اخبار / دانشگاه آزاد اسلامی / پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی قم تجلیل شدند به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی قم تجلیل شدند

قم - خبرگزاری مهر: مراسم تجلیل از پژوهشگران برتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگار مهر، علی لاریجانی در این مراسم به روند رو به رشد مراکز علمی اشاره کرد و گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌های کشور گسترش یافتند و این اقدام بزرگی است.

وی ادامه داد: گسترش دانشگاه‌ها اگرچه با مشکلاتی همراه بوده است اما نکات مثبت گسترش دانشگاه‌ها زیادتر از نقاط ضعف آن است.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه از مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم به خاطر ساخت بیمارستان در منطقه پردیسان قدردانی کرد.

پژوهش‌ها باید فراگیر و نیازمحور باشند

حجت‌الاسلام حسن رحیمیان رئیس دفتر مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم نیز در این مراسم به مشکلات پژوهش در حوزه و دانشگاه اشاره کرد و افزود: پژوهش در حوزه و دانشگاه دارای نقاط قوت و ضعفی بوده که نخستین مورد آن در ارتباط با فراگیربودن پژوهش است.

وی با بیان اینکه پژوهش در حوزه فراگیر نیست، اظهار کرد: برخلاف آموزش که یک امر فراگیر است الزامی برای پژوهش در نظر گرفته نشده است.

به گفته رحیمیان در حوزه علمیه افراد خاصی تن به پژوهش می‌دهند، ولی در دانشگاه پژوهش فراگیر است و همه موظف هستند در یک مقطعی دست به چنین کاری بزنند.

وی یکی دیگر از مشکلات پژوهش را عدم توجه به نیازمحوری دانست و تاکید کرد: برخی از پژوهش‌هایی که در حوزه علمیه انجام می‌شود با وجود اینکه از کیفیت بالایی برخوردار است اما نیازمحور نیست. نیاز جامعه را دانشگاه تعیین نمی‌کند بلکه خود جامعه این نیاز‌ها را بیان می‌کند، پس دانشگاه و حوزه باید نیازها را بشناسند و بر اساس این نیاز‌ها دست به پژوهش بزنند.

ساخت بیمارستان منطقه پردیسان

غلامعلی قاسمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیگر سخنرانان این مراسم بود که این دانشگاه را از نظر حجم و تعداد رشته تحصیلی از قدیمی‌ترین واحدهای دانشگاهی قم ذکر کرد و افزود: در حال حاضر حدود 8 هزار دانشجو در مقاطع و رشته‌های مختلف در این دانشگاه مشغول تحصیل هستند.

وی افزود: در هر رشته تحصیلی بیش از 10 استادیار تمام وقت با چندین سال سابقه کار مستمر علمی حضور دارند.

قاسمی از توسعه رشته‌های فنی و مهندسی در این واحد دانشگاهی خبر داد و تاکید کرد: برای تامین امکانات این رشته‌ها، کارگاه فنی مهندسی با هزینه‌ای بالغ بر600 میلیون تومان آماده شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم ساخت بیمارستان ویژه در منطقه پردیسان و طرح ایجاد آزمایشگاه جامع استان را از برنامه‌های این دانشگاه ذکر کرد.

تاریخ خبر پنج شنبه ۳۰ آذر ۱۳۹۱