اخبار / دانشگاهی / نوبت دوم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی بهمن‌ماه برگزار می‌شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

نوبت دوم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی بهمن‌ماه برگزار می‌شود

<>به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس مصوبه چهل و دومین نشست شورای آموزشی دندانپزشکی مقرر شده است برای دانش آموختگان رشته دکتری حرفه‌ای دندانپزشکی آزمون صلاحیت بالینی برگزار شود.

<>هدف از برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی، ارزیابی توانمندی دانشجویان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی است به گونه‌ای که به تنهایی و بدون داشتن راهنما بتوانند اقدامات تشخیصی و درمانی را انجام دهند.

<>دانشجویان پس از گذراندن ۱۸۰ واحد درسی موظف هستند تا پایان دوره تحصیلی (در سقف سنوات تحصیلی) در آزمون شرکت کرده و آن را با موفقیت بگذرانند. این آزمون شامل دو بخش تئوری (نظری) و عملی تئوری است که توسط دانشکده‌های دندانپزشکی برای دانش آموختگان برگزار می‌شود.

<>دکتر رضا یزدانی دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی خاطرنشان کرد: نوبت اول آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی با شرکت حدود ۱ هزار و ۲۴۰ نفر در مهرماه برگزار شد و حدود ۹۰ درصد واجدین شرایط این آزمون را با موفقیت گذراندند.

<>وی گفت: نوبت دوم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در سال ۱۴۰۲ در دو بخش تئوری و عملی در ماه‌های بهمن و اسفند ۱۴۰۲ برگزار می‌شود. به این ترتیب که بخش تئوری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی در اواخر بهمن ماه و بخش عملی آن در اوایل اسفندماه برگزار خواهد شد.

<>دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی با اشاره به افراد واجد شرایط شرکت کننده در نوبت دوم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی گفت: دانشکده‌های دندانپزشکی باید آمار و فهرست نهایی حائزین شرایط را به دبیرخانه ارائه کنند که به نظر می‌رسد کمتر از یک هزار نفر در نوبت دوم آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی شرکت کنند.

<>به گزارش مهر، در هفته گذشته رأی شماره ۱۶۴۱۶۶۷ هیات عمومی دیوان عدالت اداری با موضوع «ماده ۸ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ که بر اساس آن آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی جهت دانشجویان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی ورودی سال تحصیلی ۱۳۹۷ ۱۳۹۸ لازم الاجرا است» منتشر شد.

<>بر اساس این رای موضوع «ماده ۸ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی» که مورد شکایت برخی از دانش آموختگان بود ابطال نشد.

<>موضوع شکایت و خواسته این دانش آموختگان ابطال ماده ۸ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۹ بود.

<>در پاسخ به شکایت مذکور، مدیر کل حقوقی، املاک و تنظیم مقررات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به موجب لایحه شماره ۱۰۷/۱۱۲۵/ د مورخ ۱۴۰۲/۲/۱۸ توضیح داده است که: هدف از وضع آیین‌نامه صلاحیت بالینی، برگزاری آزمونی به منظور ارزیابی توانمندی دانش آموختگان دوره دکتری عمومی دندانپزشکی است و دلیل برگزاری آزمون تشریح شده است.

<>پرونده در اجرای ماده ۸۴ قانون دیوان عدالت اداری به هیات تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی دیوان عدالت اداری ارجاع شد و این هیات به موجب دادنامه شماره ۱۴۰۲۳۱۳۹۰۰۰۱۵۶۰۹۴۸ مورخ ۱۴۰۲/۶/۲۰ تبصره ۱ ماده ۲ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ را قابل ابطال تشخیص نداد و رأی به رد شکایت صادر کرد.

<>رأی مذکور به علت عدم اعتراض از سوی رییس یا ده نفر از قضات دیوان عدالت اداری، قطعیت یافت.

<>

<>رأی هیات عمومی

<>«اولاً آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی در مقام اجرای آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی مصوب شصت و هشتمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۱ به تصویب رسیده است که ماده ۸۸ آن بیان می‌دارد آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی از ابتدای سال تحصیلی ۹۸ ۱۳۹۷ برای آن دسته از دانشجویانی که از این تاریخ به بعد وارد دانشگاه می‌شوند، لازم‌الاجرا است و در عین حال به موجب فراز دوم مصوبه هفتاد و هشتمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۶ (موضوع ابلاغیه شماره ۵۰۰/۱۰ مورخ ۱۴۰۰/۱/۱۸ معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) عنوان آزمون جامع دندانپزشکی مقرر در ماده ۸ آیین‌نامه آموزشی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی به آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکی تغییر یافته است.

<>ثانیاً در مقام ارزیابی مصوبات از حیث ممنوعیت عطف بماسبق کردن مفاد آنها با لحاظ اصل اثر فوری مقررات، تفکیک میان وقایع گذشته و جاری ضروری است و درخصوص وقایع جاری، تغییر در شرایط پیشینی در صورت ضرورت امر، عدم تضییع حقوق مکتسب ناشی از بخش گذشته این وقایع و همچنین وجود فرصت مناسب جهت تطبیق مشمولین با شرایط جدید (که مفاد رأی هیات عمومی دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه ۵۸ مورخ ۱۳۸۸/۲/۱۳ و آرای هیات تخصصی فرهنگی، آموزشی و پزشکی به شماره دادنامه‌های ۲۹ مورخ ۱۳۹۸/۲/۱۰، ۷۵۶ مورخ ۱۳۹۹/۵/۷ و ۲۶۹ مورخ ۱۴۰۰/۵/۱۹ دلالت بر آنها دارد) با ایرادی مواجه نیست و درخصوص ماده ۸ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی با لحاظ اصلاحیه شماره ۵۱۷/۶۱۹/ د مورخ ۱۴۰۲/۵/۲۵ دبیر شورای آموزش دندانپزشکی و تخصصی که حسب آن دانشجویانی که تا قبل از مهرماه ۱۴۰۲ فارغ‌التحصیل می‌شوند از شمول آن خارج شده‌اند، شمول آن به سایر دانشجویان فاقد ایراد است و دفاعیات طرف شکایت درخصوص وجود الزامات آموزشی و لحاظ ماهیت فنی و تخصصی موضوع، اقتضای این تغییر را موجه می‌سازد و ضمناً مقرره موصوف متعرض دروس و آزمون‌های گذرانده‌شده مشمولین نشده است و همچنین فاصله میان تاریخ وضع و به تبع آن لازم‌الاجرا شدن مقرره تا تاریخ آزمون و نهایتاً عدم فارغ‌التحصیلی مشمولین در زمان تعیین شده برای برگزاری آزمون صلاحیت بالینی دندانپزشکان حاکی از وجود فرصت مناسب جهت تطبیق وضعیت نامبردگان با شرایط جدید است.

<>بنا به مراتب فوق، ماده ۸ آیین‌نامه آزمون صلاحیت بالینی دوره دکتری عمومی دندانپزشکی مصوب هشتاد و پنجمین جلسه شورای عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی مورخ ۱۴۰۱/۸/۲۹ در حدود اختیار مرجع تصویب‌کننده آن بوده و مغایرتی با قوانین و مقررات ندارد و لذا ابطال نشد. این رأی براساس ماده ۹۳ قانون دیوان عدالت اداری (اصلاحی مصوب ۱۴۰۲/۲/۱۰) در رسیدگی و تصمیم‌گیری مراجع قضایی و اداری معتبر و ملاک عمل است.»

<>

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و سایر مقاطع دانشگاه علوم پزشکی (وزارت بهداشت) و دیگر دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3



تاریخ خبر دوشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۲