اخبار / دانشگاهی / نبود نامی از دانشگاه‌های ایران در لیست 500 دانشگاه اول دنیا به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

نبود نامی از دانشگاه‌های ایران در لیست 500 دانشگاه اول دنیا

به منظور توسعه آموزش عالی براساس آمایش سرزمین، اولین نشست مشترک وزیر و معاونان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با نمایندگان استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در محل وزارت علوم برگزار شد.

به گزارش سرویس دانشگاهی ایسنا، دکتر حسین سالار آملی، قائم مقام وزیر علوم و رئیس مرکز همکاری‌های علمی بین‌المللی در این نشست در گزارش خود، عدم وجود دانشگاه‌های ایران در لیست 500 دانشگاه اول دنیا را کمبود و نبود ارتباطات علمی بین‌المللی دانست و گفت: سیاست ما بازتعریف و سازماندهی روابط علمی بین المللی و محور آینده، توسعه دیپلماسی علم و فناوری است.

دکتر خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در این نشست طی گزارشی، وضعیت ورودی‌های سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی را خوب ارزیابی کرد و گفت: از مجموع 31 استان کشور، خراسان جنوبی در دوره‌های روزانه کنکور سراسری، دارای رتبه 2 کشوری، خراسان رضوی دارای رتبه 14 کشوری و خراسان شمالی دارای رتبه 7 کشوری و در کنکور کارشناسی ارشد، رتبه خراسان جنوبی 2 ، خراسان رضوی 4 و خراسان شمالی 30 است.

دکتر وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم نیز گزارشی از چگونگی توزیع مراکز رشد و پژوهش و میزان تولید علم در این سه استان ارائه و تاکید کرد که سیاست وزارت علوم ، توسعه فناوری و مراکز رشد است و این امر باید براساس آمایش سرزمین صورت گیرد و سیاست کلان وزارت علوم، آمایش پژوهش و فناوری در کشور است.

دکترمحمد حسین امید معاون اداری، مالی وزارت علوم نیز بر توزیع عادلانه اعتبارات تاکید کرد و سیاست وزارت علوم را توزیع اعتبارات ستاد برحسب شاخصها و ساماندهی نیروی انسانی دانست.

همچنین نمایندگان مردم در استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی پس از استماع سیاستهای کلان و وضعیت موجود آموزش عالی در استان خود، مسائل و مشکلات آموزش عالی منطقه و نظرات و پیشنهادات خود را مطرح و برای حل آنها براساس پتانسیل‌های کمی و کیفی استان، ابراز امیدواری کردند.

پیشنهادهای نمایندگان استانهای خراسان رضوی، شمالی و جنوبی حول محورهای زیر بود:

- تناسب میان رشته های کاردانی و کارشناسی

- دادن مجوز رشته دامپزشکی در شهرهایی که دامداری در آنها پررونق است

- ایجاد شعبه استانهای بزرگ در شهرستانهای استان

- ایجاد هیات امنای مشترک برای سه استان

- استفاده بهینه از پژوهشکده زعفران

- توسعه دانشگاههای دولتی برای رسیدن به شاخص های کشوری

- توجه ویژه به خراسان شمالی و توزیع دانشگاهها در شهرستانها

- تبدیل مجتمع های آموزش عالی با ایجاد دانشکده های جدید به دانشگاه

- تبدیل دانشگاههای موجود به قطب کشاورزی

- ایجاد رقابت سالم در شهرهای استان

- افزایش فضای امید و نشاط و اعتماد به نفس در دانشجویان

- استفاده بهینه از ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان

تاریخ خبر یکشنبه ۲۲ دی ۱۳۹۲