اخبار / دانشگاهی / راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد دیپلماسی علم و فناوری به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد دیپلماسی علم و فناوری

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم از راه‌اندازی رشته کارشناسی ارشد دیپلماسی علم و فناوری خبر داد.

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد روشن درباره تشکیل کمیته پسابرجام در حوزه علم و فناوری گفت: پس از تصویب برجام در مجلس شورای اسلامی، مقرر شد که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز نسبت به مسائل «پسا‌برجام» که با وظایف این وزارتخانه ارتباط مستقیم پیدا می‌کند، مطالعاتی را انجام دهد.

او افزود: پس از انجام مطالعات ابتدایی، وزیر علوم، نسبت به تاسیس کمیته پسابرجام در حوزه علم و فناوری با عضویت سه نفر از نمایندگان مجلس شورای اسلامی (دکتر محمد سلیمانی نماینده مردم تهران، حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصباحی‌مقدم نماینده مردم تهران و دکتر خان‌محمدی نماینده ابهر)، دکتر مضطرزاده رئیس سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، معاونان حقوقی و امور مجلس، آموزشی و پژوهش و فناوری وزارت علوم اقدام کردند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: در نخستین جلسه این کمیته مقرر شد بررسی برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) بین جمهوری اسلامی ایران و کشورهای 1+5، ارزیابی و روند اجرای آن بر فرآیند توسعه علم و فناوری در ایران مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر بررسی تطبیقی مفاد برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد و آثار آن بر فرآیند توسعه علم و فناوری کشور در یک تحقیق و پژوهش جداگانه‌ای انجام شود.

او افــزود: در دومین جلسه کمیته پسابرجام، معــاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم مکلف شد اقداماتی درباره جمــع‌آوری نیازمندی‌های تجهیزات‌ های‌‌تک دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌‌ها و مؤسسات آموزش عالی انجام دهد. زیرا، بر اساس اسناد بالادستی باید بر دانش و فناوری داخلی و ملی تکیه کنیم و براساس اقتصاد دانش‌بنیان تلاش کنیم تا آنجا که ممکن است به خودکفایی در زمینه‌های مختلف دست یابیم.

او به بند 6 ضمیمه شماره 4 برجام اشاره کرد و گفت: نکته‌ای که در مطالعات حقوقی باید مدنظر قرار گیرد این است که در بند 20-6 (1InfcIRc/254/rev.12/part)، کار گروه خرید پیش‌بینی شده که هر یک از دولت‌های گروه 1+5 و ایران در این کارگروه، مشارکت دارند و نماینده عالی اتحادیه اروپایی به عنوان هماهنگ کننده این کارگروه، انجام وظیفه می‌کند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم گفت: بر اساس موارد مندرج در این ضمیمه، مقرر شده که پس از دریافت یک طرح، همه اطلاعات مثبته ضروری آن ارسال شود و کارگروه خرید تا 30 روز کاری برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد طرح فرصت دارد. البته اعضای کارگروه ظرف مدت 20 روز کاری باید به هماهنگ‌کننده اطلاع دهند که طرح را تأیید یا رد می‌کنند و این کارگروه همچنین می‌تواند در صورتی که نیاز باشد 10 روز استمهال کند.

او افزود: در نهایت با تأیید رسمی تمام اعضای کارگروه، خرید انجام می‌شود یا در صورتی که این مدت 30 روزه کاری پایان گیرد و مخالفتی از سوی کسی ابراز نشود امکان خرید همواره مهیا است، یعنی 2 راهکار اعلام نظر مثبت و عدم اعلام نظر تا انقضای مهلت‌هایی که در این زمینه پیش‌بینی شده وجود دارد.

روشن گفت: برای اینکه کارها به تأخیر نیفتد و سفارش‌ها با تأخیر قابل ملاحظه‌ای مجوزش صادر نشود، کارگروه خرید، هر 3 هفته یک بار باید برای بررسی طرح‌ها تشکیل جلسه دهد.

او افزود: با توجه به ملاحظات علمی و فعالیت‌های شفاف، روشن و صلح‌آمیز که در دانشگاه‌های کشور مطرح است، امیدواریم هیچگاه با محدودیتی در این خریدها مواجه نشویم ولی در عین حال تلاش خواهیم کرد با انجام کاری بنیادین و ا ساسی به استقلال و خودکفایی در همه زمینه‌ها برسیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم با بیان اینکه حوزه هسته‌ای بسیار وسیع است و شامل علوم پایه، مهندسی و پزشکی ‌است گفت: با توجه به همکاری‌های گسترده هسته‌ای پیش‌بینی شده در برجام، لغو ممنوعیت‌ها، مقدمه‌ای بر توسعه بیشتر دانش‌های هسته‌‌ای صلح آمیز در کشور خواهد بود.او با اشاره به اینکه با اجرای توافق‌نامه برجام، گشایش‌های خوبی برای فعالیت‌های استادان وجود دارد افزود: تحریم‌‌های گذشته بخصوص تحریم‌های مالی و بانکی و به طور غیرمحسوس، تحریم‌های علمی، مانع اصلی تبادلات علمی ایران با جامعه جهانی بود و دانشگاه‌ها، مراکز پژوهشی و آزمایشگاه‌ها در این دوره بسیار متضرر شدند که امید است با اجرای برجام شاهد بروز چنین آسیب‌هایی در فعالیت‌های علمی اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها نباشیم.روشن گفت: بر اساس اعلام سازمان، در حال حاضر سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، این توانایی را دارد که گزارش پسابرجام را برای دستگاه‌ها و موسسات مختلف اعم از اینکه در مجموعه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بوده یا دستگاه‌های خارج از آن ارائه کند. البته لازم است برای اینکه بتوانند گزارش‌های پسابرجام را تهیه کنند، دستگاه متقاضی اطلاعات و آمار لازم در حوزه عملکردی را در اختیار سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران قرار دهد.

او افزود: هم اکنون 2 فعالیت به صورت موازی در سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در این حوزه پیش می‌رود. یکی از کارها، پذیرش دانشجویان پسا دکتری است که در مرکز پژوهش‌های سیاست‌گذاری و دیپلماسی علم و فناوری که وابسته به سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران است ۲ دانشجو پذیرش کرده که درباره موضوع تاثیر تحریم بر صنایع ایران و فرصت هایی که برجام به ایران می دهد درحال تحقیق و پژوهش هستند و امید است در صورت نیاز و درخواست، دانشجویان پسا دکترای بیشتری جذب شوند.

روشن گفت: به پیشنهاد سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران و همکاری وزارت امور خارجه، برنامه دوره کارشناسی ارشد دیپلماسی علم و فناوری به شورای گسترش آموزش عالی پیشنهاد شد و امید است با توجه به روندی که تصویب برنامه‌ها در شورای گسترش دارد، بتوانیم در سال تحصیلی 96-95 شاهد راه اندازی این رشته باشیم.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم افزود: برگزاری کنفرانس دیپلماسی علم و فناوری در منطقه غرب آسیا و منا یکی دیگر از برنامه‌ها است که ۲۸ الی ۳۰ تیر ۹۵ از سوی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران با همکاری وزارت امور خارجه برگزار می‌شود و با برگزاری این کنفرانس، طبیعی است که هم‌اندیشی مناسبی انجام می‌شود و راهکارهای مختلفی بر اساس اهداف وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پیش‌بینی خواهد شد.

او به ماموریت دیگر کمیته پسابرجام در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و افزود: تهیه و تدوین توصیه‌های سیاست‌گذاری پسا برجام در حوزه ملی، دستگاهی و منطقه‌ای برای وزارت علوم و دستگاه‌های وابسته نیز برعهده این کمیته است.

روشن در خاتمه با بیان اینکه دانشگاه‌های ما حدود 15 سال است نتوانسته‌اند بر اساس نیازهای خود، تجهیزات آزمایشگاهی خود را به دلایلی از جمله تحریم‌ها به روز کنند، در این فرصت پسابرجام، دولت و مجلس شورای اسلامی باید از گذشته کمک کنند اعتبارات مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی در زمینه تجهیز و نوسازی تجهیزات آزمایشگاهی به خوبی تأمین شود تا خللی در تولید علم در کشور بروز نکند. امید است در بودجه سال 95 با توجه به اینکه تجهیز آزمایشگاه‌ها سبب اشتغال‌زایی، استفاده بهینه از ظرفیت‌های داخلی و به کارگیری دانش فنی و در راستای اقتصاد مقاومتی دانش‌بنیان می‌شود، بتوانند کمک‌های خوبی به وزارت علوم داشته باشند.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3

تاریخ خبر سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴