اخبار / دانشگاهی / سیاست های سنجش و پذیرش دانشجو ظرف ۳ ماه آینده تصویب می شود به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

سیاست های سنجش و پذیرش دانشجو ظرف ۳ ماه آینده تصویب می شود

به گزارش خبرنگار مهر، جلسه یکصد و بیست و هفتم شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور عصر امروز با حضور اعضا برگزار شد.
<>منصور کبگانیان دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور با ارائه گزارشی از جلسه مذکور گفت: در ابتدای جلسه از سردار شهید قاسم سلیمانی و شهادت پرافتخار وی و تشییع میلیونی مردم ایران و همه کشورهای جهان اسلام یاد شد و این تقدیری از حضور میلیونی مردم در این مراسم بود.

<>قائم مقام ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در ادامه جلسه موضوع زیست فناوری و گزارشی که در این خصوص در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شده بود مطرح شد در این زمینه مصوباتی است که در حضور رؤسای قوا و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی باید به تصویب برسد. این مصوبات درباره رشد حوزه زیست فناوری و بیوتکنولوژی و تسریع آن در کشور است.

<>کبگانیان ادامه داد: مهمترین این سه مصوبه مکلف کردن شورای عالی انقلاب فرهنگی برای تدوین و تصویب سند زیست فناوری بود. چون مصوبه تشکیل ستاد زیست فناوری را از قبل داشتیم ولی سندی در این خصوص نهایی نشده بود که در این جلسه مطرح شد و ما آن را به صحن شورا ارسال می‌کنیم تا هفته آینده در دستور کار شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفته و به تصویب برسد.

<>وی به محور بعدی این جلسه اشاره کرد و افزود: محور بعدی آسیب شناسی و شناخت عوامل راهبردی برای پیشرفت علم و فناوری است که این موضوع در دو جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعداد زیادی جلسات دبیرخانه (شورای عالی انقلاب فرهنگی) و جلسات ستاد نقشه جامع علمی کشور مطرح شده بود تعداد این عوامل شاید به بیش از ۱۰ محور می‌رسید و همه نظراتی بود که توسط صاحب نظران، رؤسای دانشگاه‌ها، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در جلسات متعدد مطرح شده بود و لازم بود به شکل مصوباتی مدیریت شود.

<>وی افزود: یکی از این محورهایی که تصویب شد و ما آن را به مرحله نهایی و ابلاغ توسط ریاست شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌رسانیم، مأموریت گرا شدن تمام زیرنظام های آموزش عالی بود این موضوع چیزی است که در همه بخش‌های آموزش عالی اثر دارد.

<>کبگانیان افزود: به عنوان مثال دانشگاه آزاد، دانشگاه‌های برتر و دانشگاه پیام نور باید همه دارای مأموریت مشخصی باشند. این زیرنظام ها در ابتدای تشکیل هر کدام ماموریت‌هایی داشته اند ولی همه به صورت ابتدایی بوده است و قرار شد مامریت گرا شدن زیر نظام‌های آموزش عالی توسط وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیگیری شده و این دو وزارتخانه در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه بدهند.

<>وی در خصوص اینکه آیا این مأموریت گرا شدن زیر نظام‌ها همانی است که در سند آمایش آموزش عالی مطرح شده است گفت: در سند آمایش آموزش عالی، کلیات آن ذکر شده است ولی ما آن را مشخص‌تر کردیم و حتی برای آن، زمان نیز مشخص کردیم که طی شش ماه آینده باید ارائه شود.

<>دبیر ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور ادامه داد: همچنین موضوع رتبه بندی و اعتبارسنجی مؤسسات آموزش عالی مطرح شد که در حال حاضر به صورت پراکنده توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت انجام می‌شود که باید هماهنگ انجام شود و این رتبه بندی به صورت ملی باشد که قرار شد دستگاه‌های مربوطه در این زمینه پیشنهادات خود را ارائه دهند تا در ستاد نقشه جامع علمی کشور به تصویب برسد.

<>کبگانیان گفت: بحث دیگری که مطرح شد بحث سنجش و پذیرش بود که برای این موضوع سه ماه فرصت داده شد که ستاد نقشه جامع علمی کشور سیاست‌های این بخش را مدون و مصوب کند و بعد از آن برنامه‌های این موضوع توسط وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، دانشگاه آزاد و حتی آموزش و پرورش که همه از اعضای شورای سنجش کشور هستند پیشنهاد، تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود.

<>وی گفت: محور آخری که از جلسات قبل جا مانده بود سند توسعه دانش بنیان استان بوشهر بود که همه محورهای آن به تصویب رسیده بود ولی بند راهبردها که بسیار مفصل بود هنوز به تصویب نرسیده بود.

<>کبگانیان ادامه داد: این استان سواحل طولانی دریایی داشته و مخازن نفت و گاز دارد و باید به این بند به صورت مفصل رسیدگی می‌شد. یک هفته فرصت داده شده بود که پیشنهادات خود را ارائه کنند. همه این پیشنهادات ارائه شد. دو پیشنهاد بسیار مفصل بود. ما از اعضای جلسه وکالت گرفتیم در طول چند روز آینده این دو پیشنهاد را وارد سند کنیم و این سند نهایی و تصویب شد.

<>وی درباره اجرایی شدن این سند گفت: یک شورای سیاستگذاری برای هر سند در استان‌ها طراحی شده است که نماینده ولی فقیه به عنوان ناظر و مشاور سیاست گذاری به شورای عالی انقلاب فرهنگی، استاندار و مسئولان استان و بخش خصوصی و فرهنگی استان نیز در آن ستاد هستند. آن ستاد مسئولیت اجرا را دارد و شورا بیشتر نظارت و گزارش گیری می‌کند.

<>وی ادامه داد: درباره سند توسعه دانش بنیان تاکنون با ۱۰ استان هماهنگ شده است. با سازمان مدیریت نیز برای ردیف بودجه این استان‌ها هماهنگی شده، شورای عتف کمک خوبی کرده و در ۹ استان دیگر نیز در حال انجام است که اگر آماده شود سریع‌تر تصویب می‌شود.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۸