اخبار / علمی، پژوهشی / رفع ابهامات در سیاست‌های اجرایی سنجش دانشجو- بررسی مشکلات حمایت از دانشجویان دکتری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

رفع ابهامات در سیاست‌های اجرایی سنجش دانشجو- بررسی مشکلات حمایت از دانشجویان دکتری

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از بررسی سیاست‌های اجرایی سنجش و پذیرش دانشجو و حمایت از دانشجویان دکتری خبر داد و گفت: سیاست‎های اجرایی سنجش دانشجو در بخش‌هایی ابهاماتی دارد که برای بررسی به کارگروه مشورتی ستاد ارجاع داده شد. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه سی و ششمین جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور در جمع خبرنگاران سیاست‌های مربوط به حمایت از دانشجویان دکتری را از موضوعات این جلسه نام برد و افزود: در این زمینه مصوبات و سیاست‌ها ابلاغ شده است ولی در وزارتخانه‌های علوم و بهداشت و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با آسیب‌هایی مواجه بودیم که این موارد در حال انعکاس است و امیدواریم در جلسه آینده نحوه حمایت از دانشجویان دوره دکتری به طور رسمی بررسی شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با تاکید بر ضرورت اجرای سیاست‌های ابلاغی در این زمینه، اضافه کرد: مشکلات عدم اجرای این سیاست‌ها بررسی می شود چراکه این سیاست‌ها مصوب و ابلاغ شده و باید اجرایی شود ولی اگر یکی از این نهادها به دلیل کمبود بودجه توانایی اجرای سیاست‌های حمایتی این دسته از دانشجویان را ندارد با همکاری مجلس شورای اسلامی و دولت از طریق قانون، مشکل بودجه را رفع خواهیم کرد. بررسی سیاست‌های سنجش و پذیرش دانشجو

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی از بررسی سیاست‌های اجرایی مربوط به سنجش آموزش عالی، کنکور و پذیرش دانشجو در آموزش عالی در این جلسه خبر داد و اظهار داشت: از آنجایی که موضوع سنجش و پذیرش دانشجو به شکلی در مجلس شورای اسلامی مطرح و لازم است تا جهت گیری‌ها و سیاست‌های نظام در ارتباط با این دو موضوع مهم یعنی سنجش و پذیرش در دانشگاه‌ها مشخص شود از این رو بنا نداشتیم تا در این زمینه اطلاع رسانی کنیم ولی خبر خوبی برای آیندگان داریم.

کبگانیان با بیان اینکه در کمیسیون‌های تخصصی بیش از 2 سال است در این زمینه مطالعاتی در دستور کار داریم، یاداور شد: در این جلسه با حضور مسئولان از دستگاه‌های دیربط سنجش آموزش عالی مورد بررسی قرار گرفت که مشاهده شد برخی از بندهای سیاست‌های مربوط به سنجش آموزش عالی شفاف است ولی در بخش‌های مربوط به نظام پذیرش و بخش‌های بندهای مختلف 15 گانه این سیاست‌ها ابهاماتی وجود داشت.

وی افزود: از این رو مقرر شد تا در جلسه آینده این ابهامات برطرف شود.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به اهمیت بحث سنجش آموزش عالی یادآور شد: سال‌ها است که با اصلاحات جزیی اشکالات اساسی آن رفع نشده است و هر دفعه سعی شده است تا با ایجاد تغییرات جزیی اقدام به رفع مشکلات سنجش آموزش عالی کنند ولی تصویب سیاست‌های آن سخت‌تر از سیاست‌های دیگری است که ما آن را تصویب کردیم.

کبگانیان در عین حال خاطر نشان کرد: این موضوع به کارگروه مشورتی ارجاع داده شد و در جلسه کارگروه تخصصی که مشاوران قوی و صاحب نظر حضور دارند مطالعه و مجددا به ستاد اجرایی نقشه ارائه شود.

رصد پیشرفت اجرای نقشه جامع علمی

کبگانیان یکی از موضوعات ثابت این جلسات را رصد پیشرفت اجرای نقشه جامع علمی کشور دانست و اضافه کرد: در این جلسات سیاست‌های اجرایی و یا اسناد ابلاغ شده در این زمینه  گام به گام رصد می‌شود تا میزان پیشرفت اجرای نقشه مورد بررسی قرار گیرد.

وی بررسی عملکرد دستگاه‌ها در زمینه اجرای این نقشه را از دیگر موارد بررسی ذکر کرد و گفت: در این زمینه اگر در برخی از اقدامات ملی و اسناد پیشرفت کند باشد و یا مانعی وجود دارد آسیب شناسی می‌شود و در مواردی که نیاز به ارائه کمکی برای رفع موانع باشد با همکاری دستگاه‌های اجرایی ارائه خواهد شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با اشاره به تولید نرم افزاری برای این منظور، خاطر نشان کرد: این بررسی‌ها بر اساس این نرم افزار گزارشی از پیشرفت اجرای نقشه جامع علمی کشور تهیه شده است که امیدواریم این گزارش را منتشر کنیم تا همه علاقه مندان به حوزه علم و فناوری بدانند که در کدام بخش‌ها نقشه جامع علمی کشور پیشرفت داشته است و در چه بخش‌هایی حرکت یا کند بوده و یا موانعی بوده که در حال آسیب شناسی هستیم.

تعیین 225 اقدام ملی

کبگانیان با بیان اینکه در نقشه جامع علمی کشور 224 اقدام ملی تا چشم انداز 1404 تعیین شده است، اظهار داشت: تا پایان چشم انداز حدود 11 سال فرصت داریم از این رو برای سال اول کمتراز 40 اقدام ملی تعیین شد.

وی با تاکید بر اینکه برای 60 درصد از این تعداد اقدام ملی اسناد ملی تهیه شده است، افزود:  تا انتهای چشم انداز به 50 تا 60 سند ملی نیاز داریم که برخی از حوزه‌ها چون هوا فضا و گیاهان دارویی و طب سنتی در اولویت قرار گرفتند. تعیین نقش شورای عتف و معاونت علمی در اقتصاد دانش بنیان کبگانیان اقتصاد مقاومتی را یکی از تاکیدات مقام معظم راهبری دانست و گفت: از این رو یک کمیته‌ اقتصاد دانش بنیان در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد چراکه که اعتقاد داریم اختراعات محققان کشور اگر بازاری نباشد معطل می‌مانند. وی نقشه جامع علمی کشور را پلی ارتباطی میان دانشگاه و صنعت توصیف کرد و یادآور شد: از این رو در این نقشه نگاشت نهادی خواهیم داشت که در آینده نزدیک  نهایی می‌شود و آن این است که نقش شورای علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت علوم به حوزه تولید علم و فناوری معطوف خواهد شد و نفش معاونت علمی و فناوری بیشتر به حوزه فناوری و صنعت دانش بنیان متمرکز می‌شوند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تاکید بر اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اختیارات و بودجه خوبی را از ریاست جمهوری در هر دوره می‌تواند دریافت کند، خاطر نشان کرد: مشکل جدی ما در زمینه ارتباط صنعت با دانشکاه وابستگی اقتصادی به نفت است و تا زمانی که تصور شود که می‌توان همه نیازها را از خارج خریداری کرد رشد علمی صورت نمی‌گیرد از این رو وظایف مفصلی را برای معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کردیم.

تاریخ خبر چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲