اخبار / دانشگاهی / دو نانوداروی درمان سرطان و سالک ساخت محققان ایرانی رونمایی شدند به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

دو نانوداروی درمان سرطان و سالک ساخت محققان ایرانی رونمایی شدند

نانوداروهای درمان سرطان و سالک که با تلاش محققان ایرانی ساخته شده‌اند، صبح امروز در ششمین نمایشگاه بین‌المللی نانو رونمایی شدند.
به گزارش خبرنگار فناوری ایسنا،‌ نانو داروی «سینا آمفولیش» توسط شرکت دانش بنیان «اکسیرنانوسینا» تولید شده که در درمان سالک و بیماری‌های قارچی موضعی کاربرد دارد.
سیناآمفولیش 4 درصد نوعی ژل آمفوتریسینوB نانو لیپوزومال و فرآورده دارویی موضعی موثر در درمان سالک و بیماری‌های قارچی موضعی است.
همچنین نانو ژل «سینا کورکومین» دیگر داروی تولید شده این شرکت است که اثرات ضد التهابی،‌ضد توموری و آنتی‌اکسیدان دارد.
کورکومین جزء فعال گیاه زردچوبه است. این دارو مانع از تشکیل سلول های سرطانی و مهاجم شده و از بین برنده مقاومت سلول های سرطانی به داروهای شیمی درمانی است.
این دارو همچنین در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری های قلبی و عروقی، میکروبی و آرتریت کاربرد دارد.
سینا کورکومین همچنین مانع از تشکیل لخته در عروق و نیز باعث کاهش کلسترول و بهبود عملکرد کبد می‌شود.
دکتر سرکار، دبیر ستاد فناوری نانو درباره داروی سینا کورکومین گفت: بسیاری از مطالعات کشت سلولی پرکلینیکال و حیوانی حاکی از اثرات بالقوه کورکومین به عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدانی، ضد تکثیر سلول‌های سرطانی و مهاجم و از بین برنده مقاومت سلول‌های سرطانی به داروهای شیمی درمانی است و در درمان زخم، دیابت، آلزایمر، پارکینسون، بیماری‌های قلبی و عروقی، میکروبی، ریوی و آرتریت می‌تواند استفاده شود.
به گفته وی ورود این دو دارو در حال طی مراحل اخذ مجوز وزارت بهداشت است.

تاریخ خبر یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۲