اخبار / دانشگاهی / جزئیات و شرایط کنکور 98 و 99 قطعی شد - نحوه تأثیر معدل نظام‌های قدیم و جدید به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

جزئیات و شرایط کنکور 98 و 99 قطعی شد - نحوه تأثیر معدل نظام‌های قدیم و جدید

جلسه شورای سنجش و پذیرش برگزار شد و شرایط و جزئیات نحوه برگزاری کنکور 98 و 99 در این جلسه به تصویب رسید.
<>به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، همانطور که پیشتر ابراهیم خدایی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده بود جلسه شورای سنجش و پذیرش دانشجو 26 شهریور برگزار شد که در این جلسه شرایط گوناگون نحوه برگزاری کنکور 98 و 99 مصوب شد.

<>

<>مجموعه سوال مجزا برای دیپلم‌های نظام قدیم و جدید

<>در سال 98 دو مجموعه سوال جداگانه برای نظام آموزشی قدیم و جدید طراحی خواهد شد، اما سوالاتی که از مباحث مشترک بین دو نظام آموزشی قدیم و جدید طرح می‌شود یکسان است. به همین دلیل داوطلبان باید حتما در آزمون مربوط به نظام آموزشی که در آن فارغ‌التحصیل شده‌اند شرکت کنند.

<>ظرفیت پذیرش جداگانه برای داوطلبان نظام قدیم و جدید اختصاص پیدا نمی‌کند و نمرات دو گروه تراز شده و گزینش به‌صورت رقابتی براساس نمره کل نهایی در زیر گروه مربوطه انجام خواهد شد.

<>

<>نحوه تأثیر 30 درصدی میزان سوابق تحصیلی در کنکور 98 و 99

<>ابراهیم خدایی پیش از این، در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا عنوان کرده بود: براساس تصمیم کمیته سنجش و پذیرش دانشجو، میزان سوابق تحصیلی دانش‌آموزان در امتحانات نهایی 30 درصد قطعی در کنکور 98 درنظر گرفته شد.

<>در جلسه روز گذشته نیز این میزان از تأثیر سوابق تحصیلی تصویب و اعلام شد: در آزمون سراسری سال 98 میزان تأثیر سوابق تحصیلی، حداکثر 30 درصد است و 20 درصد با تأثیر قطعی و 10 درصد با تأثیر مثبت اعمال می‌شود.

<>

<>دیپلم‌های نظام جدید

<>متقاضیان دارای دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم معارف اسلامی که دیپلم خود را سال 98 و طبق نظام آموزشی جدید گرفته‌ و امتحانات پایه دوازدهم آنها به‌صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده مشمول اعمال سوابق تحصیلی هستند و سوابق تحصیلی موجود دیپلم به‌‌میزان حداکثر 30 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است که 20 درصد تأثیر قطعی و 10 درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره کل نهایی آنها لحاظ می‌شود؛ اما در کنکور 99 تأثیر قطعی برای این دسته از متقاضیان 30 درصد خواهد بود و چیزی تحت عنوان تأثیر مثبت در نمره کل نهایی وجود نخواهد داشت.

<>

<>تأثیر سوابق تحصیلی دپیلم‌های نظام قدیم چگونه محاسبه می‌شود؟

<>اما داوطلبانی که دیپلم ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی و علوم و معارف اسلامی خود را از سال 84 تا 97 دریافت نموده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به‌صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده، سوابق تحصیلی موجود دیپلم آنها به‌میزان حداکثر 25 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب محسوب خواهد شد.

<>همچنین داوطلبان دارای مدرک پیش‌دانشگاهی ریاضی و فیزیک، علوم تجربی، علوم انسانی، علوم و معارف اسلامی و هنر که مدرک دوره پیش‌دانشگاهی خود را از سال تحصیلی 91-1390 اخذ کرده‌اند و امتحانات یک یا چند درس آنها به صورت نهایی، سراسری و کشوری برگزار شده است، مشمول اعمال سوابق تحصیلی بوده و سوابق تحصیلی موجود دوره پیش‌دانشگاهی (پایه دوازدهم-سال آخر آموزش متوسطه نظام قدیم) به میزان حداکثر 5 درصد به نسبت سوابق تحصیلی موجود داوطلب است.

<>در مجموع میزان تاثیر سوابق تحصیلی حداکثر 30 درصد است که 20 درصد به صورت تأثیر قطعی و 10 درصد به صورت تأثیر مثبت در نمره‌کل نهایی آنان لحاظ می‌شود.

<>به این‌صورت که میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم حداکثر 16/67 درصد و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی پیش‌دانشگاهی حداکثر 3/33 درصد است. درصورتی که سوابق تحصیلی، تاثیر مثبت داشته و باعث افزایش نمره کل شود، به‌تفکیک برای دیپلم حداکثر 8/33 و برای پیش‌دانشگاهی حداکثر 1/67 افزایش خواهد یافت. درصورت عدم وجود تاثیر مثبت، ملاک نمره کل حاصل از آزمون و میزان تاثیر قطعی سوابق تحصیلی دیپلم و پیش‌دانشگاهی (حداکثر به میزان 20 درصد طبق موارد مذکور) خواهد بود.

<>

<>تکلیف دیپلم‌های فنی و حرفه‌ای چیست؟

<>دانش‌آموزان دیپلم فنی و حرفه‌ای و کار و دانش می‌توانند در آزمون سراسری شرکت کنند. این دانش‌آموزان در صورت تمایل به اعمال سوابق تحصیلی باید در امتحان نهایی درس‌های شاخه نظری گروه آزمایشی مربوط شرکت کنند. در غیراینصورت مشمول اعمال سوابق تحصیلی نیستند و نمره آزمون سراسری ملاک عمل است.

<>همچنین معیار پذیرش برای رشته‌های صرفاً براساس سوابق تحصیلی، معدل کتبی پایه دوازدهم برای دانش‌آموزان نظام جدید (3-3-6) و معدل کتبی دیپلم (سال یازدهم) برای دانش‌آموزان نظام قدیم است.

<>

<>معارفی‌ها بدانند

<>دانش‌آموزان دارای دیپلم علوم و معارف اسلامی که در گروه آزمایشی علوم‌انسانی آزمون سراسری شرکت می‌کنند، به جای پاسخ‌گویی به سوالات دروس «تاریخ 1،2،3» و «عربی 1،2،3» دفترچه اختصاصی گروه علوم انسانی، به سوالات «تاریخ 1،2،3 اختصاصی» و «عربی 1،2،3 اختصاصی» که مربوط به دروس متوسطه دیپلم علوم و معارف اسلامی است، پاسخ ‌می‌دهند. سوالات سایر دروس امتحانی همان سوالات گروه آزمایشی علوم انسانی خواهد بود.

<>برخلاف کنکور 98 که دومجموعه سوال برای دیپلم‌های نظام قدیم و جدید طراحی می‌شود، در کنکور 99 صرفا یک مجموعه سوال وجود خواهد داشت.

<>لازم به‌ذکر است که عناوین دروس پایه دوازدهم دوره دوم متوسطه مرتبط با هر گروه آزمایشی آزمون سراسری که وزارت آموزش و پرورش امتحان آن‌ها را به‌صورت نهایی برگزار می‌کند، پس از تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش، برای اعمال سوابق تحصیلی، اطلاع‌رسانی خواهد شد.

<>همچنین فهرست منابع سوالات آزمون برای داوطلبان نظام قدیم و نظام جدید (3-3-6) نیز اعلام خواهد شد.

<>

دریافت نمونه سوالات و پاسخنامه ادوار گذشته کلیه گروه های آزمایشی
کنکورهای سراسری و آزاد از سایت سنجش3

تاریخ خبر سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۷