اخبار / دانشگاهی / حضور چشمگیر دانشگاه های ایران در یک رتبه بندی / رتبه ۹ دانشگاه به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

رتبه ۹ دانشگاه

پایگاه رتبه بندی کیو.اس. نتایج رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۷ میلادی خود را منتشر کرد و ۹ دانشگاه ایرانی برای اولین بار در حوزه های مختلف این نظام رتبه بندی حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست ISC با اعلام این خبر گفت: رتبه بندی «کیو اس» یکی از معتبرترین نظام های رتبه بندی بین المللی است که توسط موسسه کاکارلی سیموندز انگلستان صورت می گیرد.<>وی افزود: کیو اس هرساله با همکاری پایگاه اسکوپوس که یکی از نظام های معتبر استنادی در سطح دنیاست، دانشگاه های برتر جهان را مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار می دهد.

<>دهقانی گفت: رتبه بندی موضوعی کیواس بر اساس شاخص هایی چون بررسی شهرت دانشگاه، ارزیابی کارفرمایان، تعداد استنادها به ازای هر مقاله و h-index صورت می­ پذیرد و این شاخص ها با وزنی متناسب با هر حوزه موضوعی، بهترین دانشگاه ها را در هر حوزه شناسایی و معرفی می کنند.

<>وی اظهار داشت: رتبه بندی کیواس در سال ۲۰۱۷ میلادی دانشگاه های برتر دنیا را در ۵ حیطه کلی علوم طبیعی؛ مهندسی و فناوری؛ علوم زیستی و پزشکی؛ علوم اجتماعی و هنر و علوم انسانی مورد رتبه بندی قرار داده است که در این ارزیابی دانشگاه های ایران توانستند در دو حیطه پزشکی و علوم زیستی و مهندسی و فناوری حضور یابند.

<>در جدول زیر عملکرد دانشگاه های ایران در حیطه های مذکور نمایش داده شده است.

<>

<>وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۷ کیو.اس

<>حیطه کلی

<>نام دانشگاه

<>رتبه

<>مهندسی و فناوری

<>دانشگاه تهران

<>۴۰۱-۴۵۰

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۴۵۱-۵۰۰

<>پزشکی و علوم زیستی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۴۰۱-۴۵۰

<>سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام افزود: در رتبه بندی حوزه های موضوعی سال ۲۰۱۷ میلادی در مقایسه با سال گذشته شاهد رشد قابل توجه دانشگاه های ایران در فهرست دانشگاه های برتر جهان بوده­ ایم. در سال ۲۰۱۶ از ایران تنها دانشگاه علوم پزشکی تهران در حوزه موضوعی پزشکی با رتبه ۳۰۰-۲۵۱ توانسته بود در این رتبه بندی حضور یابد.

<>وی گفت: اما در سال ۲۰۱۷ میلادی تعداد دانشگاههای ایران در این نظام رتبه بندی به ۹ دانشگاه افزایش یافته و در هشت حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز؛ مهندسی عمران و سازه؛ مهندسی برق و الکترونیک؛ مهندسی مکانیک؛ کشاورزی و جنگلداری؛ پزشکی؛ داروسازی و شیمی دارای نماینده در بین دانشگاه های برتر دنیا بوده است.

<>دهقانی خاطرنشان کرد: بهترین عملکرد در رتبه بندی موضوعی به لحاظ کسب رتبه، مربوط به دانشگاه تهران است که توانسته در ۲ حوزه موضوعی معماری و محیط انسان ساز و مهندسی عمران و سازه در جمع ۱۵۰ دانشگاه برتر دنیا قرار گیرد.

<>وی افزود: دانشگاه تهران همچنین در حوزه های مهندسی برق و الکترونیک ، مهندسی مکانیک، کشاورزی و جنگلداری، پزشکی و شیمی، دانشگاه صنعتی شریف در حوزه های مهندسی برق و الکترونیک،  مکانیک و نیز شیمی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر در حوزه مهندسی مکانیک، دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه کشاورزی و جنگلداری و دانشگاه علوم پزشکی تهران در دو حوزه پزشکی و دارو سازی در این رتبه بندی راه پیداکردند.

<>سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: به علاوه دانشگاههای علوم پزشکی شیراز، علوم پزشکی مشهد، علوم پزشکی تبریزو دانشگاه شهید بهشتی نیز در جمع برترین های حوزه پزشکی در جهان قرار گرفته اند.

<>در جدول زیر عملکرد دانشگاه های ایران در رتبه بندی موضوعی کیو اس نمایش داده شده است.

<>

<>وضعیت دانشگاه های ایران در رتبه بندی موضوعی سال ۲۰۱۷ کیو.اس

<>حوزه

<>نام دانشگاه

<>رتبه

<>معماری و محیط انسان ساز

<>دانشگاه تهران

<>۲۰۰-۱۵۱

<>مهندسی عمران و سازه

<>دانشگاه تهران

<>مهندسی برق و الکترونیک

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۳۵۰-۳۰۱

<>دانشگاه تهران

<>مهندسی مکانیک

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۳۵۰-۳۰۱

<>دانشگاه تهران

<>دانشگاه صنعتی امیرکبیر

<>۴۰۰-۳۵۱

<>کشاورزی و جنگلداری

<>دانشگاه تهران

<>۲۵۰-۲۰۱

<>دانشگاه آزاد اسلامی

<>۳۰۰-۲۵۱

<>پزشکی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۳۰۰-۲۵۱

<>دانشگاه علوم پزشکی مشهد

<>۴۵۰-۴۰۱

<>دانشگاه علوم پزشکی شیراز

<>دانشگاه علوم پزشکی تبریز

<>دانشگاه شهید بهشتی

<>۵۰۰-۴۵۱

<>دانشگاه تهران

<>داروسازی

<>دانشگاه علوم پزشکی تهران

<>۲۵۰-۲۰۱

<>شیمی

<>دانشگاه صنعتی شریف

<>۵۰۰-۴۵۱

<>دانشگاه تهران

<>همچنین کیو اس ضمن رتبه بندی در ۵ حیطه مذکور، دانشگاه های برتر دنیا را در ۴۶ زیر حیطه (حوزه موضوعی) مورد رتبه بندی و فهرست برترین ها را منتشر کرده است.

دریافت جزوات، نکات کلیدی، نمونه سوالات، پاسخنامه ها، منابع و کتب کلیه رشته ها
و مقاطع دانشگاه های مختلف کشور از سایت سنجش3
<>

تاریخ خبر شنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۵