اخبار / دانشگاهی / مشکل جدید داوطلبان دکتری ۹۵؛ قبولی خوب، ذخیره خوب‌تر به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

مشکل جدید داوطلبان دکتری ۹۵؛ قبولی خوب، ذخیره خوب‌تر

پذیرفته‌شدگان آزمون دکتری۹۵ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی با مشکل جدیدی در زمینه محل قبولی خود روبرو شده اند.

بنا بر اعلام سازمان سنجش آموزش کشور، اسامی پذیرفته‌شدگان نهایی آزمون دکتری ۹۵ توسط دانشگاه‌ها اطلاع‌رسانی خواهد شد و پذیرفته‌شدگان می‌بایست در بازه زمانی دوم تا یازدهم مرداد ماه نسبت به تکمیل فرم تعهدنامه مربوطه در کد‌رشته‌محل اعلام‌شده اقدام نمایند.

اتخاذ چنین روندی مشکلاتی را برای داوطلبان دکتری فراهم نموده است. چرا که با توجه به اعلام نتایج به طور مستقل از سوی دانشگاه‌ها، امکان پذیرش هر یک از داوطلبان در چند کدرشته‌محل وجود دارد و دانشگاه‌ها به‌منظور خالی نماندن ظرفیت خود اقدام به اعلام اسامی ذخیره جهت پذیرش نموده‌اند؛ به طوری که در صورت انصراف پذیرفته‌شدگان اصلی که در رشته‌محل‌های دیگری پذیرش شده‌اند، امکان ثبت‌نام ذخیره‌ها وجود دارد.

اما این امر چالش دیگری در پی داشته است. برخی پذیرفته‌شدگان ذخیره یک دانشگاه، پذیرفته‌شده اصلی دانشگاه دیگری هستند و با توجه به این که قطعیتی در رابطه با ذخیره‌ها وجود ندارد، مجبور به تعهد به دانشگاه محل قبولی هستند. این در حالی است که دانشگاهی که در آن به عنوان ذخیره اعلام شده‌اند، مطلوب و مدنظر آنان است. این موضوع سرگردانی داوطلبان و تردید آن‌ها به علت امکان از دست رفتن فرصت‌های بهتر را به دنبال داشته است.

به نظر می رسد راه حل این امر ساده گیری دانشگاه ها در امر تعهد و ایجاد امکان انصراف در یک بازه زمانی است. البته این امر قطعا چرخه ای را ایجاد خواهد کرد و بار دیگر این مشکل را برای افراد دیگری ایجاد خواهد شد. اما با گذشت زمان و انصراف های چندباره برخی داوطلبان از محل قبولی خود به تدریج به شرایط پایداری خواهیم رسید.

داوطلبان عزیز می توانند در بخش نظرات ایده های خود را در خصوص حل این مشکل مطرح نمایند تا نتایج هم اندیشی ها به سازمان سنجش ارائه گردد. 

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتـــری و سایر 
مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3 

تاریخ خبر سه شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۵