اخبار / علمی، پژوهشی / جدایی صنعت و دانشگاه تحریم‌ها را اثربخش کرده است به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

جدایی صنعت و دانشگاه تحریم‌ها را اثربخش کرده است

قم - خبرگزاری مهر: رئیس پارک علم و فناوری قم گفت: اگر صنعت ما دانش بنیان باشد، دیگر تحریم‌های استکبار اثر بخش نخواهد بود سید هاشم عارف در گفتگو با مهر با بیان اینکه یکی از موانع توسعه علمی و اقتصادی کشور‌ها، عدم تکمیل زنجیره ساختاری صنعت و دانشگاه است، گفت: این امر در جهان باعث پیدایش شهرک‌های فناوری و پارک‌های علم و فناوری از دهه 1960 ابتدا در آمریکا و پس از آن در دیگر کشورهای جهان شد.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد پارک‌ها و شهرک‌های فناوری در دنیا بیش از دو هزار 500 عدد می‌رسد، اظهار داشت: شرکت‌های کوچک یا متوسط دانش بنیان (SME‌ها) ذاتاً دارای تیم متخصص و حرفه‌ای، سرعت و چابکی بالا هستند و برای شروع فعالیت خود به سرمایه کمی احتیاج دارند و نیاز صنایع بزرگ را به سرعت تامین می‌کنند.

استاد دانشگاه قم با عنوان این مطلب که امروزه اقتصاد دانش بنیان با محوریت شرکت‌های خصوصی دانش بنیان به عنوان یک راهبرد موثر برای رهایی از اقتصاد مبتنی بر ذخایر زیرزمینی و خام فروشی مطرح است، گفت: در ایران نیز در دهه‌های گذشته تاکید بر آموزش عمومی و آموزش عالی بوده و در دهه گذشته بحث پژوهش و تحقیقات بطور جدی مورد توجه واقع شده است.

عارف با اشاره به رشد فعلی مقالات علمی کشور در پایگاه‌های استنادی بین‌المللی ادامه داد: در دهه چهارم انقلاب اهدافی نظیر پژوهش‌های کاربردی و تقاضا محور، تجاری سازی فناوری جهت «تولید ثروت» و «افزایش کیفیت زندگی مردم» مورد توجه قرار گرفته است و در این راستا نظام ملی نو آوری تدوین شده است.

رئیس پارک علم و فناوری قم در مورد ماهیت و کارکرد پارک‌های علم و فناوری در کشور بیان داشت: در نظام ملی نوآوری دانشگاه‌ها وظیفه تولید علم و انجام پژوهشهای کاربردی را به عهده دارند و پارکهای علم و فناوری از طریق شرکتهای دانش بنیان وظیفه تجاری سازی ایده‌ها و پژوهش‌ها و ارتباط با صنعت را بعهده دارند.

 سرمایه اصلی شرکت‌های دانش بنیان منابع مادی و فیزیکی نیست

عضو شورای کارآفرینی و ارتباط با صنعت دانشگاه بر تقویت شرکت‌های دانش بنیان، تولید علم و انجام پژوهش‌های کاربردی در دانشگاه‌ها تاکید کرد و گفت: چرا که بدنه اصلی این شرکت‌ها‌‌ همان اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها و فارغ التحصیلان دانشگاهی هستند.

عارف با بیان مثالی افزود: برای مثال برای تولید هواپیماهای 150 نفره در ایران به عنوان یک طرح کلان ملی طبق اعلام متخصصین به بیش از 6 هزار قطعه و 15 هزار نقشه نیاز است که این پروژه از طریق 400 عضو هیئت علمی و دانشجوی تحصیلات تکمیلی و ده‌ها شرکت دانش بنیان در حال انجام است، قطعا با تولید انبوه این هواپیما‌ها ضمن غلبه بر تحریم‌ها امکان رونق در تولید علم، انجام پژوهش‌های کاربردی، کسب دانش فنی و در ‌‌نهایت امر تولید ثروت از علم در کشور محقق می‌شود.

رئیس پارک علم و فناوری قم، با تاکید براینکه سرمایه اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، دارایی فیزیکی و منابع مادی نیست، اظهار داشت: سرمایه اصلی آنها سرمایه دانشی و دانش نهفته در کالای آنها است. بنابراین سرمایه آن‌ها در خطر تحریم و محدودیت‌های سیاسی و مادی و امنیتی نیست. مهم‌ترین سرمایه یک شرکت دانش‌بنیان نیروی انسانی‌اش، اطلاعات و دانش انباشته ‌شده در این شرکت و کالای تولیدی آن است.

عضو کارگروه پژوهش و فناوری و تحول اداری استان با عنوان اینکه شرکت‌های دانش بنیان کمتر از رقبای سنتی خود با خطر بیرونی مواجه می‌شوند، بیان داشت: در شرایط موجود کشور و محدودیت‌هایی که از خارج تحمیل می‌شود، شرکت‌های دانش‌بنیان یک ابزار خوب برای مقابله با تهدید‌ها و تحریم و محدودیت‌هاست.

دولت باید زمینه حضور شرکت‌های دانش بنیان در بازارهای جهانی را فراهم کند

عارف بر مزایای دیگر یک شرکت دانش بنیان اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیگر در مورد این شرکت‌ها فناوری بالا و قدرت تکنولوژیکی محصولات دانش بنیان است که امکان صادرات و رقابت با نمونه‌های مشابه در سایر کشور‌ها دارند و لذا امکان ایجاد درآمد ارزی از طریق آنها وجود دارد.

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه قم با بیان اینکه دولت نباید بگذارد تحریم‌ها تهدیدی برای بازارهای بین المللی این محصولات ایجاد کند، گفت: این یکی از عرصه‌هایی است که دولت باید به میدان بیاید و به صورتی جدی شرکت‌های دانش بنیان را مورد حمایت قرار دهد.

تاریخ خبر سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۱