اخبار / دانشگاهی / زمان توزیع کارت داوطلبان آزمون دکتری اعلام شد به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

زمان توزیع کارت داوطلبان آزمون دکتری اعلام شد

<>کارت ورود به جلسه آزمون دکتری تخصصی (PHD) دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سال ۱۴۰۱ طی روزهای سوم تا پنجم اسفند ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد و این آزمون نیز روز جمعه ششم اسفند با حضور بیش از ۱۸۶ هزار داوطلب برگزار خواهد شد.

<>به گزارش ایسنا، نتایج اولیه آزمون دکتری ۱۴۰۱ دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دهه اول شهریور ماه سال آینده به صورت کارنامه منتشر می شود و انتخاب رشته اینترنتی داوطلبان مجاز از نیمه اول شهریور آغاز خواهد شد و در نهایت نتایج نهایی آزمون دکتری تا پایان نیمه اول شهریور ماه اعلام خواهد شد.

<> بر اساس قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور پذیرش دانشجو در مقطع دکتری و دستیاری رشته‌های گروه دامپزشکی شامل دو مرحله هست که هر کدام از مراحل مطابق شیوه‌نامه اجرایی آزمون انجام می‌گیرد.

<>بر این اساس مرحله اول آزمون متمرکز است که توسط سازمان سنجش آموزش کشور انجام می‌گیرد و پس از برگزاری آزمون کارنامه‌ای شامل نمرات خام، نمرات کل و ... در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد که متقاضیان مجاز به انتخاب رشته بر اساس آن نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده و بر اساس کد رشته محل‌های انتخابی و حد نصاب نمره سنجش عمومی (آزمون متمرکز) که با هماهنگی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی پذیرنده تعیین می‌شوند، با توجه به سهمیه متقاضی به کدرشته محل‌های حائز حد نصاب معرفی خواهند شد.

<>طبق قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی مصوب ۱۸ اسفند ۹۴ مجلس و مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو در دوره‌های تحصیلات تکمیلی، سنجش و پذیرش در مقطع دکتری ناپیوسته بر اساس هر یک از شیوه‌های آموزشی، پژوهشی و پژوهش محور انجام می‌گیرد.

<>بر این اساس، در آزمون متمرکز شیوه آموزشی پژوهشی ۵۰ درصد و پژوهش محور ۳۰ درصد و همچنین سوابق آموزشی پژوهشی و فناوری در شیوه آموزشی پژوهشی ۲۰ درصد و پژوهش محور ۲۰ درصد در مصاحبه علمی و سنجش عملی شیوه آموزشی پژوهشی ۳۰ درصد و پژوهش محور نیز ۳۰ درصد و در نهایت تهیه طرح واره نیز ۲۰ درصد سهم پذیرش را شامل می‌شود. همچنین اجرای مرحله اول آزمون متمرکز توسط سازمان سنجش کشور و تخصیص امتیاز مربوط به سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری، مصاحبه علمی و ... توسط دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی پذیرنده دانشجو انجام خواهد شد.

<>در نهایت پذیرش نهایی از بین متقاضیان معرفی شده به دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی بر اساس نتیجه سنجش عمومی و نتیجه مصاحبه دانشگاه‌ها، بررسی مدارک یا هر روش دیگر مطابق آئین‌نامه‌های مربوط، اولویت کد رشته محل‌های انتخابی و ظرفیت اعلام شده و سهمیه متقاضی صورت خواهد گرفت. در نهایت گزینش نهایی آزمون بر اساس معیارهای فوق انجام می‌گیرد.

<>همچنین نمره مصاحبه شامل ارزیابی سوابق آموزشی، پژوهشی، فناوری و مصاحبه علمی و سنجش عملی بر اساس شیوه‌نامه ابلاغی که از سوی سازمان سنجش دانشگاه‌ها ارسال می‌شود، صورت خواهد گرفت و دانشگاه‌ها برای همه افراد معرفی شده نمره‌ای مطابق با شیوه‌نامه مذکور تعیین کرده و گزینش نهایی به این سازمان ارسال می‌شود.

<>بر اساس مصوبه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی می‌توانند با توجه به نمرات متقاضیان و نظر گروه‌های آموزشی حد نصاب برای متقاضیان را تعیین و به سازمان سنجش ارسال کنند.

<>همچنین دانشگاه‌ها مجاز به برگزاری آزمون کتبی و شفاهی از متقاضیان معرفی شده برای مرحله دوم، هستند که نمره این آزمون در مقدار نمره مصاحبه علمی و سنجش عملی لحاظ می‌شود.


<>دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیــه رشتــه های دکتری
و سایر مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

<>

تاریخ خبر شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۰