اخبار / دانشگاهی / کلیات سرفصل های کارشناسی ارشد مهندسی معماری تصویب شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

کلیات سرفصل های کارشناسی ارشد مهندسی معماری تصویب شد

کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد، با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، جلسه ۱۳۴ شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست غلامعلی حداد عادل برگزار شد.<>دراین جلسه، بررسی سرفصل‌‌های درسی و برنامه آموزشی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد در دستور کار شورای تحول و ارتقاء علوم انسانی قرار گرفت و گزارش تدوین شده توسط کارگروه مربوطه ارائه شد.

<>در این گزارش با اشاره به وجود بیش از ۸۰۰ مرکز آموزشی فعال در این رشته و لزوم ساماندهی پذیرش در این مقطع از منظر سابقه تحصیلی متقاضیان در مقطع کارشناسی، مواردی مانند حساسیت و نقش این رشته در ساماندهی زیست بوم‌های شهری و پذیرش تکثر و تنوع در اجرای برنامه درسی نیز مورد تأکید قرار گرفت.

<>سید غلامرضااسلامی رئیس کارگروه معماری شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی در ادامه با اعلام انتخاب دو تن از اعضای این کارگروه در جمع یک درصد از دانشمندان برتر جهان گفت: خوشبختانه دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران جزء ۲۰۰ مرکز برتر آموزشی در جهان انتخاب شده است.

<>در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به لزوم مطالعات میان رشته‌ای در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن تنوع اقلیمی نقاط مختلف کشور در این سرفصل‌ها و انعطاف‌پذیری شیوه‌های آموزش نیز مورد تأکید قرارگرفته است.

<>پس از بیان گزارش کارگروه مربوطه، کلیات سرفصل‌ها و برنامه درسی با رأی مثبت اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی به تصویب رسید.

<>پس از تصویب کلیات سرفصل‌های آموزشی و برنامه درسی رشته مهندسی معماری در مقطع کارشناسی ارشد، جزئیات این برنامه و سرفصل‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

<>در این بخش بر لزوم توجه به جنبه‌های اسلامی و ایرانی در این سرفصل‌ها، تاکید شد و همچنین ضرورت و اهمیت روش تحقیق تخصصی در این سرفصل‌ها، در نظر گرفتن ارتباط میان جنبه‌های نظری عرفان و هنر اسلامی، تفکیک میان این رشته و سایر رشته‌های مشابه مانند مهندسی عمران، در نظر گرفتن مبانی قانونی و حقوقی و زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان این رشته، توسط اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مورد تأکید قرار گرفت.

<>غلامعلی حداد عادل هم در این زمینه گفت: ارتباط میان معماری و فرهنگ جزء دغدغه‌های فکری قشر زیادی  از متفکران معاصر کشورمان بوده است.

<>وی افزود: متأسفانه غفلت از این مبانی در بخش اجرایی و سیاست‌گذاری معماری شهری موجب شده تا این بخش بی‌هویت و آشفته باشد و وضعیت فعلی تهران مبین این موضوع است.

<>عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: به‌منظور رفع این نقیصه باید معماری با فرهنگ بیشتر مأنوس شود.

<>رئیس شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی گفت: همان‌گونه که طرح لباس باید به عقاید و فرهنگ شخصی که می‌خواهد آن لباس را بپوشد توجه کند، معمار نیز باید عقاید و فرهنگ جامعه‌ای که می‌خواهد برای آن جامعه ساختمان بسازد توجه کند.

<>پس از سخنان دکتر حداد عادل، اعضای شورای تخصصی تحول و ارتقاء علوم انسانی مقرر کردند تا جزئیات این برنامه درسی با توجه به نظرات ارائه شده در این جلسه در کارگروه مربوطه مورد بازنگری قرار گرفته و مجدداً در شورا مطرح شود.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های کارشناسی ارشد 
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۶