اخبار / دانشگاهی / دانشمندان رودخانه‌ای از هیدروژن را در فضا شناسایی کردند به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

دانشمندان رودخانه‌ای از هیدروژن را در فضا شناسایی کردند

اخترشناسان آمریکایی با استفاده از تلسکوپ «گرین بانک» موفق به کشف رشته بسیار نازک و کم‌نوری از جریان گاز هیدروژن در فضا شدند که می‌تواند قابلیت تف کردن ستارگان توسط کهکشان‌های مارپیچی را توضیح دهد.
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سوخت مورد نیاز برای شکل‌گیری ستارگان از جایی در فضا تأمین می‌شود، اما تاکنون تنها 10 درصد از آنچه در بسیاری از کهکشان‌ها مشاهده می‌شوند، توسط محققان شناسایی شده‌اند.
یکی از نظریه‌های موجود عنوان می‌کند، رودخانه‌های هیدروژن موسوم به جریان‌های سرد، هیدروژن را در فضای بین کهکشانی عبور داده و سوخت لازم برای شکل‌گیری ستارگان را تأمین می‌کنند.
جریان‌های سرد در حقیقت گاز هیدروژن موجود در فضای بین کهکشانی است که هیچگاه بوسیله زایش کهکشان‌ها یا فرآیند ابرنواختری به دمای بسیار بالا نمی‌رسد.
اخترشناسان دانشگاه ویرجینیای غربی از تلسکوپ فوق حساس «گرین بانک» برای شناسایی درخشش ساطع شده توسط گاز هیدروژن مرتبط با کهکشان NGC 6946 استفاده کردند و موفق به کشف رشته بسیار نازک و کم‌نوری از جریان گاز هیدروژن در نزدیکی این کهکشان شدند.
جریان‌های سرد می‌توانند آنچه را که به سوخت‌گیری یک ستاره در حال شکل‌گیری منجر می‌شود، توضیح دهند.

تاریخ خبر پنج شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۲