اخبار / دانشگاهی / طرح شناسایی یک ژن جدید در سلول‌های سرطانی لوله گوارش ارائه شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

طرح شناسایی یک ژن جدید در سلول‌های سرطانی لوله گوارش ارائه شد

طرح شناسایی یک ژن جدید در سلول‌های سرطانی لوله گوارش از سوی محقق دانشگاه تربیت مدرس در جشنواره بین‌المللی رویان ارائه و برگزیده شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، ملک حسین اسدی محقق بخش پزشکی مولکولی دانشگاه تربیت مدرس موفق به شناسایی یک ژن جدید در سلول‌های سرطانی لوله گوارش شد.
بر اساس این گزارش، این محقق کشورمان طرح خود را به جشنواره بین‌المللی رویان ارائه کرده و به عنوان یکی از برگزیدگان داخلی انتخاب شد. در این پژوهش، یک ژن نشانگر جدید برای سلول‌های سرطانی لوله گوارش کشف شده است. این ژن نشانگر OCT4B1 نام گرفته است و مشخص شده که مسئول نامیرایی در سلول‌های سرطانی است.
البته ژن OCT4 از ژن‌های مهم شناخته شده مسئول پرتوانی در سلول‌های بنیادی است که سال‌هاست کشف شده است. اما این ورژن جدید از ژن (OCT4B1) برای اولین بار است که گزارش می‌شود. همچنین، در این پژوهش پس از سرکوب این ژن، سلول‌های سرطانی مرگ و میر را آغاز کردند.
این کشف مهم علاوه بر ارائه یک مولکول نشانگر جدید برای شناسایی زودهنگام سلول‌های سرطانی لوله گوارش، می‌تواند در القاء مرگ و میر در سلول‌های بنیادی سرطانی و درمان این بیماری بسیار با اهمیت باشد.

تاریخ خبر شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲