اخبار / دانشگاهی / ساخت سیستم صنعتی میکروب زدایی موادغذایی با پلاسمای سرد اتمسفری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

ساخت سیستم صنعتی میکروب زدایی موادغذایی با پلاسمای سرد اتمسفری

محقق واحد علوم و تحقیقات موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی میکروب زدایی موادغذایی با پلاسمای سرد اتمسفری شد.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، محقق واحد علوم و تحقیقات برای نخستین بار در جهان موفق به طراحی و ساخت سیستم صنعتی میکروب زدایی موادغذایی با پلاسمای سرد اتمسفری در مرکز فیزیک پلاسمای این واحد دانشگاهی شد.
بر اساس این گزارش، حامد نیکمرام کارشناس ارشد صنایع غذایی و پژوهشگر مرکز فیزیک پلاسمای این واحد گفت: آلودگی میکروبی سبب فساد و افت کیفیت مواد غذایی و آلودگی قارچی مواد غذایی سبب به وجود آمدن سمی بنام آفلاتوکسین می‌شود.
وی ادامه داد: آلودگی طیف گسترده‌ای از محصولات غذایی به آفلاتوکسین‌ها، امروزه به عنوان یک معضل اقتصادی و تهدید جدی برای سلامت بشر در دنیا شناخته شده است. حد مجاز و استاندارد سم آفلاتوکسین یکی از شاخص‌های امکان صدور موادغذایی در تمام دنیا بوده و امروزه چه بسیار محموله‌هایی که به دلیل بالا بودن میزان سم آفلاتوکسین از حد مجاز، مجوز ورود به بازارهای جهانی را به دست نمی‌آورند.
نیکمرام ادامه داد: غلات و دانه‌های روغنی و آجیلی از مستعدترین محصولات برای آلودگی و به عنوان مناسب‌ترین بستر طبیعی برای قارچ‌های آفلاتوکسین‌زا به شمار می‌روند.
وی تصریح کرد: روش‌های موجود برای کاهش بار میکروبی مواد غذایی سبب کاهش شدید ارزش غذایی و تغییر خصوصیات فیزیکی و عطر و طعم موادغذایی می‌شوند، همچنین کارایی این روش‌ها نسبت به هزینه مصرف شده برای انجام این فرآیندها ناچیز بوده و علاوه بر نداشتن صرفه اقتصادی و افزایش قیمت تمام شده، سبب کاهش ارزش تغذیه‌ای می شوند و آثار نامطلوب و موادشیمیایی زیان باری برجای می‌گذارند.
پژوهشگر مرکز فیزیک پلاسما واحد علوم و تحقیقات گفت: ارائه روشی نوین برای استریل کردن این قبیل موادغذایی به طوریکه علاوه بر استریل کردن بر ارزش غذایی محصول تاثیری نگذارد از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی تاکید کرد: در این پروژه به طراحی و ساخت دستگاه میکروب زدایی مواد غذایی با استفاده از پلاسمای سرد اتمسفری با تکنولوژی منحصر به فرد و مناسب برای استریل کردن طیف گسترده‌ای از مواد غذایی صادراتی که بتواند بدون آسیب به ارزش غذایی، میکروارگانیسم‌ها را به نحو تاثیرگذاری از بین ببرد پرداخته شده است.
نیکمرام گفت: از خصوصیات بارز این دستگاه می‌توان به غیرحرارتی بودن آن، عدم استفاده از مواد شیمیایی و قابلیت استریل کردن انواع مواد غذایی از قبیل پسته، بادام، فندق، آجیل، خشکبار، غلات، حبوبات، دانه‌های روغنی، زعفران و انواع پودرها و ادویه جات بدون اینکه به رنگ، عطر، طعم و خصوصیات تغذیه‌ای مواد غذایی تاثیر داشته باشد، اشاره کرد.
وی افزود: از دیگر خصوصیات ممتاز این دستگاه، استرلیزاسیون به روش پیوسته است که علاوه بر بالابردن دقت و سرعت بخشیدن به فرآیند، سبب صنعتی بودن دستگاه می‌شود.
این محقق واحد علوم و تحقیقات تصریح کرد: این دستگاه هیچگونه مشابه داخلی و خارجی ندارد و برای نخستین بار در مرکز تحقیقات فیزیک پلاسمای واحد علوم و تحقیقات به سرپرستی محمود قرآن نویس و با به کارگیری دستگاه‌های فوق حرفه‌ای و پیشرفته ساخته شده در این مرکز، به انجام رسیده است.
نیکمرام ادامه داد: این دستگاه به ثبت داخلی رسیده است و موفق به اخذ تائیدیه علمی شده است، همچنین مراحل ثبت بین المللی این دستگاه از طریق مراجع ذیربط در حال انجام است.

تاریخ خبر شنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۲