اخبار / دکتری / روش برگزاري آزمون نيمه متمرکز دکترا به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

روش برگزاري آزمون نيمه متمرکز دکترا

معاون آموزشي وزارت علوم با تشريح فرآيند برگزاي آزمون نيمه متمرکز دکتري گفت: آيين نامه برگزاري اين آزمون تا سه هفته آينده ابلاغ مي شود. معاون آموزشي وزارت علوم با تشريح فرآيند برگزاي آزمون نيمه متمرکز دکتري گفت: آيين نامه برگزاري اين آزمون تا سه هفته آينده ابلاغ مي شود.

به گزارش سرويس صنفي آموزشي ايسنا، دکتر حسين نادري منش در تشريح روند شکل گيري آزمونهاي سراسري در کشور گفت: در گذشته تعداد دانشگاهها کم بود و تعداد خيلي کمي ازافراد از آموزش و پرورش فارغ التحصيل مي‌شدند وداوطلب ورود به دانشگاهها بودند، لذا هردانشگاهي با روش خاصي دانشجويان جديد را پذيرش مي کرد ولي وقتي تعداد دانشگاه‌ها زيادتر شد و آزمونهاي متعدد در دانشگاههاي مختلف اجرا شد به سمت غربالگري عمومي و تاسيس سازمان سنجش پيش رفتيم و آزمون سراسري شکل گرفت همين فرآيند اوايل دهه 70 براي کارشناسي ارشد اتفاق افتاد الان هم در مقطع دکترا با چنين روندي مواجه هستيم و تعداد دواطلبان ورود به مقطع دکتري افزايش زيادي پيدا کرده است.

وي افزود :هم اکنون روش جذب دانشجوي دکترا در دانشگاههاي کشور بدين شکل است که نخست دانشجويان از طريق زبان عمومي يا تافل غربال مي شوند سپس از طريق آزمون کتبي تعداد ديگري غربال مي شوند نهايتاً دوسه برابر ظرفيت نهايي وارد مرحله مصاحبه مي شوند که گروهها براساس انطباق موضوع وعلاقمندي استاد و دانشجو گزينش نهايي را انجام مي دهند .

معاون آموزشي وزارت علوم اظهاركرد: دانشجويان در سالهاي اخير در نظرخواهي‌هايي که صورت گرفت گله جدي داشتند که فرصت ندارند در آزمونهاي مختلف دانشگاهها که عموماً همزمان برگزار مي شود شرکت نمايند و از طراحي و استاندارد نبودن سوالات شکايت داشتند، همچنين برگزاري آزمون‌هاي متعدد هزينه زيادي را براي آموزش عالي کشور درپي داشت ضمناً معمولاً افراد گله داشتند که فقط دانشجويان کارشناسي ارشد هردانشگاهي در آزمون دکتراي آن دانشگاه پذيرش مي شوند در حالي که درغرب توصيه مي شود دانشجويان مقاطع بالاتر تحصيل خود را در دانشگاه‌هاي ديگر بگذرانند تا فرهنگ‌هاي مختلف را ببيند.

وي افزود :براي بررسي اين موضوع سال گذشته معاونين آموزشي دانشگاه‌هاي برتر دعوت شدند و مجموعه آنها اعتقاد داشتند که روش موجود نياز به اصلاح دارد و با توجه به اينکه امروزه در دنيا معمولاً آزمون‌هاي عمومي تافل يا جي آر اي از داوطلبان اخذ مي شود و غربالگري صورت مي گيرد در کشور ما هم اين روش با لحاظ کردن اولويت‌هاي کشور پيشنهاد شد که نمرات متقاضيان در اين آزمون تراز مي شود و افراد واجد شرايط بر طبق حد نصابي که دانشگاهها اعلام کرده‌اند به دانشگاه‌ها معرفي مي شوند.

نادري منش ادامه داد: بعد از کار کارشناسي خوبي که در حوزه معاونت آموزشي وزارت علوم و با مشارکت صاحبنظران صورت گرفت آيين نامه برگزاري آزمون دکترا به روش نيمه متمرکز تهيه شد که بزودي پس از تاييد شوراي گسترش آموزش عالي و تصويب وزير علوم، ابلاغ مي شود.

وي در تشريح روش جديد آزمون دکترا گفت: اين روش ماهيتاً نيمه متمرکز است، بطوريکه ابتدا داوطلبان براساس زبان خارجه يا درس تخصصي عام توسط سازمان سنجش ارزيابي مي شوند، سپس چند برابر ظرفيت نهايي پذيرش براساس علاقمندي دانشجويان به دانشگاه‌ها معرفي مي شوند و دانشگاه‌ها براساس مصاحبه و انطباق موضوع و توانايي، دانشجويان را انتخاب مي کنند.

معاون آموزشي وزارت علوم دربيان مزيت‌هاي روش جديد برگزاري آزمون دکترا تصريح كرد: ايجاد آرامش خاطر بيشتر براي متقاضيان، استاندارد و يکسان بودن سوالات، ايجاد شانس مساوي براي دانشجويان نقاط مختلف کشور، امکان برگزاري دوبار در سال و صرفه جويي در هزينه و نيرويي انساني از جمله مزاياي اين روش هستند.

وي در خصوص توسعه آموزش عالي کشور اظهار كرد: براساس سند چشم انداز بيست ساله، نقشه جامع علمي کشور و برنامه 5 ساله توسعه مي بايست تا پايان سال 1404 از ميان افراد در سن تحصيل دانشگاهي 60درصد افراد وارد دانشگاه شوند که تاپايان برنامه چهارم اين پوشش به 30رصد رسيد و در سه برنامه 5ساله بايد به پوشش 60درصد برسيم که 10درصد آن ظرفيت تحصيلات تکميلي است .

نادري منش با اشاره به اينكه در دنيا دو درصد دانشجويان در مقطع دکترا هستند، گفت: در کشور ما يک درصد جمعيت دانشجويي در مقطع دکترا هستند که با توسعه مقطع تحصيلات تکميلي در دانشگاه‌هاي برتر، برگزاري دوره‌هاي مشترک با دانشگاه‌هاي خارج و استفاده از توان متخصصين ايراني خارج از کشور ظرفيت اين مقطع را افزايش خواهيم داد.

معاون آموزشي وزارت علوم در خصوص نياز کشور به جذب اعضاي هيات علمي جديد در دانشگاه‌ها افزود: بر اساس طرح آمايش آموزش عالي و برنامه‌هاي وزارت علوم براي ارتقاي کيفت آموزشي به جذب 29000عضو هيات علمي در مجموعه آموزش عالي کشور نياز داريم.

وي ادامه داد: بعد از اينکه دانشگاه‌ها نياز خود را به جذب اعضاي هيات علمي در رشته‌هاي مختلف دانشگاهي اعلام کردند وزارت علوم براي جذب متقاضيان ورود به دانشگاه‌ها به عنوان عضو هيات علمي ، بورسيه و طرح سربازي فراخوان عمومي داد که تاکنون 20هزار نفر متقاضي، با ورود به سايت مرکز جذب فرم ثبت نام پرکرده‌اند.

نادري منش گفت: براساس اعلام متقاضيان جذب هيات علمي بانک اطلاعات خوبي از افراد متخصص علاقمند ورود به دانشگاه‌هاي کشور تهيه شده است که از ميان اين بانک افراد براساس علاقمندي و سوابق علمي و پژوهشي و براساس نياز دانشگاه‌ها و نيز در نظر گرفتن آمايش آموزش عالي به دانشگاه‌ها معرفي مي شوند و دانشگاه‌ها نيز با انجام مصاحبه يا بررسي‌هاي علمي بيشتر ازميان افراد معرفي شده عضو هيات علمي را جذب مي کنند.

تاریخ خبر جمعه ۲۶ شهریور ۱۳۸۹