اخبار / دانشگاهی / معرفی ۲۰ دانشمند برتر ISC در علوم پایه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

معرفی ۲۰ دانشمند برتر ISC در علوم پایه

سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام ۲۰ دانشمند برتر ISC در علوم پایه را معرفی کرد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از اداره روابط عمومی و همکاری‌های علمی بین‌المللی مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، جعفر مهراد سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام انتخاب 20 دانشمند برتر در علوم پایه گفت: پایگاه استنادی علوم جهان اسلام از نظر محتوا به حدی توسعه پیدا کرده است که اکنون به راحتی می‌توان تحلیل‌های علمی مختلفی را در مورد دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و نشریات علمی، نویسندگان و پژوهشگران، رشته‌های موضوعی و کشورهای تحت پوشش ISC انجام داد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: رتبه اول در بین دانشمندان برتر ISC در علوم پایه به رضا موسوی حرمی از دانشگاه فردوسی مشهد اختصاص دارد. رتبه‌های دوم تا پنجم در اختیار حمیدرضا سیاه کوهی(دانشگاه تهران)، مسعود منوری(واحد علوم و تحقیقات تهران)، اسدالله محبوبی(دانشگاه فردوسی مشهد) و قدرت ترابی(دانشگاه اصفهان) تعلق دارد.

وی افزود: در رتبه ششم محمدحسین وزیری مقدم از دانشگاه اصفهان قرار دارد. رتبه‌های هفتم و هشتم به ترتیب به داریوش اسماعیلی و علی کنعانیان از دانشگاه تهران تعلق گرفته است. در دانشگاه اصفهان محمود خلیلی موفق به کسب رتبه 9 دانشمند برتر ISC در علوم پایه شده است. رتبه 10 نیز از آن محمد محجل است که در دانشگاه تربیت مدرس به تدریس و تحقیق اشتغال دارد.

مهراد تصریح کرد: رتبه‌های 11 تا 15 به ترتیب به عبدالرضا کرباسی(دانشگاه تهران)، منصور وثوقی عابدینی (دانشگاه شهید بهشتی)، موسی نقره‌ئیان (دانشگاه اصفهان)، محمدحسن کریم‌پور (دانشگاه فردوسی مشهد) و ایرج رسا(دانشگاه شهید بهشتی) تعلق دارد.

وی ادامه داد: رتبه‌های 16 تا 20 در علوم پایه به محمدحسین آدایی(دانشگاه شهید بهشتی)، خسرو منوچهری کلانتری (دانشگاه شهید باهنر کرمان)، علی ترابیان (دانشگاه تهران)، عباسعلی علی اکبری بیدختی (دانشگاه تهران) و مجید مخدوم(دانشگاه تهران) مربوط می‌شود.

وی خاطر نشان کرد: جامعه علمی کشور لازم است به این نکته توجه کنند داده‌هایی که از ISC برای استخراج اسامی دانشمندان برتر در علوم پایه مورد استفاده قرار گرفته داده‌هایی به زبان فارسی است که با پردازش نشریات علمی معتبر، مصوب کمیسیون نشریات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی صورت گرفته است. سهم دانشمندان ایران در ارتباط با انتشارات علمی به زبان غیر فارسی که معمولا به انگلیسی منتشر می‌کنند ازISI و Scopus محاسبه و استخراج می‌شود.

مهراد افزود: دانشمندانی که بدین ترتیب معرفی شده‌اند، 7 مورد به دانشگاه تهران، 4 مورد به دانشگاه اصفهان و 3 مورد هر کدام به دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه شهید بهشتی، یک مورد به دانشگاه آزاد، واحد علوم و تحقیقات تهران، یک مورد به دانشگاه تربیت مدرس و یک مورد به دانشگاه شهید باهنرکرمان وابسته هستند.

وی با بیان اینکه رشته‌های علوم پایه شامل شیمی، فیزیک، زیست شناسی، زمین شناسی، ریاضی، آمار و هواشناسی است، گفت: رشته‌های علوم پایه معمولا میان رشته‌ای بوده و مقاله‌هایی که در مجلات علمی این رشته چاپ و منتشر می‌شود گاهی با مشارکت اساتید سایر رشته‌ها صورت می‌گیرد.

به گفته مهراد، تعداد مجله‌های علمی علوم پایه نزدیک به 100 عنوان است که این آمار از مصوبات کمیسیون نشریات معتبر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری استخراج شده است.

تاریخ خبر دوشنبه ۰۸ مهر ۱۳۹۲