که شامل جا به جا کردن اعتبارات و عدم اجرای یک مصوبه و یا دستورالعمل است؛ در این موارد نیز پرونده‌ها را به دیوان محاسبات کشور ارجاع داده‌ایم.
  حجت‌الاسلام پورمحمدی عدم یکسان بودن حدود قانونی و اختیارات هیئت امناهای دانشگاه‌های سراسر کشور را به عنوان یکی دیگر از نقاط مورد اشکال مجموعه آموزش عالی دانست و افزود: باید کوشید که در اصلاح این موارد نیز پیشگام شد تا مجموعه آموزش عالی کشور بدون کمترین نقص و عیبی، در روند پیشرفت علمی کشور پیشرو باشد.
  همچنین در پایان این جلسه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور به پرسش‌های رؤسای دانشگاه‌های سراسر کشور درباره مسائل مختلف پاسخ گفت.

تاریخ خبر جمعه ۲۶ آبان ۱۳۹۱