اخبار / کنکور سراسری / يك مشاور تحصيلي : داوطلبان كنكور براي انتخاب رشته دچار سردرگمي هستند به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

يك مشاور تحصيلي : داوطلبان كنكور براي انتخاب رشته دچار سردرگمي هستند

يك مشاور تحصيلي، شغلي و سازماني گفت: بيشتر داوطلبان كنكور در خصوص انتخاب رشته براي ورود به دانشگاه دچار سردرگمي هستند فرشاد جابري در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعي باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: انتخاب رشته علمي و درست براي كنكور، انتخابي است كه به علاقه، استعداد، رغبت، هوش، توانمندي، ساختار فرهنگي و وضعيت شغلي مرتبط است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر انتخاب‌ رشته‌هايي كه در كشور انجام مي‌شود به شكل غير علمي است، ادامه داد: نوعاً دانش‌آموزان تحت تأثير شرايط اجتماعي و فشار خانواده كه داراي اهميت چنداني نيست، دست به انتخاب رشته نادرست مي‌زنند.

اين مشاور تحصيلي، شغلي و سازماني گفت: در حقيقت تأثير چنين انتخاب‌هاي نادرستي به اين شكل است كه دانش‌آموزان امروز به دانشجوياني بي‌‌علاقه‌ در كلاس‌هاي دانشگاه فردا تبديل مي‌شوند.

* دانشجويان علاقه چنداني به رشته تحصيلي خود ندارند

جابري بيان كرد: چنانچه از اساتيد دانشگاه‌ها در خصوص وضعيت علاقه دانشجويان، نظرسنجي صورت گيرد، آنها نظر چندان مثبتي نخواهند داشت؛ اين اساتيد مطرح مي‌كنند كه دانشجويان علاقه كافي به رشته خود در دانشگاه‌ها ندارند و اينها دانش‌آموزان بسيار علاقه‌مند ديروز هستند كه با انتخاب رشته نادرست در حال حاضر بدون علاقه در دانشگاه تحصيل مي‌كنند.

وي در خصوص افرادي كه براي انتخاب رشته بايد مد نظر قرار گيرند، گفت: در حال حاضر در كشور ما معمولاً سازمان نظام روانشناسي و مشاوره، وضعيت اين مسئله را مشخص كرده است؛ در حقيقت در وهله نخست مشاوران تحصيلي و مدرسه كه از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره داراي شماره و گواهي كار هستند، صلاحيت انتخاب رشته براي دانش‌آموزان را دارند و در وهله بعد براي انتخاب رشته، روانشناسان تربيتي كه داراي شماره نظام روانشناسي و مجوز از سازمان نظام روانشناسي و مشاوره جمهوري اسلامي هستند بايد مد نظر قرار گيرند.

اين مشاور تحصيلي، شغلي و سازماني افزود: چنانچه اين مشاوران داراي مدارك فوق نباشند راهنمايي آنها در خصوص انتخاب رشته دانش‌آموزان، كاري غير تخصصي است كه مبتني بر تجربه نبوده و در بسياري از موارد بر اساس منافع مالي دست به اين اقدام مي‌زنند.

* داوطلبان ورود به دانشگاه در هنگام مراجعه، گواهي مشاوران را مشاهده كنند

جابري ادامه داد: داوطلبان كنكور بايد توجه داشته باشند كه از افراد متخصص براي راهنمايي در انتخاب رشته، تقاضاي تخصص، مدرك و شماره نظام روانشناسي و مشاوره كنند؛ در غير اين صورت ممكن است داوطلبان آسيب ببينند.

وي در خصوص تقسيم‌بندي‌هايي كه از سوي سازمان سنجش به صورت ناحيه‌اي و قطبي مطرح شده است، اظهار داشت: در ارتباط با انتخاب رشته با تعدادي تقسيم‌بندي مواجه مي‌شويم كه شامل ناحيه‌اي، قطبي و كشوري است و در بررسي اين تقسيم‌بندي‌ها نكاتي به چشم مي‌خورد كه بايد حتماً مد نظر قرار گيرد.

اين مشاور تحصيلي، شغلي و سازماني افزود: به طور مثال يكي از داوطلبان رشته رياضي قصد شركت در در رشته مشاوره صنعتي و سازماني دانشگاه را دارد كه اين رشته تنها در دانشگاه‌هاي اهواز و اصفهان وجود دارد ولي داوطلب با مراجعه به دفتر‌چه راهنماي كنكور متوجه مي‌‌شود كه اين دانشگاه‌ در قسمت قطبي قرار مي‌گيرد؛ در حقيقت با شرايط قطبي، امكان قبولي‌ اين فرد كاهش مي‌يابد و چنانچه بخواهد اين رشته را در قطب خود كه مشهد و كرمان است، انتخاب كند، اين رشته در چنين دانشگاه‌هايي وجود ندارد و به همين دليل، داوطلب سردرگم مي‌شود.

جابري گفت: اين موضوع در بلندمدت در دانشگاه‌هايي مانند مشهد موجب مي‌شود تا اين دانشگاه با كمبود نيروي متخصص در زمينه صنعتي و سازماني مواجه شود چرا كه سازمان سنجش با تقسيم‌بندي كه انجام داده است ورود داوطلبان مختلف را در اين دانشگاه محدود كرده است و به همين دليل اين شهرها در بلندمدت با كمبود متخصص در اين رشته‌ها مواجه خواهند شد.

* برخي رشته‌هاي معرفي‌شده در دفترچه راهنماي كنكور، در دانشگاه وجود ندارد

وي در خصوص نبود برخي رشته‌ها در دفترچه كنكور اظهار داشت: چنانچه رشته تربيت‌بدني را در نظر بگيريم، گرايش‌هاي مختلفي نظير رفتار حركتي، تكنولوژي ورزش، ورزش معلولان و بيومكانيك ورزش در صفحه نخست دفترچه معرفي شده است ولي در دانشگاه‌ها اين رشته را ملاحظه نمي‌كنيم؛ در حقيقت رشته در دفترچه معرفي شده است ولي در دانشگاه‌ها‌ وجود ندارد و اين موضوع داوطلبان را با سردرگمي مواجه مي‌كند.

جابري در خصوص راه‌هاي حل اين مشكلات گفت: مسئولان بايد در خصوص ناحيه، قطب و كشوري كردن رشته‌ها بررسي‌هاي دقيق‌تري داشته باشند چرا كه از زمان تنظيم اين بخشنامه، مدت زيادي مي‌گذرد و در اين مدت رشته‌ها به دانشگاه‌ها اضافه شده است؛ روش دانشگاه‌ها و ميزان دانشجوپذيري آنها متفاوت شده و اين تقسيم‌بندي همه چيز را به هم ريخته است.


* مدارس ساعاتي را به انتخاب رشته داوطلبان اختصاص دهند

وي با بيان اينكه در تقسيم‌بندي ناحيه و قطب حتماً به نوع رشته و دانشگاه‌ها توجه شود، ادامه داد: در خصوص انتخاب رشته بايد توصيه‌هاي لازم به داوطلبان داده شده و در مدارس ساعاتي به انتخاب رشته داوطلبان اختصاص يابد؛ در واقع دانش‌آموزان با روش انتخاب رشته به طور علمي آشنا شوند.

اين مشاور تحصيلي، شغلي و سازماني افزود: انتخاب رشته دقيق، فرآيندي طولاني‌مدت است و از زمان ورود دانش‌آموزان به مدرسه، انتخاب رشته بايد مورد مطالعه قرار گيرد و اين امر در چند روز، ممكن نيست.

جابري گفت: در خصوص انتخاب رشته و افراد داراي صلاحيت در اين امر، آگاهي لازم بايد به دانش‌آموزان و خانواده‌ها داده شود.

تاریخ خبر شنبه ۲۳ مرداد ۱۳۸۹