اخبار / دانشگاهی / رونمایی از نخستین دستگاه محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای ساخت کشور به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

رونمایی از نخستین دستگاه محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای ساخت کشور

خستین دستگاه محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای با فناوری کاملا بومی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس، نخستین دستگاه محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای با عنوان توکامک البرز و با فناوری کاملا بومی صبح امروز با حضور رئیس دانشکده فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در این دانشگاه رونمایی شد.
بر اساس این گزارش رضا امراللهی رئیس دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه صنعتی امیرکبیر در رابطه با توکامک البرز نخستین دستگاه محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای، گفت: این دستگاه نخستین دستگاهی است که با فناوری کاملا بومی برای محصورسازی پلاسمای گداخته هسته‌ای در کشور ایجاد شده است.
وی افزود: توکامک البرز با شعاع اصلی 45 صدم متر و شعاع فرعی 15 صدم متر و نسبت منظر 3 با همکاری دانشگاه امیرکبیر و سازمان نوسازی و گسترش صنایع ایران در حال تکمیل است.
رئیس پژوهشکده پرتوفرآیند دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: این دستگاه شامل بانک خازنی به ظرفیت 70 میلی فاراد و ولتاژ شارژ 3 کیلو ولت و جریان 17 کیلو آمپر است که برای تولید میدان چنبره‌ای حدود 7دهم تسلا از160 دور پیچه مسی استفاده می‌شود.
به گفته امراللهی تمام فازهای طراحی، شبیه‌سازی و فاز عملی مربوط به ساخت و تجهیز این دستگاه از سوی دانشجویان دوره تحصیلات تکمیلی دانشکده مهندسی انرژی و فیزیک دانشگاه امیرکبیر اجرا شده است که در حال حاضر حدود 80 درصد پیشرفت فیزیکی را در این طرح شاهد هستیم.
مدیر اجرایی این پروژه اظهار داشت: امیدواریم در 20 سال آینده بتوانیم از گداخت برق تولید کنیم، زیرا برای تولید برق از گداخت مشکلات صنعتی وجود دارد که باید حل شود.
وی گفت: در فاز بعدی این پروژه به سمت تبدیل انرژی می‌رویم.
به گفته امراللهی برای اجرای این پروژه دو سال کار عملی صورت گرفته است.

تاریخ خبر چهارشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۲