اخبار / دانشگاهی / فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد

محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: موسسه رویترز برای دومین سال متوالی برترین دانشگاه های نوآور در سطح دنیا را منتشر کرد. 
وی با بیان اینکه رویترز بخش اخبار و رسانه موسسه تامسون رویترز است، افزود: موسسه تامسون رویترز بزرگترین آژانس خبری بین المللی چند رسانه ای است که اخبار حوزه سرمایه گذاری، جهانی، تجارت، فناوری، کسب و کار کوچک و ... را پوشش می دهد. این موسسه دو سال است که دانشگاه های نوآور جهان را مورد رتبه بندی قرار می دهد.

دهقانی اظهار داشت: سه دانشگاه استنفورد(برای دومین بار)، انستیتو فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد برای دومین سال نیز توانستند به ترتیب جایگاه اول تا سوم جهان را به خود اختصاص دهند.
به گفته وی، انستیتو فناوری ماساچوست و دانشگاه هاروارد نیز در سال 2016 میلادی توانستند با حفظ جایگاه های سال گذشته خود، به ترتیب رتبه های دوم و سوم جدول را کسب کنند.
سرپرست ISC بیان کرد: هر چند سه جایگاه برتر دنیا نسبت به سال گذشته بدون تغییر باقی ماند اما در رتبه های پایین تر ثبات جایگاه کمتر به چشم می خورد. مهمترین تغییر رتبه به دانشگاه کارنگی ملون آمریکا تعلق دارد که در سال 2015 میلادی حائز رتبه 56 جهان شده، اما در سال 2016 میلادی نتوانسته خود را در مجموع 100 دانشگاه برتر دنیا قرار دهد. 
وی ادامه داد: این دانشگاه جزو دانشگاه های برتر دنیا به حساب می آید و برنامه علمی و کامپیوتری این دانشگاه در دنیا زبانزد است و در سال 2015 میلادی این دانشگاه توانسته بود با داشتن چند اختراع بسیار مهم در فهرست دانشگاه های نوآور جهان قرار گیرد، با این حال دانشگاه کارنگی ملون در سال 2016 میلادی به دلیل قدیمی شدن اختراعات نتوانست در فهرست 100 دانشگاه برتر قرار گیرد. 
وی گفت: حرکتهای قابل توجه در فهرست سال2016 نشان دادکه پیشرفت های بزرگ وکسب رتبه های برتر می تواند حتی بایک مقاله و یک ثبت اختراع موثر پراستناد صورت پذیرد. 
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه عنوان کرد: در رتبه بندی دانشگاه های نوآور بیش از 600 موسسه در سطح دنیا که بیشترین میزان پژوهش علمی را در بازه زمانی 2014-2009میلادی منتشر ساخته اند شناسایی و سپس بر اساس 10 شاخص به شرح جدول زیر رتبه بندی می شوند.
فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد
وی افزود: بر خلاف دیگر نظام های رتبه بندی که داده های حاصل از نظر سنجی را در ارزیابی و محاسبه نمرات دخیل می کنند، رتبه بندی دانشگاه های نوآور کاملا مطابق با داده هایی حقیقی همچون ثبت اختراعات و میزان استنادات صورت می پذیرد.
دهقانی گفت: منابع اطلاعاتی شاخص¬ها عبارت هستند از: نمایه استنادی وب آو ساینس، نمایه استنادی اختراعات، نمایه استنادی درونت و نمایه نوآوری درونت.
به گفته وی، آمریکا همچنان با 46 دانشگاه بیشترین تعداد دانشگاه های نوآور جهان را در این فهرست به خود اختصاص داده،ژاپن با 9 دانشگاه رتبه دوم و کشور فرانسه و کره جنوبی تواما با 8 دانشگاه رتبه سوم را به لحاظ تعداد دانشگاه های نوآور در جهان کسب کرده اند.در جدول زیر وضعیت دیگر کشور ها نیز به تصویر کشیده شده است.
فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد
فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد
دهقانی آسیا شرقی را با قدرت به دنبال کسب جایگاه های برتر دنیا دانست و بیان کرد:از کره جنوبی 8 دانشگاه در جمع 100 دانشگاه برتر نوآور جهان حضور دارد. از ژاپن نیز 9 دانشگاه در فهرست منتشر شده به چشم می خورد که به لحاظ تعداد دانشگاه برتر بعد از آمریکا با 46 دانشگاه رتبه دوم جهانی را در دستان خود دارد.
وی افزود: از چین نیز 2 دانشگاه به عنوان دانشگاه های نوآور جهان معرفی شدند و بدین ترتیب در سال 2016 سهم آسیا از 100 دانشگاه برتر نوآور جهان 19 دانشگاه شد.رویترز علاوه بر انتشار فهرست 100 دانشگاه برتر نوآور در جهان،فهرست دانشگاه های نوآور در آسیا و اروپا را نیز منتشر می کند. 
سرپرست ISC با اشاره به متفاوت بودن روش شناسی این فهرست ها با فهرست جهانی اظهار داشت: در فهرست 75 دانشگاه ها نوآور آسیا در سال 2016، موسسه پیشرفته علوم و فناوری کره رتبه نخست آسیا، دانشگاه توکیو رتبه دوم و دانشگاه ملی سئول رتبه سوم را کسب کرده اند. کره جنوبی و ژاپن برترین جایگاه های آسیا را در دستان خود دارند. 10 دانشگاه برتر آسیا به این دو کشور و همچنین 17 دانشگاه  از 20 دانشگاه برتر آسیا به این دو کشور تعلق دارد.
وی ادامه داد: از کشور چین نیز بیشترین تعداد دانشگاه در این فهرست به چشم می خورد و این کشور با داشتن 22 دانشگاه به لحاظ تعداد دانشگاه برتر رتبه نخست آسیا را دارد.
 در جدول زیر وضعیت دیگر کشور ها نیز مشاهده می شود.
فهرست دانشگاه های برتر نوآور دنیا در سال 2016 منتشر شد
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) گفت: در بین کشور های اسلامی دو دانشگاه از کشور مالزی در فهرست 75 دانشگاه بــرتــر آسیا حضور دارند. از ایران، ترکیه و رژیم آل سعود در فهرست جهانی و فهرست آسیایی نماینده ای حضور نداشت. لذا عدم حضور دانشگاه های مطرح کشور در این رتبه بندی ها، نیاز به برنامه ریزی و توجه بیشتر مسئولان کشور را به این شاخص ها مورد تاکید قرار می دهد.
دهقانی افزود: در دنیای امروز دولتها، صنایع و سازمان ها به نوآوری به عنوان یک عامل مهم و کلیدی در برنامه های استراتژیک و ایجاد یک اقتصاد دانش بنیان مدرن و شکوفا نگاه می کنند. از سال 1970 دولتها تلاش خود را برای ارتباط موثر بین دانشگاه و صنعت و استفاده از پژوهشهای دانشگاهی در پیشبرد وضعیت اقتصادی استفاده کرده اند. دانشگاه ها در واقع منابع مهم علم و دانش در دنیا به حساب می آیند. در داشتن اقتصادی دانش بنیان و مدرن نقش دانشگاه ها در ارائه هر چه بهتر دانش های بنیادی، نوآوری و فناوری های صنعتی بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی است.
وی با اشاره به اینکه دانشگاه ها باید از طریق مراکز رشد و فناوری و پارکها به تجاری سازی نوآوری ها و اختراعات خود اقدام کنند، بیان کرد: در این راستا ایران گام های مهمی در ارتباط هر چه بیشتر صنعت و دانشگاه جهت دستیابی به صنعت و اقتصادی دانش بنیان برداشته است. 
دهقانی گفت: خوشبختانه ایران با داشتن دانشگاه های متعدد در بین دانشگاه های برتر دنیا و رتبه نخست تولید علمی در منطقه پتانسیل کافی جهت رسیدن به یکی از مهمترین اهداف کشور، "داشتن اقتصادی دانش بنیان به معنی واقعی آن"باید جدیت بیشتری از خود نشان دهد. 
وی برنامه ریزی و الگوبرداریهای صحیح متناسب با شرایط فعلی کشور را مسبب حرکت آسان و کوتاهتر در این مسیر دانست و یادآور شد: بی شک در سایه اقتصادی شکوفا و با ثبات ایران به کشوری بهتر برای زندگی، رشد و پویایی مردم تبدیل می شود. 


دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه های 
مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر یکشنبه ۲۵ مهر ۱۳۹۵