اخبار / شورای عالی انقلاب فرهنگی / رئيس جمهور: تربيت امري الصاقي به تعليم نيست به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

رئيس جمهور: تربيت امري الصاقي به تعليم نيست

رئيس جمهور در خصوص بحث تعليم و تربيت در برنامه كشور گفت: تربيت امري فوق برنامه و به منظور سنجاق كردن و الصاق به تعليم نيست بلكه در متن آن قرار دارد و هر معلم بايد يك مربي باشد.به گزارش خبرنگار علمي «خبرگزاري دانشجو»؛ دكتر احمدي‌نژاد امروز در مراسم رونمايي از سند تحول بنيادين آموزش و پرورش در مركز همايش‌هاي بين المللي صدا و سيما موضوع تعليم و تربيت را مهم‌ترين موضوع يك كشور دانست و گفت: نگاه‌هاي گوناگوني به تعليم و تربيت وجود دارد و حتي دولت‌هايي كه به دنبال گستردن بساط استكبار هستند نيز مسئله تعليم و تربيت را مورد توجه قرار مي‌دهند.
وي افزود: اهميت تعليم و تربيت به اين دليل است كه موضوع آن انسان است و در حال حاضر سرمايه‌گذاري‌هاي بسياري روي انسان صورت مي‌گيرد اما نكته اصلي هدف و جهت اين تعليم و تربيت است. رئيس جمهور ادامه داد:‌ حتي مكتب ماركسيست كه امروز به تاريخ پيوسته سرمايه‌گذاري‌هاي سنگيني را روي انسان و تعليم و تربيت آن انجام داده و حجم متوني كه اين جريان براي اثرگذاري در انسان ارائه كرده، بي‌نظير است.
احمدي‌نژاد تاكيد كرد: هدف ما در موضوع انسان و تعليم و تربيت آن شكوفا شدن و كمال يافتگي و اعتلاي عظمت انسان و برپايي جامعه كمال يافته است.
وي با بيان اينكه كرامت انسان موضوعي محوري است، گفت: هيچ كس حق تحقير انسان را ندارد و مهم‌ترين ماموريت در نظام تعليم و تربيت شناساندن انسان به خود انسان است.
رئيس جمهور ادامه داد: راه رسيدن به اين قله عبوديت و آزاد شدن انسان از تمام اسارت‌هاست.
احمدي‌نژاد نخستين هدف در تعليم و تربيت را ساختن انسان دانست و افزود: ساختن انسان به معني تحميل مسائل به وي نيست بلكه منظور از آن برداشتن موانع براي كمال يافتگي انسان‌هاست.
وي ادامه داد: ‌ساخته شدن انسان و جامعه سعادتمند، علت و معلول هم بوده و براي تحقق اين امر بايد عدالت اجتماعي برپا شود.
رئيس جمهور با بيان اينكه نمي‌توان بدون الگو نظام تعليم و تربيت مورد نظر را برپا كرد، گفت: خداوند در هر عصر و زماني الگوي مناسبي را براي اين امر معرفي كرده است كه در عصر ما امام زمان الگو و نقطه اوج در نظام تعليم و تربيت محسوب مي شود.
احمدي‌نژاد اضافه كرد: جامعه عدل مهدوي نيز نمونه و الگويي براي زندگي اجتماعي سعادتمند است كه در آن انسان‌ها فرصت شكوفايي را مي‌يابند.
وي تاكيد كرد: نظام تعليم و تربيت بايد ضمن آماده كردن ذهن انسان‌ها بر اساس الگو آمادگي زندگي در جامعه عدل مهدوي را نيز در آنها ايجاد كند.
رئيس جمهور در خصوص بحث تعليم و تربيت در برنامه كشور گفت: تربيت امري فوق برنامه و به منظور سنجاق كردن و الصاق به تعليم نيست بلكه در متن آن قرار دارد و هر معلم بايد يك مربي باشد. احمدي‌نژاد با تاكيد بر اينكه مسئوليت اصلي در نظام تعليم و تربيت به عهده آموزش و پرورش است، تصريح كرد: معلم، دانش‌آموز و منابع و متون از مهم‌ترين اركان اين نظام هستند.
وي با بيان اينكه بايد بالاترين حمايت‌ها، تكريم‌ها و تشويق‌ها در نظام تعليم و تربيت براي معلم ديده شود، گفت: همچنين بايد بهترين افراد از نظر علم، خلاقيت، شجاعت و انديشه به عنوان معلم در نظام تعليم و تربيت به كار گرفته شوند.
ارتباط مدرسه و خانواده بايد بازتعريف شود رئيس جمهور دانش‌آموز را بالاترين سرمايه يك ملت دانست و گفت:‌ همچنين براي تحقق اهداف نظام تعليم و تربيت توجه و بازنگري منابع و متون ضرورت دارد؛ چرا كه نمي‌توان با جامعه‌شناسي نظام سرمايه‌داري نيروهاي انساني مناسبي را متناسب با اهداف كشور تربيت كنيم.
احمدي‌نژاد در ادامه با تاكيد بر اينكه تعليم و تربيت به تنهايي از مدرسه بر نمي‌آيد، گفت:‌ نزديك‌ترين يار مدرسه در اين زمينه خانواده است كه اگر به وظايف خود به درستي عمل نكرد جبران آن براي مدرسه مشكل‌ساز خواهد بود.
وي تاكيد كرد: ارتباط مدرسه و خانواده بايد بازتعريف شده و برنامه‌ها و فعاليت‌هاي تربيتي آنها نيز هم‌راستا و هم‌جهت شود.
رئيس جمهور با اشاره به اينكه در گذشته برنامه‌هاي آموزشي با هدف رساندن دانش‌آموزان به دانشگاه جهت‌دهي شده بود، افزود: بر همين اساس پس از ورود فرد به دانشگاه و براي اشتغال به كار بايد مجددا يك دوره آموزشي برپا مي‌شد.
احمدي‌نژاد در پايان خاطرنشان كرد: اميدواريم وزارت آموزش و پرورش با پشتيباني دانشگاه‌ها، دولت، رسانه و خانواده‌ها بتواند در عملياتي شدن اين سند گام بردارد.

تاریخ خبر چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۰