اخبار / شورای عالی انقلاب فرهنگی / حمایت از دانشجویان متأهل- فرهنگ سازی برای ازدواج آسان در دانشگاهها به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

حمایت از دانشجویان متأهل- فرهنگ سازی برای ازدواج آسان در دانشگاهها

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: حمایت از دانشجویان متاهل، فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان و پایدار در دانشگاه‌ها، اصلاح سرفصل دروسی که در این مسیر لازم است و... باید توسط وزارت علوم انجام شود.
به گزارش خبرگزاری مهر، دکتر محمدرضا مخبر دزفولی در جلسه مشترک با اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: مقام معظم رهبری اهم مسائل فرهنگی و علمی کشور را بر عهده شورای عالی انقلاب فرهنگی محول فرموده‌اند که موضوع سبک زندگی اسلامی ایرانی، مهندسی فرهنگی و... از این موضوعات هستند.  
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: در پی حکم سال گذشته مقام معظم رهبری به شورای عالی انقلاب فرهنگی و محول شدن ماموریت‌های جدید از جمله "تدوین برنامه جامع برای ترویج سبک زندگی اسلامی ایرانی"از سوی معظم‌له، این شورا با بهره‌گیری از کارشناسان و صاحب‌نظران حوزه و دانشگاه فعالیت خود را در این زمینه آغاز کرد و موضوع سبک زندگی در اولویت‌های اصلی شورای عالی انقلاب فرهنگی قرار گرفت.  
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در این زمینه یک هم‌اندیشی نیز با هدف ایجاد فرصت طرح شدن اندیشه‌های افراد صاحب‌نظر در موضوع سبک زندگی در تیرماه سال جاری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
 
دکتر مخبر دزفولی در ادامه اظهار داشت: همچنین دکتر علیرضا علی‌احمدی نیز که دارای سوابق ارزنده در خصوص تعلیم و تربیت و دیگر مسائل فرهنگی است به‌عنوان مدیر طرح سبک زندگی اسلامی ایرانی انتخاب شد.
 
الگوی سبک زندگی اسلامی – ایرانی با مشارکت نخبگان حوزه و دانشگاه تدوین می شود
 
وی تاکید کرد: درصدد هستیم الگوی سبک زندگی اسلامی – ایرانی را با مشارکت فرهیختگان و نخبگان حوزه و دانشگاه تدوین شود و در آینده نه چندان دور الگویی مناسب را به مسلمانان جهان ارائه دهیم تا بدانند یک ایرانی مسلمان دارای چه ارزش‌هایی برای رفتارهای فردی و اجتماعی خود است.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تدوین سبک زندگی در موضوعات گوناگون را از سال گذشته به برخی از دانشگاه‌ها و مراکز حوزوی کشور واگذار کرده است و نتایج اولیه این تحقیقات هم‌اکنون در کمیسیون‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی هستند.
 
اسنادی مانند نقشه جامع علمی، برای بهتر اجرایی شدن نیاز به مصوبه مجلس دارند
 
دکتر مخبر دزفولی در ادامه با اشاره به اینکه این موضوعات و اسنادی مانند نقشه جامع علمی کشور و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برای آن که قابلیت اجرای بهتری پیدا کنند نیاز به تصویب قوانین لازم توسط مجلس شورای اسلامی دارند، گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی آمادگی دارد تا در زمینه تصویب قوانین لازم در این زمینه، هرگونه مساعدت و کمک را به مجلس شورای اسلامی کند.
 
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: در موضوع تحولات جمعیتی و تهدیدی که از این منظر متوجه کشور شده است، مقام معظم رهبری گزارش شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد تائید قرار دادند.
 
وی افزود: همه دستگاه‌ها از جمله وزارت علوم و وزارت بهداشت باید در این زمینه با احساس تکلیف وارد کار شوند.
 
برگزاری جلسه مشترک با شورای عالی مدیریت حوزه علمیه پیرامون تحولات جمعیتی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در پیگیری اوامر رهبر معظم انقلاب مبنی بر لزوم ورود علما به موضوع جمعیت، ما با همکاری شورای تخصصی حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، در یک جلسه سه ساعته با شورای عالی مدیریت حوزه علمیه، موضوع کاملا برای آنها تشریح شد و اعضای این شورا برای هرگونه همکاری در این زمینه ابراز آمادگی کردند.
 
عضو پیوسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران گفت: در موضوع جمعیت، تعابیر هشدار دهنده مقام معظم رهبری در بجنورد ضمن اینکه باید برای همه آموزنده باشد، نشان دهنده وضعیت نامناسب در این حوزه است.
 
اصلاح قوانین نامناسب در موضوع جمعیت در دستور کار مجلس باشد
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلاح قوانین نامناسبی که متاسفانه در این دو دهه به منظور کاهش جمعیت تصویب شد، باید در دستور کار مجلس شورای اسلامی باشد.
 
رئیس ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: حمایت از دانشجویان متاهل، فرهنگ‌سازی برای ازدواج آسان و پایدار در دانشگاه‌ها، اصلاح سرفصل دروسی که در این مسیر لازم است و... باید توسط وزارت علوم انجام شود.
 
وی افزود: در این‌باره باید کار فرهنگی انجام شود، تا تشکیل خانواده و تولید نسل به یک گفتمان غالب و ارزش تبدیل شود.
 
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: هم‌اکنون جلسات مشترکی بین دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و کمیسیون‌های فرهنگی و بهداشت و درمان مجلس درخصوص موضوع تحولات جمعیتی در حال برگزاری است که امیدواریم ماحصل این جلسات به‌زودی در صحن مجلس شورای اسلامی به‌تصویب برسد.
 
دکتر مخبر دزفولی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به عملکرد هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با تلاش‌های این هیئت و همکاری وزارتخانه‌های علوم و بهداشت، خون جدیدی به بدنه آموزش عالی در کشور از طریق جذب هیئت علمی توانمند و معتقد تزریق شد.

تاریخ خبر پنج شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۱