اخبار / فراگیر پیام نور / پذيرش دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد رقابتي مي شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

پذيرش دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد رقابتي مي شود

پذيرش دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد رقابتي مي شود

شيوه پذيرش دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور در سال 88 در حالي از سوي وزارت علوم تغيير خواهد كرد كه ثبت نام اين دوره از فردا بدون درج تغييرات جديد در دفترچه و اطلاع رساني قبلي، آغاز مي شود. براساس اين تصميم وزارت علوم، پذيرش دانشجوي فراگير ارشد امسال ديگر حد نصابي نيست بلكه 10 تا 15 نفر اول حائز بيشترين نمره، پذيرش خواهند شد.

به گزارش ايسنا، تغيير شيوه پذيرش ارشد فراگير پيام نور در حاليست كه يكي از مسوولان سازمان سنجش عنوان مي كند: اين مساله در دفترچه هاي راهنماي پذيرش دانشجوي فراگير منتشر نشده است و با اين اقدام ماهيت پذيرش دانشجو به شيوه فراگير زير سوال مي رود چرا كه مبنا در دوره هاي فراگير به اين نحو است كه ظرفيت متناسب با توان علمي افراد تنظيم مي شود و به عبارتي مبنا معلومات داوطلب (در حد قبولي) است و نه ظرفيت.

يكي از مسوولان دانشگاه پيام نور نيز در گفت وگو با ايسنا اعمال اين تغييرات را رد نكرد و با بيان اينكه در برخي از رشته ها داوطلبان زيادي حد نصاب لازم را كسب مي كنند و دانشگاه امكانات لازم براي پذيرش آنها را ندارد، گفت: بر اين اساس در نظر داريم تا بر اساس امكانات و ظرفيتهاي موجود دانشجو پذيرش كنيم.

در اين رابطه دكتر برزويي مدير كل دفتر گسترش وزارت علوم امروز طي گفت و گويي از اصلاح روش پذيرش دانشجو در كارشناسي ارشد فراگير دانشگاه پيام نور خبر داده و گفته است كه بر اين اساس از بين افرادي كه حدنصابهاي لازم يعني كسب نمره حداقل 12 براي هر درس و معدل 14 را براي پذيرش در اين دوره كسب كنند10 تا 15 نفري كه داراي نمره هاي بالاتر هستند در هر كد رشته محل پذيرش مي شوند.

اين تصميم وزارت علوم در حالي اخذ شده كه بر اساس آيين نامه پذيرش دانشجو از طريق دوره هاي فراگير در تمامي دانشگاه ها كه در سال 83 به تصويب رسيده است، راه اندازي دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور مستلزم ايجاد ظرفيتهاي لازم پيش از ايجاد دوره ها بوده است و دانشگاه ها بايد در رشته هايي اقدام به پذيرش دانشجوي فراگير كنند كه توانايي ايجاد ظرفيت را داشته باشند و نبايد بر اساس تراز، نمرات افراد را براي افزايش يا كاهش ظرفيت پايين و يا بالا كرد و در واقع اين روش براي آن ايجاد شد تا در صورت داشتن توانايي بالقوه داوطلبان تنها مي توانند با گذراندن موفق واحدهاي درسي نيمسال اول و بدون هيچ آزمون ديگري به عنوان دانشجو پذيرش شوند و در واقع با اجراي اين روش مسأله رقابت در رشته محل هايي كه امكان اجراي اين شيوه پذيرش وجود دارد، از بين مي رفت.

به گزارش ايسنا، دوره هاي فراگير دانشگاه پيام نور را مي توان نقطه عطفي در نظام پذيرش نوين دانشجو در كشور نام برد، دوره هايي كه تحول اساسي در روند پذيرش دانشجو در كشور ايجاد كرد و براي نخستين بار راه حل تازه اي براي ورود به دانشگاه ارائه كرد تا علاقمندان به تحصيل بتوانند به شكلي ساده تر بدون در نظر گرفتن ظرفيت و تنها بر اساس تواناييهاي علمي نه رقابت علمي به دانشگاه راه يابند.

در اين باره دكتر عامري مديركل دفتر نظارت وزارت علوم نيز با اظهار بي اطلاعي از اين آيين نامه به ايسنا، گفت: اگر اين مساله اعمال شود ديگر نمي توان نام اين دوره ها را فراگير گذاشت.

تغييرات مذكور مبين آن است كه پذيرش دانشجوي فراگير كارشناسي ارشد دانشگاه پيام نور نيز همچون آزمون كارشناسي ارشد دانشگاهها رقابتي مي شود و در اين ميان شايد برگزاري آزمون مستقل براي اين دوره ها عليرغم درآمدزايي آن، ديگر ضرورتي نداشته باشد، چراكه در صورت حذف شرط حدنصابي، ديگر پيشوند «فراگير» بي معناست.

تاریخ خبر سه شنبه ۰۶ اسفند ۱۳۸۷