اخبار / دانشگاهی / فعالیت 10 چهره ماندگار و 7 دانشمند جهان اسلام در دانشگاه شیراز به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

فعالیت 10 چهره ماندگار و 7 دانشمند جهان اسلام در دانشگاه شیراز

سرپرست دانشگاه شیراز گفت: برای ایجاد تغییر در جهت ارتقای کیفیت دانشگاه و فعالیت‌های دانشگاهی در حوزه‌های مختلف اراده لازم وجود دارد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه فارس، دکتر مجید ارشادلنگرودی، در اولین نشست خبری خود، گفت: امیدواریم در این مسیر، رسانه‌ها نیز سهم خود را با اطلاع‌رسانی مناسب و تعامل مطلوب و نقد منصفانه، نقش تاثیرگذار خود را ایفا کنند.
وی به وظیفه دانشگاه در اصلاح امور در همه بخش‌های جامعه اشاره کرد و با تصریح بر اینکه دانشگاه در همه ابعاد می‌تواند و باید تاثیرگذار باشد، شرط لازم برای این تاثیرگذاری را همراهی همه دستگاه‌های اجرایی، مدیریتی و نظارتی دانست.
وی گفت: دانشگاه شیراز با توجه به جایگاه علمی، توان و ظرفیتی که دارد، آماده ارائه همکاری با تمام بخش‌هاست.
وی قرار گرفتن علم و فناوری در خدمت صلح و توسعه را تضمین کننده امنیت و استقلال یک کشور دانست و تاکید کرد: امنیت و استقلال هر کشوری بیش از هرچیز در گروی توسعه علمی است، برای دست‌یابی به توسعه علمی، اصل پژوهش‌محوری و علم‌محوری نباید فراموش شود اما با توجه به محدودیت اعتبارات پژوهشی هر دستگاه، مطلوب، تمرکز این فعالیت‌ها در دانشگاه و همراهی و همکاری و تعامل همه دستگاه‌ها است.
ارشاد دستیابی به توسعه پایدار و متوازن را دغدغه‌ای ملی برشمرد و تاکید کرد: توسعه متوازن اتفاق نمی‌افتد مگر مبتنی بر علم، امروزه در تمام جهان، منابع انسانی مهمترین سرمایه محسوب می‌شود زیرا علی‌رغم پیشرفت‌های تکنولوژیک، زمینه استفاده از تکنولوژی زمانی مقدور است که نیروی انسانی توانمند وجود داشته باشد، دانشگاه‌ها هم مراکز تامین و تولید نیروی توانمند تخصصی به شمار می‌روند.
سرپرست دانشگاه شیراز، هدف‌مند کردن پژوهش را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به محدودیت‌های اعتباری، باید پژوهش‌ها را جهت‌دهی و هدف‌مند کرد تا با برنامه‌ریزی و در قالب یک زمان‌بندی مناسب، به اهداف مورد نیاز جامعه، جامه عمل پوشاند، دانشگاه شیراز توان این را دارد که متولی پژوهش در سطح شیراز و فارس باشد.
وی سهم بخش غیردولتی در پژوهش را بسیار ناچیز دانست و لزوم ارتقا این سهم را یادآور و متذکر شد: ابتدا باید نیازهای بخش خصوصی متناسب با انتظارات، برآورده شود.
ارشاد، بالا بودن کیفیت آموزش و پژوهش را محور تمام فعالیت‌های دانشگاه شیراز دانست و با یادآوری جایگاه دانشگاه شیراز در کشور و جهان، تلاش برای ارتقا این کیفیت را متذکر شد و گفت: علم امروز زبان مشترک همه ملت‌ها و دولت‌ها است، علم زمینه درک متقابل را فراهم می‌کند و می‌توان با زبان علم به روابطی منطقی و پایدار دست‌یافت.
وی از آمادگی دانشگاه شیراز برای مشارکت در ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان خبر داد و گفت: دانشگاه حلقه اتصال مراکز صنعتی، فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی با شرکت‌های دانش‌بنیان بوده و می‌تواند بسترها را برای اشتغالزایی بهتر نیروی انسانی کارآمد فراهم کند.
ارشاد با تاکید بر اعتدال به عنوان مشی غالب کشور، گفت: بهترین راه برای رعایت اعتدال، قانونگرایی است، البته در کنار قانون‌گرایی باید برنامه‌ریزی، نظم در امور هم باشد تا عدالت محوری ملاک شده و در عمل دنبال شود.
سرپرست دانشگاه شیراز همچنین با اشاره به آماری از وضعیت کنونی این دانشگاه به‌عنوان دومین دانشگاه جامع کشور، پس از تهران، گفت: هم‌اینک 400 گرایش در این دانشگاه وجود دارد که 80 درصد تحصیلات آن تکمیلی است، به‌طوریکه 90 گرایش کارشناسی‌ارشد و 130 گرایش مربوط به دکتری است.
ارشاد گفت: دانشگاه شیراز 15 دانشکده دارد و تعداد اعضای هیات علمی آن 650 نفر است که 10 نفر آنان از چهره‌های ماندگار هستند و 12 پژوهشگر کشوری و 14 استاد نمونه و 22 نفر برگزیده جشنواره‌ها.
سرپرست دانشگاه شیراز با بیان اینکه هم‌اینک 6 پژوهشکده و 20 مرکز پژوهشی در این دانشگاه فعالیت دارد، از وجود 10 کتابخانه بزرگ در این مرکز آموزش عالی خبرداد و گفت: یکی از افتخارات دانشگاه شیراز، حضور 7 دانشمند جهان اسلام در میان اعضای هیات علمی آن است.
ارشاد گفت: هم‌اینک 15 مجله علمی در دانشگاه شیراز فعال است که 5 مجله از آنها، آی اس آی، است و حدود 100 نشریه دانشجویی نیز در این دانشگاه فعالیت می‌کند.
سرپرست دانشگاه شیراز گفت: این دانشگاه نظارت بر 162 دانشگاه و مرکز علمی در سطح استان فارس را نیز عهده‌دار است.

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲