اخبار / دانشگاهی / جای چه علومی در فهرست جوایز نوبل، خالی است؟ به اشتراک گذاری در Facebook به اشتراک گذاری در Google+ به اشتراک گذاری در Twitter کتاب هدیه دهید

جای چه علومی در فهرست جوایز نوبل، خالی است؟

با فروکش کردن تب هفته نوبل و اعلام برندگان اغلب جوایز نوبل سال 2013، این سوال مطرح می شود که چه علوم قدیمی و مدرنی شایستگی لازم برای پیوستن به جمع این علوم را دارند؟
به گزارش سرویس علمی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلفرد نوبل، مخترع سوئدی بیش از یک قرن قبل در سال 1895 میلادی جایزه نوبل را در حوزه های فیزیک، شیمی، پزشکی و صلح را پایه گذاری کرد.
در سال 1901 جایزه نوبل ادبیات و در سال 1968 جایزه نوبل در علوم اقتصادی به مجموعه جوایز نوبل اضافه شدند.
با توسعه علوم مختلف به ویژه علوم رایانه‌یی، تغییرات شدید زیست محیطی و نقش انسان در تعامل با جهان، لزوم اضافه شدن شاخه های جدیدی از علوم به فهرست جوایز نوبل احساس می شود.
سایت لایوساینس با هدف شناسایی حوزهایی مهجور مانده از جایزه نوبل، نظرسنجی ای را با حضور گروهی از دانشمندان بین المللی ترتیب داده و نظر این محققان را در این خصوص جویا شده است.
نوبل ریاضی
نبود جایزه نوبل ریاضی یک از علامت سوال های بزرگ پیش روی محققان است و این بخش بیشترین شایستگی را برای پیوستن به جایزه نوبل دارد.
«جنیفر اریش» از محققان موسسه ویرجینیاتک تأکید می کند: ریاضی، زبان بین المللی، پایه و بلوک سازنده تمامی پیشرفت های اجتماعی محسوب می شود.
شاید یکی از دلایل اختصاص نیافتن جایزه نوبل در بخش ریاضی این نکته است که شخص «آلفرد نوبل» اعتقاد داشت که این جایزه باید در حوزه هایی که کاملا به نفع بشریت هستند، اعطا شود و به رغم برخی، ریاضی نقش چندان مهمی در این زمینه ندارد!
نوبل فناوری اطلاعات
پس از علم ریاضی، دانشمندان حاضر در این نظرسنجی از فناوری اطلاعات به عنوان بخش شایسته اضافه شدن به فهرست جوایز نوبل یاد می کنند.
«دانیل لیدار» استاد مهندسی الکترونیک دانشگاه کالیفرنیای جنوبی تأکید می کند: فناوری اطلاعات طی چند دهه گذشته تغییرات چشمگیری در زندگی بشر ایجاد کرده است.
نوبل علوم اجتماعی
علوم اجتماعی نیز از حوزه های علمی بسیار مهم، اما مهجور مانده از جایزه نوبل محسوب می شود.
«آنتونی لیزوویتسی» مدیر پروژه تغییرات آب و هوایی دانشگاه ییل نیز معتقد است: علوم اجتماعی به درک بهتر طبیعت انسان و داشتن جهان پایدارتر کمک می کنند.
با این حال برخی از محققان عنوان می کنند که حوزه های جدید و تأثیر گذار علوم می توانند به عنوان زیر بخش هایی از جوایز فعلی نوبل قرار بگیرند؛ به عنوان مثال می توان بخش‌های بیوفیزیک، علوم اعصاب و ژنتیک، انفورماتیک، علوم اقیانوسی را در بخش های پزشکی، شیمی یا فیزیک جای داد.

تاریخ خبر دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۹۲