اخبار / علمی، پژوهشی / راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت نشریات علمی در 7دانشگاه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت نشریات علمی در 7دانشگاه

پژوهشگران مرکز رشد فناوری دانشگاه صنعتی شریف سامانه یکپارچه مدیریت نشریات علمی را با نام "سیناوب" عرضه کردند و در حال حاضر علاوه بر دانشگاه شریف در 6 دانشگاه دیگر راه اندازی نیز شده است. به گزارش خبرگزاری مهر، این سامانه تمامی فرآیندهای لازم برای دریافت، ارزیابی و انتشار اینترنتی مقاله های علمی را اجرا می کند. فرآیندهای پیچیده اجرایی یکی از عوامل اصلی کاهش سرعت انتشار نشریه های علمی است که با استفاده از این سامانه به حداقل می‌رسد. علاوه بر این سامانه یکپارچه مدیریت نشریات علمی (سیناوب) می تواند مقاله های علمی نگاشته شده را در قالبی استاندارد دریافت کرده و پس از ارزیابی اولیه وارد مراحل داوری و ویرایش کند.
  مقاله بعد از ورود به سامانه توسط هیئت تحریریه نشریه بازبینی شده، از طریق سامانه به داور یا داوران مقاله ارسال می شود. داور نشریه هم می تواند در فرصت تعیین شده نظر خود را در قالبی استاندارد پیرامون علمی بودن مقاله درج کند. در صورت تایید داوران، مقاله به مراحل بعدی ارسال و در غیر این صورت برای انجام تغییرات پیشنهادی به نویسنده برگردانده می شود. تمامی این فرآیندها از درون صفحه های اختصاصی مدیریت سامانه قابل انجام است.
  سینا وب همخوانی کامل با نیازهای صفحات فارسی زبان دارد و افزون بر آن برای نشریاتی که به صورت دوزبانه یا به زبان انگلیسی منتشر می شوند هم به صورت دو زبانه طراحی شده است. همچنین نسخه نهایی نشریه از طریق سامانه برای چاپخانه ارسال می‌شود.
  امکان ارسال خروجی برای موتورهای جست و جوی علمی و پایگاه های اطلاعات علمی چون پایگاه استنادی علوم جهان اسلام، PubMed، MedLine، و پژوهشیار گوگل از دیگر مزایای این سامانه است.
  مراجعه کنندگان به پایگاه های ساخته شده با استفاده از این سامانه می توانند یک صفحه شخصی برای خود ساخته و مطالب مورد نیاز خود را در آنجا گردآوری و مدیریت کنند. کاربر در مراجعه های بعدی می تواند به رکوردهای ذخیره شده قبلی دسترسی داشته باشد.  
  این سامانه برای مدیریت  نشریات علمی دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه تربیت معلم، دانشگاه سیستان و بلوچستان، دانشگاه صنعتی شاهرود، برخی نشریات دانشگاه تهران، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و دانشگاه اصفهان و نیز تعدادی از نشریات مؤسسات و انجمن‌های علمی استفاده می شود. 
  این سامانه در مرکز رشد فناوریهای پیشرفته دانشگاه صنعتی طراحی و پیاده سازی شد.

تاریخ خبر یکشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۰