اخبار / دانشگاهی / ساخت نانو ذرات مغناطیسی به منظور درمان حرارتی سرطان سینه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ساخت نانو ذرات مغناطیسی به منظور درمان حرارتی سرطان سینه

پژوهشگران دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر نوعی نانو ذرات مغناطیسی بارگذاری شده با ذرات طلا و اسید فولیک در مقیاس آزمایشگاهی ساختند که می‌توان از آن برای درمان حرارتی سلول‌های سرطان سینه استفاده کرد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، مریم تاج آبادی مجری طرح «ساخت نانوذرات مغناطیسی به منظور درمان حرارتی سرطان سینه»، حرارت دادن به سلول‌های سرطانی تا محدوده 42 درجه را یکی از راه‌های از بین بردن سلول‌های سرطانی ذکر کرد و گفت: در این نوع درمان، نانوذرات مغناطیسی به شکل تزریقی وارد ورید بیمار شده و با استفاده از میدان مغناطیسی خارجی به محل سلول‌های هدف هدایت می‌شود.
وی افزود: در مرحله بعد نانوذرات به علت داشتن اسید فولیک جذب سلول‌های سرطانی شده و با تاباندن طول موج معینی از پرتوی لیزر، ذرات طلا گرم شده و دمای خود را به محیط سلولی اطراف انتقال داده و این امر منجر به گرم شدن و مرگ سلول‌های سرطانی می‌شود.
پژوهشگر طرح، اهمیت این پژوهش را در ساخت نانوذرات حاملی ذکر کرد که می‌توانند همزمان عملکرد نانوذرات طلا، اسید فولیک و همچنین ماده مغناطیسی را با خود به همراه داشته باشد.
وی افزود:‌ حمل همزمان این مواد است که می‌تواند ضمن ایجاد امکان هدایت مغناطیسی، سبب الحاق آن به سلول سرطانی و در مرحله بعد گرم شدن و انهدام سلول‌های بدخیم شود.
تاج آبادی بیان کرد: با اثبات موفقیت این ذرات در حمل مواد، جذب سلولی و در نهایت واکنش مناسب به پرتوی لیزر در مرحله in-vitro در حال بررسی سازگاری زیستی این ساختار در مدل‌های حیوانی هستیم.
شایان ذکر است، این پروژه به راهنمایی محمد عترتی خسرو شاهی و شاهین بنکدار انجام شده است.

تاریخ خبر سه شنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۲