اخبار / فنی و حرفه ای / حتی یک فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیکار نمانده است به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

حتی یک فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیکار نمانده است

قم - خبرگزاری مهر: رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور براساس نیازهای شغلی جامعه فعالیت می‌کند، گفت: حتی یک فارغ التحصیل دانشگاه فنی و حرفه‌ای بیکار نمانده است. به گزارش خبرنگار مهر، دکتر سهراب رضایی ظهر سه شنبه در همایش جریان‌شناسی فرهنگی و سیاسی که با حضور مسئولان حراست دانشکده‌های فنی و حرفه‌ای کشور و برخی از مدیران دانشگاهی فنی و حرفه‌ای در سالن بعثت فرهنگسرای جوان قم برگزار شد، ضمن تبریک دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی اظهار داشت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای آنقدر ظرفیت پیدا و پنهان دارد که می‌تواند برای کسانی که بعد از این هم وارد دانشگاه شوند، شغل ایجاد کند.

انتقاد از کمبود رشته‌های کاربردی مورد نیاز کشور

وی سیاست اصلی دانشگاه در پذیرش دانشجو را تبیین کرد و افزود: درصدد ایجاد سرفصل‌های و محتوای درسی هستیم که رشته‌های کاربردی و مورد نیاز جامعه را تعریف کرده و به سمت رشته‌های نظری نرویم.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با ابراز تاسف از نبود برخی رشته‌های تحصیلی مورد نیاز جامعه در دانشگاه، گفت: چرا باید در جایی مثل عسلویه تکنسین‌های خارجی با هزینه‌های گزاف حضور داشته باشند و ما از داشتن رشته‌های مورد نیازی مانند پتروشیمی کاربردی در دانشگاه فنی و حرفه‌ای بی‌بهره باشیم.

وی افزود: منابع عظیم نفتی، گازی و ذخایر پربار دریایی و... داریم اما از داشتن رشته‌های مرتبط بی‌بهره مانده و دست نیاز به سوی دیگران دراز کرده‌ایم.

دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ضرورت است

رضایی با تاکید براینکه وجود دانشگاه فنی و حرفه‌ای یک ضرورت است نه تکلیف، گفت: وقتی سیاست تحصیلی کشور این است که حداقل ۵۰ درصد دانش آموزان مقطع متوسطه باید به دانشگاه‌های فنی و حرفه‌ای سوق پیدا کنند، این بدین معناست که حدود یک ششم از جمعیت ۶۰۰ هزار نفری دوره دبیرستانی باید دانشجوی دانشگاه فنی و حرفه‌ای باشند.

وی با اشاره به وضعیت بد شغلی فارغ التحصیلان غیرکاربردی دانشگاه‌ها برضرورت وجودی دانشگاه فنی و حرفه‌ای تاکید کرد و گفت: این دانشگاه نقش بسیار مهم و حیاتی در ایجاد اشتغال و رفع نیازهای علمی و عمرانی کشور دارد که البته باید با استفاده از ظرفیت‌های عظیم آن بیش از گذشته از توانمندی‌های آن استفاده کرد.

وی با اعلام این مطلب که ۸۴ رشته تحصیلی در دانشگاه وجود دارد، اظهار داشت: از این تعداد ۵۴ رشته در مقطع کاردانی و ۲۶ رشته نیز در مقطع کار‌شناسی است.

خدمات دانشگاه قابلیت استفاده در کشور را دارد

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به گستره کشوری این دانشگاه، تصریح کرد: حدود ۱۷۰ دانشکده و آموزشکده زیر نظر دانشگاه فعالیت می‌کنند که اگر امکانات آزمایشگاهی و فنی آن‌ها را در نظر بگیریم می‌توانیم به پتانسیل فراوان و عظیم این دانشگاه برای عمران و آبادی کشور پی ببریم.

وی با تاکید براینکه می‌توانیم با داشتن بیش از ۱۲۰۰ کارگاه مجهز خدمات ارزنده‌ای را به کشور عرضه کنیم، بیان داشت: به طور متوسط ۱۰ هزار دستگاه کارگاهی مجهز در کارگاه‌های خود داریم که همگی آماده خدمت رسانی به عمران و آبادی کشور هستند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تصریح این مطلب که در این دانشگاه استاد و دانشجو لباس کار می‌پوشند، گفت: هدف ما خدمت رسانی به جامعه تولید، اشتغال و صنعت کشور است. هرچند همیشه دنبال نیازسنجی کشور هستیم تا انتظارات جامعه از ما به صورت روزآمد مشخص باشد.

دغدغه مقام معظم رهبری درباره جوانان باید عملی شود

وی با تشریح این مطلب که در سایه ایمان و ولایت دنیا به ایران تعظیم کرده است، اظهار داشت: پیروزی شکوه‌مند انقلاب اسلامی بهترین و بارز‌ترین مصداق توانایی و همت ایرانی برای ورود و تاثیرگذاری در عرصه‌های جهانی است.

رضایی با اشاره به اینکه همواره باید خود‌شناسی و خودسازی داشته باشیم، گفت: نقشه راه و هدف دانشگاه فنی و حرفه‌ای چیزی جز دست یابی به آرمان‌ها و خواسته‌های مقام معظم رهبری نیست.

وی افزود: سرمشق سیاست‌های ما درلابه لای منویات رهبری نهفته است و ایجاد اشتغال و ارتقا مهارت‌های شغلی جزء خواسته‌های استراتژیک ماست.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید براینکه باید فرمایشات رهبری عملی شود، گفت: هرکس خواسته‌های رهبری در زمینه جوانان و اشتغال زایی را عملی نکند یا دچار غفلت است و یا با نظام عناد دارد.

وی با بیان اینکه شعار ما می‌توانیم زیبنده ایرانی است، اظهار داشت: توجه به استعدادهای بالای جوانان، توجه به توانمندی‌های بومی، ایجاد جنبش نرم افزاری، ایجاد جامعه آباد توسط نیروهای بومی ارزشی، از جمله خواسته‌ها و دغدغه‌های مقام معظم رهبری است.

رضایی با انتقاد از این مساله که از توانایی‌ها و داشته‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای استفاده نمی‌شود، گفت: به عنوان مثال وقتی که ۸۷ آموزشکده در رشته دوخت و طراحی داریم چرا باید اقلام تبلیغاتی خود را از بیرون تهیه کنیم.

نیروهای حق التدریسی دانشگاه تعیین تکلیف می‌شوند

وی از تعیین تکلیف 2 هزار و 700 نیروی حق التدریس این دانشگاه خبرداد و افزود: پیشنهاد ما این بود که مجوز جذب و استخدام این نیرو‌ها را به خود دانشگاه واگذار کنند اما مجلس شورای اسلامی طرحی را تهیه کرده است که این نیرو‌ها در قالب ۶۰ هزار نیروی استخدامی آموزش و پرورش جذب شوند که این موضوع هنوز به صحن علنی مجلس نیامده است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید براینکه باید در تبدیل وضعیت نیروی انسانی دانشگاه درست عمل کنیم، اظهار داشت: متاسفانه برخی از دانشگاه‌ها دنبال جذب نیرو‌ها و استادان شایسته ما هستند که این امر اصلا به صلاح دانشگاه فنی و حرفه‌ای نیست و ما به هیچ وجه تن به این خواسته نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه ۵۳۸ مدرس دانشگاه نباید نگران آینده شغلی خود باشند، گفت: ما همه نیروهای خوب خود را نیاز داریم و ‌‌نهایت تلاش خود را به کار می‌بریم که با بهترین حقوق و مزایا آن‌ها را حفظ کنیم.

مدیرحراست باید قدرت نرم افزاری و محتوایی داشته باشد

رضایی در بخش دیگری از صحبت‌های خود، نیروهای حراست را امین‌ترین و مطمئن‌ترین پرسنل دانشگاه عنوان کرد و گفت: زمانی که ما کار را در دانشگاه شروع کردیم بیشتر از صد دانشکده ما اصلا نیروی حراست نداشت و با وجود کالاهای گران قیمتی که در آن‌ها وجود داشت واقعا دچار مشکل بودیم.

وی با تاکید براینکه وظیفه حراست حفاظت از آرمان‌ها و منافع دانشگاه است، گفت: وظیفه یک مدیر حراست فقط این است که دنبال تذکر و امر و نهی اداری - حراستی باشد، بلکه باید به عنوان یک ناظر امین و صاحب اندیشه منافع علمی و محتوایی دانشگاه را دنبال کند.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با بیان اینکه همه دلسوزان باید یک مدیر حراستی خوب وشایسته باشند، اظهار داشت: همه ما وظیفه داریم از اصل نظام و از پیشرفت‌های چشمگیر کشور حراست و حفاظت کنیم.

وی به تشریح وظایف یک مدیر حراست دانشگاهی پرداخت و افزود: مدیر حراست بازوی اصلی مدیریت یک مجموعه است وباید کاری کند که نقش و وزن مجموعه در جامعه برجسته و نمونه باشد.

ویژگی‌های یک مدیر حراست دانشگاهی

رضایی افزود: یک مدیر حراست باید تحلیل گر، امین، صاحب فکر، دلسوز استاد و دانشجو، مراقب اهداف بلند دانشگاه باشد.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه مسئول حراست باید دانشجو را به سمت علم و دانش سوق دهد، گفت: یک حراستی شایسته باید به دل استاد و دانشجو نفوذ و با آن‌ها ارتباط عاطفی و اخلاقی پیدا کند.

وی با اعتقاد به اینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای با توجه به گستره جغرافیایی مطلوب در کشور باید الگوی دانشگاهی کشور باشد، اظهار داشت: ما می‌توانیم ادبیات نوینی از حراست دانشگاهی به دیگر دانشگاه‌ها ارائه دهیم.

رضایی با تاکید براینکه دانشگاه فنی و حرفه‌ای به دلیل رعایت تفکیک جنسیتی فضایی مقدس دارد، گفت: این فضای ارزشی باید در جامعه تعمیم یابد تا فضای فرهنگی و ارزشی در دیگر دانشگاه‌ها پررنگ‌تر شود.

گفتنی است همایش جریان‌شناسی فرهنگی و سیاسی مسئولان حراست دانشکده‌های فنی وحرفه‌ای با حضور دکتر سید حسین حجازی، رئیس مرکز حراست وزارت علوم، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای، برخی از مدیران وزارت اطلاعات و مدیران حراست دانشگاه فنی و حرفه‌ای از صبح سه شنبه یازدهم بهمن ماه آغاز و تا فردا چهارشنبه دوازدهم بهمن ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

تاریخ خبر سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۰