اخبار / دانشگاهی / شرایط جدید موافقت با ایجاد دوره دکترای تخصصی اعلام شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

شرایط جدید موافقت با ایجاد دوره دکترای تخصصی اعلام شد

<>به گزارش خبرنگار مهر، جزئیات آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکترای تخصصی که اخیراً توسط معاونت آموزشی وزارت علوم به دانشگاه‌ها ابلاغ شده بود، اعلام شد.

<>این آئین نامه با استناد به اهداف کلان بخش آموزش عالی قانون برنامه ششم توسعه، تحقق راهبرد هشتم نقشه جامع علمی کشور و در راستای اجرای سند آمایش آموزش عالی از جمله بند ۶ سیاست‌ها و ضوابط اجرایی آمایش، آئین نامه راه اندازی و ارزشیابی دوره‌های دکترای تخصصی، تدوین و در سطح تمام زیر نظام‌های آموزش عالی که به نحوی مسئول پذیرش، آموزش و توانمندسازی دانشجویان دوره دکتری تخصصی هستند، به اجرا گذاشته می‌شود.

<>هدف اصلی آئین نامه کمک به ساماندهی دوره تحصیلی «دکتری تخصصی» و ارتقای کیفیت تحصیل از طریق دستیابی به موارد زیر است:

<>متوازن سازی ظرفیت پذیرش دانشجو، متناسب با نیازهای جامعه و تقاضای بازار کار

<>ارتقای دانشگاه‌های مستعد کشور به سطح استاندارد دانشگاه‌های تراز جهانی

<>کمک به برقراری پیوند مناسب و هم افزایی میان نظام آموزش و نظام پژوهش

<>متناسب سازی توسعه رشته‌ها و ظرفیت پذیرش دانشجو با مأموریت هر مؤسسه

<>بهبود فرآیند تحصیل در «دوره تحصیلی دکتری تخصصی» بر اساس استانداردهای جهانی آموزش

<>

<>شرایط موافقت با ایجاد دوره دکترای تخصصی

<>بر اساس این آئین نامه، برای راه اندازی دوره دکترای تخصصی در هر یک از مؤسسات آموزش عالی کشور، دارا بودن شرایط زیر الزامی است:

<>داشتن برنامه درسی مصوب و زیرساخت‌های لازم (حسب مورد؛ تجهیزات آزمایشگاهی، کتاب‌خانه و امکان دسترسی به پایگاه‌های علمی و…)

<>هیئت علمی تمام وقت (حداقل ۱ نفر استاد تمام؛ ۲ نفر دانشیار؛ ۳ نفر استادیار) با سوابق علمی و تحقیقاتی مرتبط با رشته مورد درخواست

<>سابقه حداقل ۵ دوره دانش آموختگی دوره کارشناسی ارشد در حوزه مرتبط با رشته مورد درخواست

<>انطباق درخواست دکترای تخصصی با برنامه راهبردی، مأموریت و جایگاه مؤسسه در نظام ملی سطح بندی

<>دارا بودن پیوست اشتغال پذیری به منظور توجیه ضرورت راه اندازی دوره دکترای تخصصی

<>

<>اخذ مجوز راه اندازی دوره دکترای تخصصی در زیر نظام‌ها

<>در تمام زیر نظام‌ها، راه اندازی دوره دکترای تخصصی در صورت احراز شرایط به صورت زیر انجام می‌شود:

<>مؤسسات سطح ۱ دولتی (به استثنا پردیس‌های وابسته) با تأیید شورای مؤسسه، اقدام و نتیجه را برای ارسال به موقع به سازمان سنجش آموزش کشور به معاونت آموزشی اعلام کنند.

<>مؤسسات سطح ۲ و ۳ دولتی، دانشگاه آزاد اسلامی، مؤسسات غیردولتی و پردیس‌های دانشگاهی؛ درخواست خود را برای تصویب در شورا، حداکثر تا پایان شهریور هر سال به معاونت آموزشی وزارت ارسال کنند.

<>درخواست راه اندازی دوره دکترای تخصصی در دانشگاه پیام نور، مؤسسات وابسته به دستگاه‌های اجرایی، پژوهشگاه‌ها و نیز راه اندازی دوره مشترک در دانشگاه‌های دارای مأموریت بین‌المللی حسب مورد و بر اساس ضوابط مصوب و متناسب با سیاست‌های آمایشی وزارت، بررسی خواهند شد. سایر مؤسسات، مجاز به راه اندازی دوره دکترای تخصصی نیستند.

<>

<>ممنوعیت راه اندازی دوره دکترای تخصصی به شیوه مجازی در تمام زیر نظام‌ها

<>راه اندازی دوره دکترای تخصصی به شیوه مجازی در تمام زیر نظام‌ها ممنوع است.

<>ارزشیابی کیفیت اجرای دوره‌ها در تمام زیر نظام‌ها و در تمام سطوح رتبه بندی دانشگاهی بر اساس شیوه نامه ابلاغی معاونت آموزشی، انجام خواهد شد.

<>

<>اختصاص بخشی از ظرفیت سالانه پذیرش دانشجوی دوره دکتری به پروژه‌های تقاضا محور

<>مؤسسه آموزش عالی باید در تعیین ظرفیت پذیرش دانشجوی دکتری، به گونه‌ای برنامه‌ریزی کند که بخشی از ظرفیت سالانه خود را منحصراً به پروژه‌های تقاضامحور اختصاص داده و در تعیین موضوعات رساله دوره، نیازهای مرتبط با دستگاه‌های اجرایی و ضرورت‌های اجتماعی را در اولویت قرار دهد.

<>بر اساس اعلام معاونت آموزشی وزارت علوم این آئین نامه از سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در تمام دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور لازم‌الاجرا است و سایر آئین نامه‌ها و مقررات مرتبط و موازی با مفاد این آئین نامه لغو می‌شود.

<>

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر سه شنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۸